Hästar- mer hållbara förr?

Ibland både läser och hör jag hur folk beklagar sig över att så många hästar är skadade idag. Att hållbarheten inte är densamma som den en gång var. De skador som är bland de vanligaste idag är ledinflammationer, och visst känns det nästan som att var och varannan häst har drabbats av kotledsinflammation någon gång i sitt liv. För mig är det väldigt svårt att svara på varför dessa hästar har drabbats då ingen av mina hästar har haft det i min ägo *peppar peppar*
Givetvis ställs det högre krav på hästarna idag, känns som varenda kotte snart tävlar MSV. Vemsomhelst kan idag skaffa häst och åka ut och tävla, detta märks tydligt på tävlingsplatser speciellt på lägre nivå, ridkunskapen är skrämmande låg. Det känns "ute" att rida på ridskola, unga tjejer får istället en outbildad travhäst att rida omkring på hemma utan tränare.
Förr var det inte vemsomhelst som höll på med avel, kunskapen gick i arv. Vemsomhelst tävlade inte på hög nivå nej det var främst de adliga eller militären. Å andra sidan var inte veterinärvården i närheten av vad den är idag, kanske därför man hör talas mer om alla dessa skadade hästar idag för dom får chans efter chans att bli bra med hjälp av nya tekniker och mediciner.
Jag tror folk idag gör väldigt mycket efter eget huvud vissa skrittar fram i en kvart andra i fem minuter, förr pågrund av ridskolan så gjorde de flesta likadant, ridskolan var ofta rätt militärisk. Tycker mig se många rida efter nötningsmetoden, känns som dom nöter ut hästen både psykiskt och fysiskt. Trava runt runt i samma tempo, i samma statiska form i en kvart kan omöjligt vara hälsosamt. Sedan när det kommer till hoppning så sägs det att hästen bara har ett visst antal språng i sig i dens livstid, hur många är individuellt. Detta kan jag också se på träningar att det nöts för mycket, varför hoppa så förbannat många språng när hästen gör rätt hela tiden? Tror detta lätt leder till överbelastningsskador. 
Jag tror med andra ord inte att dagens hästar är mindre hållbara, däremot kan jag undra om vi omedvetet avlar på defekter och sköra individer.Nuförtiden är ju tex både Islandshästar och araber som alltid setts som tåliga och hållbara raser drabbade av spatt och araber cystor. Hur kan det blivit så?Känns som hästaveln är påväg att gå samma väg som hundaveln med specifika rasproblem och sjukdomar.
Mycket av det jag skriver nu är generaliseringar, allt för att få igång en debatt, vad tycker du, var hästarna mer hållbara förr? Hur ska man gå tillväga för att få mer hållbara hästar och mer kunskap hos dagens ryttare? Kanske dags att skriva en slags bibel om hur man ska sköta och rida sin häst för att den ska hålla? En bibel som blir en oskriven lag. 

Kommentarer
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

jo visst är det så att hästarna var med hållbara förr i tiden men det är ju inte så konstigt eftersom avlen går framåt och då blir det ju sönderavlat . Dagens människor vill ha ädla hästar , förr skulle de passa i gruvor och liknande .

Sen finns det ju hästar som kan inte just behöver ha det där supertjocka täckett eller lindor över natten , men ägaren slänger på den det ändå och då blir ju hästen tyvärrt förstörd ..

sen hagar , vissa hästar går i sandhagar spikraka utan minsta backe eller liknande .

Våra tävlingshoppare går i hagar som är 1ha stort/ hage och vi plockar bara bort småsten som kan göra så dom får hovbölder och liknande .

som jag , jag låter min häst gå utan täcke en dag med plusgrader och varmt solsken . En timme utan täcke gör faktikskt supermkt !

och så undrar folk varför deras hästar är sjuka ..

Min åsikt iaf (:

2009-12-11 @ 16:15:51
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: AnKi

En bidragande orsak kan också vara att vetenskapen gått framåt, människan i allmänhet har mer kunskaper om hästens anatomi och bättre redskap för att hitta små problem.

