Shoppa utomlands guide

En del har frågat hur man går tillväga när man köper utrustning från andra länder. Kolla valutan kan vara bra så man vet hur mycket man ska betala. Det går att göra på flera ställen tex Nordea där klickar du på valutakurser. Hur man betalar varierar helt på vilka alternativ affären erbjuder. På Tex Schockemöhle så betalar man enklast med kort då är det bara att fylla i kortuppgifter som vanligt precis som på vilken svensk sida som helst. På vissa affärer kan man även välja att föra över pengar, vilket jag föredrar. Då loggar man bara in på sin internetbank och väljer utlandsbetalning, fyller i vilken valuta betalningen ska ske i samt belopp. Från affären får du alla kontouppgifter så du betalar in till rätt konto. Annars om du köper från ex Ebay så är det enkelt att betala med Paypal. Du registrerar dig på www.paypal.com
Om du köper saker på Ebay kolla alltid hur många positiva omdömen säljaren har och köp helst bara från affärer, det är annars en risk att bli lurad. Fråga även alltid säljaren om dom skickar till Sverige alla gör inte det men oftast står det vilka länder dom skickar till, fråga även vad frakten blir om det inte står. Frakten är inte dyr som många tror utan det brukar ligga på ca 150 kr för ett täcke, 90 kr för ett träns osv från Tyskland och Belgien. Schockemöhle har lite dyrare frakt jag betalade ca 200 kr för mina skor och tröjan. Det finns ingen tull på länder inom EU, däremot om du köper från USA kan det bli dyrt så ta med det i beräkningen, tullavgifter kan bli mer än summan för själva saken du köper. Du kan gå in på tullverket för att få ett hum om var tullavgiften kan tänkas hamna.
Jag hoppas detta var till någon hjälp, om det är något som är oklart så får ni gärna ställa frågor.


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Det tillkommer ju ofta moms när man köper utanför eu också, så det kan bli riktigt dyrt. Men vissa saker bara måste man ha oavsett pris ;)

2009-11-25 @ 19:17:52
Postat av: Lina

Det vet jag inte än :P Har letat ny hoppsadel till dem båda (nästan identiska ryggar, skönt det iaf) i 3-4 månader utan större framgång... Nya utprovare kommer på måndag och de har ganska många märken. Hoppas på Albion, men de har så himla lång leveranstid =( Dessutom är deras bruna sadlar så mörka, men jag tror inte att jag kan vara så kräsen längre.

Sen ska de ha en dressyrsadel också, det har jag inte börjat kolla på än för hoppsadeln är mer akut...

2009-11-26 @ 14:25:33
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Lina

Japp, schabrakhängarna kommer från ikea, tvättstugeinredning! =) Väldigt billigt också, totalt ca 350 kr =)

NÖJD! :D

2009-11-27 @ 09:44:14
URL: http://equilina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0