How much?

Har tänkt lite på hur olika man värderar saker och ting och vad som prioriteras. I detta fall tänker jag på häst och ryttarutrustning. För min egen del har jag rätt olika syn på vad saker och ting är värt i mina ögon och hur mycket jag är beredd att betala för det.
Tillexempel så är det för mig som för många andra att nummer 1 på prioriteringslistan är en bra sadel.
Jag har ingen övre gräns på vad en sadel får kosta men jag är ändå ekonomisk och skulle inte köpa en sadel för 50 000 kr men 30 000 kr går bra.
När det kommer till träns går min gräns någonstans vid 3 000 kr helst inte mer. Ett bett lägger jag max 3 000 kr på.  Schabrak max 1 000 kr om det inte är ett väldigt fint så kan jag lägga ut lite mer. Täcken brukar jag ofta köpa på rea just för att jag tycker inte ett täcke är värt så mycket. Skulle max betala ca 2 000 kr för ett täcke, det dyraste jag har kostade kanske 1 700 kr så jag köper alltså inga Rambo täcken utan Rhino istället, täcken går lätt sönder iaf för min del. Jag har alltid prioriterat hästens utrustning och är snålare på mina egna kläder, just för att det är så mycket tråkigare att köpa till sig själv. Min GPA Speed air köpte jag på rea för 2 100 kr, JW hjälmen köpte jag dock till fullpris 2 800 kr. Till vardags rider jag med en Cavallo jacka köpt på rea för 1 000 kr, eller Equiline jackor båda köpta på rea. Mina stövlar är från Cavallo måttbeställda gick på 4 000 kr.
Vad prioriterar du? Hur mycket är du beredd att lägga ut på utrustning?


Kommentarer
Postat av: AnKi

Jag är student så det dyraste jag har i stallet är sadeln för 2 500:- Bland mina egna stallkläder är det dyraste en jacka för 399:-



Jag köper sällan saker till mig själv, de få slantar som blir kvar på CSNs bidrag och lån när hyra, mat, telefon, stallhyra, hovslagare och foder m.m. lägger jag på träningar eller sparar till hästtandläkarbesöken

2009-12-26 @ 20:18:04
URL: http://vilsenpannkaka.blogspot.com
Postat av: Anna

Det handlar inte bara om att prioritera, man måste ha pengar så man kan prioritera också. Även om jag tjänar bra så kostar det att hålla hästarna, jag köper nästan allt begagnat eller fyndar på andra sätt.



Sen tycker jag det är sällan priset står i paritet till kvalitet. Ett träns för 3000 skulle jag t ex aldrig köpa när jag vet att jag kan få ett träns av samma kvalitet för en tredjedel - då kan jag ta de 2000 jag sparar till hö istället.



De pengar jag har sparade måste jag ha till oförutsedda utgifter. Hur många har 30 000 att trolla fram till en sadel? Lånar man pengar?

2009-12-26 @ 20:18:42
Postat av: Matilda

Jag prioriterar ungefär som dig på sadel. Sedan resterande utrustning köper jag oftast på rea eller Tradera eller Ebay till en billig peng (dock endast nya grejor).

2009-12-26 @ 20:47:42
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: caroline

Anna:

Visst är det så, men numera kan man ju köpa en sadel på avbetalning. Eller så kanske föräldrar/släktingar hjälper till? annars kan man ju alltid spara också förstås, jag lyckades spara ihop 20 000 när jag pluggade tex:)

2009-12-26 @ 20:55:45
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: sandra

Jag prioriterar främst hästens utrustning och går efter begreppet att kvalité kostar men lönar sig. Sadel är bland det viktigaste eftersom den påverkar hela hästen en bra sadel får kosta. Men visst har man ju gränser, som student är man inte så rik. Men man har tur som har föräldrar och andra intressenter som gärna hjälper till. Jag köper aldrig begagnat utan handlar oftast till ordinare pris på ngt konstigt sätt, lyckas aldrig hitta det jag är ute efter på rea?? Hade nog blivit mycket billigare då.

2009-12-26 @ 21:44:42
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Har man djur så får man själv svälta lite innan djuren om man har ont om pengar. Hästen kommer absolut före mig, när får jag massage? Prio nr 1 är foder och bo bra för hästen.

