Highlights

Jag har skapat en ny kategori som heter "Highlights" där jag tänkt återpublicera tidigare inlägg som jag skrivit för länge sedan som jag tycker är värda att belysas ännu mer då jag har många nya läsare och jag tror inte så många går tillbaks och kikar flera år. Vad tycker ni är det en bra idé? Jag skulle själv tycka det var intressant om fler bloggare gjorde detta. Dock max 1 gång i månaden annars blir det bara en massa upprepning.
Vi testar iallafall. Detta inlägget skrev jag i augusti 2009, det handlade om hästars utevistelse:

Tänkte belysa ett ämne som är ett ständigt dilemma. Nämligen det här med tävlingshästars utevistelse. Jag vill att mina egna hästar ska få vara ute i relativt stora hagar många timmar om dagen dock ej på natten då jag är rädd för skador. Jag har gjort en kompromiss med min häst tex nu på sommaren går hon ute från 8-20 och på vintern 07.30-18.00 ungefär men för att förhindra skador har jag valt att ha benskydd på fram och jag lindar bakbenen detta funkar kanon mot olika sårskador. Jag kan ju känna att det är fel att tex Jan Tops hästar inte får gå ute i hage (vilket dom inte får heller) men samtidigt vet jag inte hur jag själv skulle reosnera om jag hade hästar som var värda 30 miljoner? Det är väldigt lätt att döma andra som sagt. Däremot så tror jag att hästarna blir så hispiga att dom riskerar att skada sig för att dom inte är vana att gå i hage, hade dom fått gå i hage hela sitt liv några timmar om dagen hade det förmodligen inte blivit en sådan stor grej för dom. Hästar är ju trots allt vanedjur. Sedan kan jag känna att våra svenska ryttare apar efter Tysklands och Hollands stora ryttare tex familjen Zetterman dom låter inte heller sina hästar gå i hage. Det är för stor skaderisk säger dom? Jaha jovisst släpper du ut en hingst i full tävlingskondition som inte är van att vara ute i hagen klart att den kommer springa och busa!Men om man verkligen vill så går det mesta vänj hästen vid det istället. Sedan undrar jag hur toppryttarna resonerade för kanske 20-30 år sedan hade dom alla hästar inne då med eller är detta ett nytt påfund tro?
Det finns faktiskt ryttare som tex Jos Lansink som låter sina hästar gå ute. Jag anser inte att det viktiga är att hästen är ute x antal timmar utan det viktigaste är att den får vara ute överhuvudtaget.
Sedan förstår väl vilken idiot som helst att det handlar väldigt mycket om praktiska skäl också vissa stora stall kan ju ha 100 hästar och att släppa ut och in 100 hästar ja då måste du ha sjukt mycket mark och väldigt mycket tid och många anställda. Så visst även i detta fallet går människans behov före hästens. Rätt eller fel? Ja det är väl helt enkelt så det blir när Ridsporten inte längre är en hobby utan en industri som du ska försörja dig på.
Vad tycker du när går hästens värde före dens välbefinnande?



Kommentarer
Postat av: Matilda

Det är en bra idé

2010-04-24 @ 16:56:55
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Sofia - Vinn ett Glen Gordon schabrak!

Jag tycker det är hemskt att en häst inte ska få gå ute i en hage. Det borde de kunna få göra i alla fall några timmar per dag. Och en normal häst som fått gå ute sedan den var liten är ju van att vara ute och kommer därför inte vara lika hispig, finns ju naturligtvis undantag.

Det är ju ändå djur vi håller på med som egentligen är födda att vistas utomhus. Jag tycker det är läskigt när vi sätter värdet i pengar före deras välbefinnande. Då ser vi ju dem inte längre för det de är - djur.

Och om det blivit en trend att hålla hästarna på box i stället för hage tycker jag det är sorgligt.



Min häst går ut runt sju på morgonen och in vid åtta - nio på kvällen. Inte riktigt lika länge på vintern. Jag skulle aldrig komma på tanken att hålla henne inne. Visst händer väl olyckor, men det kan det ju göra i annat fall också, ex i boxen. Jag tror man får en lugnare och tryggare häst av att ha den ute.