2009-12-11 @ 17:16:18
URL: http://vilsenpannkaka.blogspot.com
Postat av: Evelina

Jag håller med ditt inlägg här ovan, och även de 2 undre kommentarerna, bra skrivet tycker jag =)

2009-12-11 @ 17:39:11
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tror vi är petigare. Fler som ställer högre krav och är petigare med att inte rida halt häst.

Ser man på gamla bilder så ser hästarna rätt skruttiga ut ärligt talat, dåliga i hull och muskler och man red dem ändå? Säger iallafall mig något om hur petig man antagligen varit emot rörelsestörningar som visar på andra fel, hältor osv. Dvs jag tror man blint red på oavsett om hästen inte var fräsch.

Sedan tror jag att man avlar både på hästar som har riktiga fel (i Sverige stoppar vi ju in saker som inte håller för att ridas i avelsboxen, är heltokigt enligt mig! Håller inte stoet för att rida tror vi att avkomman kommer göra det?) och att man med modernare, ädlare hästar får skörare hästar.

2009-12-11 @ 17:57:13
URL: http://blogtown.se/blog.php?id=Rambaldi
Postat av: Rebecca

Att hästen blir sjuk för att den har täcke och lindor är ju bara löjligt skitsnack. Jag skulle vilja se den forskare som kunde bekräfta den teorin.



Det har forskats om bland annat hagar där de konstaterat att hästen inte rör sig mer för att den har en stor hage, den rör sig bara snabbare.



Snarare är tävlingsnivån betydligt högre nu. De hästar och ryttare som red en klass för några år sedan skulle i de flesta fall inte ha en chans idag. Tekniken och kunskapen går framåt, vi hittar problemen och som caroline skriver - hästarna får fler chanser att bli friska. Samtidigt som även många okunniga har häst. Jag tror att det fattas mycket kunskap bland hästmänniskor om just hästars leder och hållbarhet. Folk tror att de kan ut och galoppera på stumma grusvägar och rejsa med sina hästar i branta uppförsbackar. De slarvas med fram och avskrittning mm. En del hoppar högt för ofta, visst, men jag tror också att det är många som inte hoppar lågt tillräckligt ofta. Hästen måste få stärka leder och ligament i lugn och ro och träningen måste planeras och trappas upp sucessivt.

2009-12-11 @ 18:22:34
Postat av: Sofia

varför skulle en häst bli förstörd pga för mycket täcken eller att den blir lindad? tänkte på första kommentaren.

Mycket har nog med hur vi rider och att vi sedan vet mer nu än förr. Förr kanske man körde på trots att hästen inte var 100%.

Mina hästar har aldrig haft kotledinsflammation, än. Men jag vet en annan vars hästar har det varje år. Alla hästar hon haft har fått det. Så mycket har nog med ridningen att göra.

2009-12-12 @ 19:28:09
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag tror att fodret kan ha mycket att göra med alla skador.. Alla extra vitaminer och mineraler och special super duper ultra müsli osv.. Det är inte direkt naturligt. Och jag tror faktiskt som första kommentaren, att täcken spelar roll. Har hört talas om ett fölsto som var så täckad under dräktigheten, att fölet hon födde knappt hade någon päls! Det är ju inte normalt någonstans. Antar att det fölet måste ha fått problem senare i livet.

Ingen oklippt häst fryser förutom om den blir blöt. På en oklippt häst räcker det med ett impregnerat ofodrat regntäcke tycker jag.

Jag är 14 år, min ponny äter hö, halm, havre, lite betfor, lite mineraler + salt, that's it. Han verkar nöjd med det iaf =D Förstår inte varför hästmänniskor måste krångla till allt så himla mycket, det är ju bara hästar, DJUR trots allt. Något gick snett, någon glömde bort det på vägen. Hatar den här förmänskligen av hästar.

2009-12-15 @ 20:04:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0