Sadel står högt på prioriteringen sedan, jag rider väldigt ogärna om inte sadeln ligger BRA. Att den ska vara ny står däremot inte högt. Pris tak på sadel ligger väll runt 20-25.000.

Annars står saker som sitter på hästen dagligen, typ täcken, min pålle bär nästan uteslutande HW Rambo. Jag har betalat över 3000 för flera utav mina täcken.

Schabrak, benskydd, lindor och annat anser jag fungerar i stort lika bra med märkeslös skit, så det är när pengar finns över och som extra lyx för mattes skull. Men jag har ändå dumt nog nästan bara schabrack för 500kr st, är galet egentligen då de enligt mig ändå inte fyller bättre funktion :S

Träns är jag lite velig med. Jag har haft en hel del finare märkes träns, mest köpta på rea då jag inte spenderar över 2500kr på träns då jag inte träffat på något träns som varit värt de pengarna. Jag har missat varför de dyrare tränsen är fullt så dyra, för jag har inte sett att kvalitén är så väldans mkt bättre, skulle de vara det skulle jag vara beredd att betala mer.

Bett skulle jag kunna tänka mig att betala någon 1000-lapp för, men då vill jag veta att det ligger bra ordentligt. Jag känner mig inte kapabel att se att det ligger BRA själv och då känns det dumt att lägga ut sådana summor på det, så blir mer standardiserade bett för omkring 400kr.



Att matte ska ha hela rena ridkläder går som lyx när pengar finns över. Numera passar jag däremot på att köpa märkessaker till mig själv, men blir mest rea-köp på kläder. Byxor kostar väll omkring 700kr på rea, har CO JW-hjälm för 2.500, stövlar för 3.800. Kyra jackor är rea köp.



Kan väll säga att jag bor hemma hos föräldrar och får mer pengar över därför och så stöttat de (vilket mest behövs på större inköp och perioder då jag inte jobbar pga sjukdom, annars betalar jag själv).

2009-12-26 @ 21:51:06
URL: http://litenhast.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Det beror helt på. Träns och sadlar känns helt okej att lägga ut ganska mycket på. Likaså schabrak och benskydd. Täcken känns lite sådär, vill ju ha ett bra, samtidigt som jag vet att det inte kommer hålla jättelänge, så kanske max 2500 på täcken. Runt 3000 på träns, och schabrak runt tusenlappen och skydd lika så. Beror lite på vad jag är inne i för period också, fastnar för olika saker. Ibland kan det vara träns, ibland täcken och ibland schabrak. Haha, ja då hamstrar jag just det.

2009-12-26 @ 22:36:18
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Sofia

SV: Vad härligt att höra :) ska åka och kolla på de cavallo stövlarna jag har i bloggen på måndag. Hoppas på att det är lika snygg i verkligheten. Och att de passar, men annars hoppas jag på att de går att få måttbeställda :)

2009-12-26 @ 23:30:13
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Sofia

SV: Nej det är väl så. Så risken att man får måtbeställa är väl stor.

2009-12-27 @ 09:27:33
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Madeleine Henriksson

hm.. jag prioriterar nog sadeln högst. Efter hästmat stallplatts å de ;) sen blir de nog träns å sen täcken. Dock så är de mamma å pappa som betalar, så får inte så dyra saker :p Men när jag har egna pengar blir de saker till hästen, typ grimmor, borstar, kanske något träns om jag har råd, för vill ju inte ha något dåligt för 200kr.



fick 2500kr i julklapp som jag faktiskt tänkte köpa saker till mej själv för(stigbyglar å en jacka, men hade ändå 1000kr för lite :p). Å jag föll av för ett tag sen så att hjälmen gick sönder. å då måste jag ju ha en ny, så då prioriterar jag en BRA hjälm som jag vill ha nu. då blir de ju såklart en GPA Speed Air, men mamma å pappa vill inte betala en sån dyr hjälm, så då blir de att jag betalar halva själv. Å då kan jag ju inte köpa nå andra saker :/ Men i vanliga fall så är de ponnyns saker som står högst på prioriterings listan! ;D

2010-01-01 @ 21:58:11
URL: http://madeleinehenriksson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0