2010-04-24 @ 18:23:07
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker att alla hästar ska få vara ute i en hage. Antalet timmar får man välja själv, men alla hästar mår allmänt bättre av att få vara ut i friska luften, ett stall kan ju många gånger bli lite instängt & varmt. Kanske inte alla stall, toppryttarnas stall blir nog förmodligen inte dt, men jag tycker iaf i största allmänhet att alla hästar ska få vara i hagen varje dag! :)

2010-04-24 @ 19:54:32
URL: http://johannatorudd.blogg.se/
Postat av: Lina

Bra idé!

2010-04-24 @ 20:56:06
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Karolin

Bra idé! :)

Tycker man måste se till hästens ursprung, att kunna röra sig på stora ytor och vistas i flock. Givetvis kan inte alla hästar vistas i flock men kan dom det är det ju bra om dom får göra det. Tycker det är lite sjukt det här som är "inne" nu.Vissa hästar inte får vara ute, och endel i en liten fyrkant som liknar en hage?! hallå eller.. undrar vart ridsporten är på väg.

Har själv en häst som nu är 7år och går 135 klasser, ska debutera 140 under året så han står väldigt högt i värde, men han går ute 10 timmar om dagen och med 5 hästkompisar! för hans välbefinnande

2010-04-24 @ 21:13:49
Postat av: Maja

Jo, jag kan förstå de som har dyra hästar och inte vill att de ska skada sig och så... Men jag tycker inte att det är en ok ursäkt.

Jos har sina hästar ute, jag vet andra tävlingsryttare med hästar för iaf 20 miljoner, och de har alltid fått gå ute, även om hagarna inte varit de största...

Det jag inte kan förstå är hur man egentligen kan begära att hästarna ska prestera på top om de inte är lyckliga. För det känns i alla fall som om hästar som står inne jämt är olyckliga, eller störda på något vis...



Jag tycker att det min häst går ute är minimum!

Jag hade gärna velat ha henne ute längre, men hon får redan stå någon timme ute själv som det är (dock bryr hon sig inte...).

På sommaren: 09.00 till 19-20.00.

På vintern: 09.00 till 16.00

Vid dåligt väder/hård kyla: 09.00 till 14.00



På sommaren låter jag henne dock ha häst-semester = bete i två veckor när hon får gå ute dygnet runt och skrota :)

2010-04-24 @ 22:52:36
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker att det är helt hemskt att se dessa hästar som står inne. Deras ryttare och hästskötare försvarar sig med att säga att det inte trivs ute, konstigt tycker jag. Säg som det är istället.

Hästarnas blodcirkulation blir sämre när de står stilla länge vilket kan resultera i diverse olika sjukdomar. Jag tror att ju mer en häst är ute i hage desto hållbarare blir den. Blodcirkulationen hålls igång, mag och tarm hålls igång, benen blir starkare, hovkvaliten bättre.

Jag hade aldrig kunnat ha mina hästar inne. Visst har det hänt att skador har gjort att jag tillfälligt fått minimera utevistelsen. Mina hästar är ute från ca 6-7 på morgonen tills solen går ner nu på våren. De trivs, sysselsätter sig själv men har ändå energi till att arbeta. Skador så som sår eller liknande har jag väldigt sällan. I vintras var det en dag då snön vräkte ner och jag knappt kunde ta mig ut till hagen med hästarna, men det var inte mycket att be för. Bara att börja skotta för annars hade jag inte haft mycket till stall kvar. De ville ut! (Även om de inte ville vara ute så länge).



Släpp ut hästarna!! Blev det inte lag på att alla hästar ska ha daglig utevistelse? Gäller det inte alla eller vissa har dispens kanske?

2010-04-24 @ 23:11:02
URL: http://finskamumin.blogg.se/
Postat av: Linn

Håller med de flesta föregående talare och tycker det är fruktansvärt. Samtidigt undrar jag om det inte hämmar hästens hälsa? Det är ju otroligt onaturligt att bara stå i en box dygnet runt.

2010-04-25 @ 09:50:33
URL: http://beautisoul.blogg.se/
Postat av: Jolin

Jag tror att man i många fall överbeskyddar sin häst, och tror att man mer gör sig själv en björntjänst genom att inte låta hästarna gå i hage. Daglig utevistelse ger hållbara hästar. Det handlar inte om att släppa hästarna på en stor sommaräng eller låta dem gå ute dygnet runt, men jag tycker att alla hästar iallafall ska få komma ut i någon sorts hage några timmar/dag.

2010-04-25 @ 15:03:26
URL: http://www.jolinmalmquist.com
Postat av: saida

Mkt bra inlägg!

2010-04-29 @ 02:22:23
URL: http://saiiko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0