Halvblod för stirriga?

Har du läst senaste Ridsport? Syftar på artikeln om att ridskolorna har svårt att hitta Svenska halvblod som passar deras verksamhet. Detta är för mig inte ett dugg förvånande. Jag tycker halvblod många gånger är fega och känsliga. Självklart passar inte en sådan häst en nybörjare. De ridskolor jag känner till köper in sina hästar och ponnyer från andra länder som Danmark och Holland där ridskolan har full bytesrätt om en häst inte fungerar i verksamheten. Tycker även att det är få halvblod på ridskolor nuförtiden det är mycket kallblodskorsningar istället. Artikeln tar även upp problemet med att svenska bra hästar är för dyra, då precis som jag tagit upp innan så vill inte någon uppfödare/hästägare inse att just deras häst inte är någon GP häst och kanske skulle passa bättre som ridskolehäst. Alla avlar för att få fram en prestationsinriktad häst, men vem avlar för att få fram hobbyhästen som saknar nerv och är "tråkig"?
Min erfarenhet är inte att den äldre typen av svenskt halvblod var bättre, snarare tvärtom, dock verkar ju detta vara ett relativt nytt problem just att det är svårt att hitta svenska hästar till ridskolorna.
Däremot är dagens hästar av mer internationell typ och har större gångarter.
Vad tror ni om detta?
Krevad en äldre typ av halvblodshingst:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0