Benskydd

Har märkt  att många undrar varför jag har benskydd på i hagen. Att börja ha skydd i hagen är något av det bästa jag har gjort. Förut då fick hon lätt småsår i hagen och även om det inte gör någon större skada så tycker jag det är väldigt onödigt, och ett litet sår kan även det bli infekterat så små sår ska man inte förringa som man brukar säga. Jag har ett par jättebra ventilationsskydd från Pessoa, funkar lika bra på sommaren som på vintern. Jag lindar även bakbenen, detta pågrund av att lindor skyddar bättre och är mjukare, har lindor året runt för att hon har lätt att få mugg på ett av sina bakben lindorna skyddar då både mot mugg och eventuella sår. Jag lindar med padd och fleecelindor.
Vet att det finns en risk att hästen fastnar med lindor och på så sätt skadar sig men för mig känns risken betydligt större att hästen skadar sig utan lindor. Lindor leder heller inte till överhettning eller andra fuktskador på benen inte ens på sommaren vilket många tror att det gör. Jag har givetvis aldrig på lindor och skydd i boxen, min häst går aldrig ute på natten på sommaren heller så jag slipper det problemet också.
Har din häst skydd i hagen, varför/varför inte?

Världens bästa hagskydd:


Kommentarer
Postat av: Maja

Du bör kanske lägga till att man inte ska ha senskydd på hästen i hagen, eftersom det inte gynnar hästen att ha den sortens skydd på sig under lägre tid.



Min häst var precis som din innan; Kom ständigt in med småsår och revor på benen, och då hon gick i en lerig hage då så blev det lätt infekterat och slutade med en del nätter med svullna ben och jodopaxomslag.

Hon gick med skydd i hagen ett tag, men sedan insåg jag att "någon gång måste hon ju lära sig", så jag slutade, och hon slutade få sår tillslut också...

Jag är egentligen inte emot skydd i hagen, men jag tror inte att det är nyttigt för hästen att gå lindad/med skydd jämt eftersom det påverkar benens styrka. Om dem aldrig "tvingas" att vara rädd om sig och ha koll på benen, så kan benen bli skörare och jag som sysslar med hoppning har inte råd med att riskera att hästen får sköra ben...

;)

//Maja

2009-12-27 @ 12:13:02
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: caroline

Maja:

fast det stämmer inte att hästens ben blir skörare av benskydd. Dessutom så lär sig inte alla hästar att vara rädd om benen. Min häst gick utan skydd i flera år utan att hon på något sätt lärde sig.

2009-12-27 @ 12:50:06
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag har skydd på i hagen (senskydd fram och strykkappor bak), då jag vet att min häst ska släppas ihop med en ny häst eller av annan anledning. Nu har jag turen att ha en häst som inte skadar sig allt för ofta och då tycker jag att han kan få vara utan. :) Är inte på något sätt emot att ha skydd i hagen, men har en tanke om att dom blir mindre försiktiga om man har skydd på dem "hela tiden", att dem liksom inte känner att dom stöter benen som dom gjort om dom gått utan skydd. Sedan kan det ju även vara så att hästen redan är oförsiktig och inte bryr sig, ja, då är det ju bättre att hästen har skydd på sig än att den gör sig illa ordentligt och ändå inte bryr sig. :)

2009-12-27 @ 13:07:10
URL: http://likeajoke.blogg.se/
Postat av: Sofia

Har en häst som har vrickat sig i hagen och ska därför gå lindad nu när hon kommer ut. Men vi har så himla mycket snö, så jag är rädd för att det ska bli blött igenom. Men det kanske inte blir det? Har du lindor i hagen? Hur fungerar det på vintern?

2009-12-27 @ 14:48:19
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Evelina

Var hittar man de där skydden och vad kostar dom ?

2009-12-27 @ 17:16:15
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Lina

De jag har nu går utan skydd, de behöver dem helt enkelt inte. Däremot hade jag en innan som var som din, småsår jämt, så han fick ha skydd.

2009-12-27 @ 19:13:37
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Sofia

tackar :) han är väldigt snäll fast inte så okomplicerad dock.



min pålle går utan. ingen av mina har gått med skydd någon gång i hagen. varför, tycker inte de behöver det :)

2009-12-27 @ 21:56:13
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Maja

Sv; Ok, då tycker vi kanske lite olika :)

Vad jag menade var att hästens ben kan bli skörare om de går med lindor mycket, det säger ju sig självt att om benen alltid får stöd så blir benen "skörare" eller hästen får lättare att vricka sig eller dyl när den sedan ej har lindor. Jag gillar lindor, det ger ett superbra stöd under ridning, men jag har i alla fall lärt mig att det inte är nyttigt att ha det på jämt, för hållbarhetens skull.

Vad det sedan gäller benskydd beror det på vilka modeller man talar om. En hästar blir mer oförsiktiga om dem ständigt bär benskydd också. Sedan skulle jag aldrig i livet råda någon till att hoppa eller dyl utan senskydd, då jag vet vad som kan gå snett. Men ändå, jag tycker att det är nyttigt att hästen får lära sig att tänka sig för.

Det fungerade på min häst, men inte på din - så slutsatsen i detta är att det inte fungerar för alla, och att vi har olika åsikter :)

2009-12-28 @ 10:36:58
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Modesty

ååhh, kommer ihåg när Pessoa tog fram dessa skydden och folk var jätte skeptiska mot dem,

1. dem såg ut som skelett? hehe va?

2.Dem skulle ge mer skada än nytta, hur? Värkar jätte smart med alla hål så sten och grus inte ligger och skaver=)

3.Dem var fula! Haha,allt handlade om utseendet och att dem inte skulle skydda vid islag i bommar.



Allt tydde på att det var tvärt om, okel snygga är dem ju inte;) hehe.

2009-12-29 @ 10:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0