Täcken

Nu är det tyvärr dags att börja inse att det snart är höst:(
Men det finns en positiv sak och det är att inhandla nya täcken.
Jag har lagom mycket täcken tycker jag, gillar inte att ha för många, vill använda sakerna jag har annars ligger det bara och tar plats tycker jag, blir ju lätt så när man har 5 hästar.
Hursomhelst så tänkte jag gå igenom vilka täcken jag har nu och lista deras för och nackdelar så kanske vi kan få lite inspiration av varandra vilka täcken som är bra och inte:)
Jag börjar med dom lite tunnare täckena och slutar med dom tjocka.
Jag listar bara dom som tillhör min egna häst, inte resten av familjens hästar då blir det ett alldeles för långt inlägg:)

Amigo ofodrat regntäcke:


+ har nästan bara bra att säga om det här täcket, väger inte så mycket, vilket är viktigt då min häst har storlek 165 cm i täcke så blir det så tungt tycker jag att lägga på. Bra kvalité. nyloninsida så det inte fastnar hår
- det har tyvärr bröjat läcka in vatten nu efter ca 3 år så det ska slängas men 3 år är ändå rätt lång tid för ett täcke så jag tycker det är helt ok.

Weatherbeeta ofodrat regntäcke:

+ köpte det till halva priset på rea så det kostade bara 500 kr annars kostar det över 1000 kr. Har bara haft det i en månad men hittills är jag nöjd.
- svansskyddet är gigantiskt på detta täcke så det ser lite roligt ut. är bensnören istället för svansrem vilket jag inte gillar. färgen är inte så jättefin heller.

D´yon svettäcke:


+ att det är snyggt och bra pris, har inte hunnit använda det ännu så finns inga minus.

Lamicell Federation fleecetäcke:



+ Det är dolda kryssgjordar på det så man slipper ha en resårgjord. väldigt mjukt och fyller sin funktion. Fick det till specialpris då jag känner butiksägaren:)
- finns inga

Lamicell fleecetäcke:
hittade ingen bild på den färgen jag har men jag har iaf ett olivgrönt:

+ är att det finns kryssgjordar på det. Fick det som en present av en butiksägare så jag slapp ju betala iaf.
- att det gått sönder lite i bogen och att det fastnar väldigt mycket hår på det. Fast att det gått sönder kan bero på att det är lite tajt i bogen

Skrittäcke i ull från Charlies:

har inte använt det ännu

Golden stripe ländtäcke i dralon från Pfiff:


+ superfint, ser nytt ut fortfarande, mjukt och varmt.
- går inte att hitta ett exakt likadant längre

Z-täcket stalltäcke:

+ egendesignad färgkombination. Väldigt användbart täcke, det är lätt och inte jättetjockt, luftigt.
- Finns inga!

Horseware Rhino wug:


+ Mitt absoluta favorittäcke! Har 2 stycken likadana, bra kvalité och passform. Det ena köpte jag till fullpris i Sverige och det andra köpte jag för bara 1100 kr från Tyskland:)
- finns inga!

Amigo utetäcke 200 gram:
hittade ingen bild på den färgen jag har:

+ jättebra täcke finns bara fördelar

Eskadron 300 grams utetäcke:


har inte hunnit använda det ännu men köpte det till ett bra pris från Tyskland.

Amigo stalltäcke


+ jättemysigt med dunkänsla. Bra passform. prisvärt.
- finns inga!

Shires vintertäcke, har tyvärr ingen bild på det men det är en ful senaps/bronsaktig färg och är 400 gram tjockt kostade ca 1500 kr, det är ett bra täcke kvalitetsmässigt men det är ganska tungt.

känns som att jag glömt något täcke nu men tror det var alla, jag har ju slängt en hel del täcken som gått sönder tyvärr.


Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Problemet är ju att vi inte kan köpa, utan måste ha på foder, och då är det ju inte så många som vill längre... x)



Båda hästarna var ur form, Tage hade bara ridits då och då eftersom ägaren hade en massa yngre hästar som hon prioterade, och båda hade dessutom kommit hem från sommarbete för några dagar sedan.



Jag fick definitivt en wow-känsla på Tage! Det var ganska dåliga filmer som mamma filmat, så jag tog bara en ur högen x)

2009-09-06 @ 11:19:34
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Mitt ena Amigo började med läcka häromåret, men jag tvättade och sprayade med eclips impregnering och det har inte läckt sedan dess faktiskt!

2009-09-06 @ 13:25:34
Postat av: Anonym

Du tipsade om Z-täcket, funderar på & beställa ett sånt stalltäcke med teddyfoder till mitt hbl som drar 155cm. Är det bra passform? Har du vanlig knäppning eller omlott?

2009-09-07 @ 12:37:50
Postat av: elin

jag måste bara fråga.

har din häst alltid skydd/lindor på sig i hagen? :)

2009-09-07 @ 12:59:30
URL: http://elinb.blogg.se/
Postat av: caroline

elin: ja min häst går alltid med lindor och skydd i hagen.



anonym: Z-täcket har bra passform, mitt har vanlig knäppning med dubbla bogspännen. Du kan även få mellan storlekar tex 150, 160 osv bara du säger till. Tycker det är roligt att man kan välja egna färger i viss mån:)

2009-09-07 @ 15:17:20
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Sara

Hallå där! Har du ett Amigo som är 165? Var har du hittat det? Har letat som en tok och bara hittat upp till 160... Vore toppen med ett Amigo. Men min bjässe ryms inte i 160... :)

Postat av: caroline

Sara:

Min häst kan faktiskt ha 160 i Horsewares täcken, dom är ju stora i storlekarna, annars har hon 165. Men om 165 inte är jättetajt i andra täcken så borde 160 i Horseware passa även din. Amigo finns ju tyvärr inte i 165.

2009-09-08 @ 14:52:20
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

köper du de mesta från tyskland?

2009-09-09 @ 14:28:41
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0