Avmaskning=gott?

Fram tills nu har avmaskningsmedlet ivermektin funnits i flera varianter som pasta i förfyllda sprutor.
I början av oktober lanseras ett nytt preparat i form av smakliga tuggtabletter till häst.
Preparatet har funnits en tid i bl a England och Tyskland. Avmaskningsmedlet heter Vectin® vet. och kan ges direkt ur handen som en godbit eller blandas i en liten mängd foder.

Liksom andra avmaskningsmedel till häst, kommer även Vectin® vet. att tillhandahållas via recept från veterinär. Tuggtabletterna ges som engångsdos och kommer att finnas i förpackning om 60 tabletter, tillräckligt för att avmaska tio hästar med en kroppsvikt om 600 kg. Vectin® vet. kommer att finnas tillgängligt från början av oktober.

Jag tycker detta är ett bra alternativ för jag känner mig så taskig när man ska spruta in maskmedel i munnen. Samtidigt ställer jag mig frågande till om kräsna hästar kommer äta det?
Vad tycker ni är det en bra idé, kommer ni att köpa det?


Kommentarer
Postat av: A

Är också tveksam om kräsna kusar kommer att äta det. Min ena vill ju provsmaka godis flera gånger och spotta ut och ha sig innan han bestämmer sig för om det är gott, eller inte.

Men de hade gjort en studie väl? Har för mig jag läste det, och de flesta åt det. Jag kommer nog att prova det iaf.

2009-09-19 @ 17:21:17
Postat av: Emma fors

Hej!

va treligt att du frågade om stammen på Pebbels, många som faktiskt frågar det! Men hon har okänd stam, hon är en tjuvbetäckning på irland :) hennes mamma är faktiskt ponny(som gått MSVA med plac.), och pappan är en 2årig hingst som gick precis i hagen bredvid, men ändå skönt att hon inte har någon stam, då blev hon lite billigare, annars skulle hon inte varit min :)! Cathis köpte ponnymamman och ut efter några månader kom pebbles :)! ha det bra, tack så mycket för att du varinne på bloggen och kollade :)

2009-09-20 @ 07:13:15
URL: http://emma-linnea.devote.se
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

jag kommer då inte köpa det. Min häst är så jäkla kräsen och jag tror inte att han kommer tugga i sig dem där. Hna äter t.ex inte ens hästgodis om det inte är jordgubbssmak.

2009-09-20 @ 09:57:12
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Emmy

Tack! :) vad fina hästar du verkar ha! =)

2009-09-20 @ 18:03:25
URL: http://emmyhs.blogg.se/
Postat av: Lina

Det ser ut som Plopp ju haha.

2009-09-20 @ 20:34:40
URL: http://slevins.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag blandar alltid avmaskningsmedlet i fodret.

2009-09-20 @ 23:42:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0