Beteendestörningar

Är ett ämne som jag brinner för. Just för att det är oerhört sorgligt att det ens ska behöva finnas och för att det finns så mycket påstående och missförstånd kring detta. Beteendestörningar är oroväckande vanligt, ingen reagerar ens om det står en häst i ett stall och krubbiter eller väver konstant. Hos mig väcker det en sorg och ett obehag just för att detta är ännu en sak som människan har skapat. Beteendestörningar exsisterar inte hos vilda hästar, det finns endast för att hästen inte kan utföra sina naturliga behov/instinkter.
Hästen är gjord för att söka föda och vandra dagarna i ända. Hur många hästar har det så? Givetvis är detta en omöjlighet då vi inte kan ha hästarna lösa utan tyvärr måste begränsa deras strövområden och för att hålla dom i lagom hull kan dom tyvärr inte få äta 16 timmar om dygnet.
Så vad kan man då göra jo istället för att ge 2 kg kraftfoder så öka höet några kg istället. Kraftfoder är inget måste det är ett komplement när grovfodrets näring inte räcker till!
Försök att ha ute hästen så mycket som möjligt och ihop med andra hästar. Vi människor bestämmer redan så mycket om våra djurs tillvaro, nåt kan dom väl ha att säga till om också.
Man kan också fråga sig varför hästar som lever under samma förhållanden inte alla drabbas av beteendestörningar men faktum är att det till viss del är ärftligt, åtminstone Benägenheten  för att utveckla en beteendestörning. Sedan beror det också på hur lättstressad individen är, precis som hos oss människor.
Ljudet av en krubbitare eller en vävares ständiga okontaktbara vägande fram och tillbaks väcker hos mig ett starkt obehag. Därför har jag svårt att förstå de som väljer att ta på sin "kära" häst en krubbitarrem för att lindra dens obehag. Krubbitarrem är bara till för att lindra människans samvete, den gynnar inte hästen tvärtom! Hästen känner en inre stress därför biter den, det är ingen ovana det är missskötsel som gör att den biter. Hindrar du hästen att bita genom att sätta på en rem så blir det värre för hästen. Om du mådde dåligt och det fanns något som lindrade ditt obehag skulle inte du göra det då?
Visste du att det i England finns metallringar som sätts mellan hästens tänder och tandkött för att förhindra att hästen krubbiter, detta är mycket smärtsamt för hästen och tills slut slits ringarna ut och orsakar svår skada på tänderna och i hästens mun.
Sedan kommer vi till nästa myt. En häst får inte kolik av krubbitning, däremot så krubbiter många hästar som redan har magproblem. Därför kan det vara bra att kolla upp den häst som krubbiter om den har magsår.
Det går att lindra beteendestörningar men det är i stort sätt omöjligt att få bort helt.
Här finns det mer att läsa: http://www.capactiva.se/artiklar/beteende.htm




Vad har du för åsikter kring detta?Har du en häst med någon slags beteendestörning? Har du lyckats minska den eller bota den?

Kommentarer
Postat av: Bella

Är helt och hållet inne på din linje. Tror dock att det på äldre hästar kan vara svårt (inte omöjligt!) att bryta ett inlärt beteende. Ser ex på min häst som är 15 att när hon hamnar på nya ställen och kanske blir lite stressad, ja då kommer gnagandet fram på en gång.



En beteendestörning precis som du skriver grundar sig ju på någonting, att sätta på en krub-butarrem eller stänga boxgallret och hästen väver är ju bara att blunda för det VERKLIGA problemet. Understimulerad häst, häst som är missnöjd med boxgrannen, stressigt stall, för lite aktivering, för lite utevistelse (STOR ORSAK ENLIGT MIG!) Så nej, bättre att ta tag i problemet!



Bra inlägg förresten=)

2010-01-25 @ 15:00:17
Postat av: Lina

Jag är som du, blir ledsen av att se dessa hästar =(

Jag har inte haft någon själv, bara inackorderade. Båda två fullblodsvalacker som gått på bana (mina tre fbl som också gått på bana visade aldrig några sådana tendenser, den ena boxvandrade lite i början bara men slutade snart =)) och krubbet/luftsnappade som tokar :S Blev lite bättre av mycket grovfoder och utevistelse, men den ena var så fast i sitt stereotypa beteende att han aldrig slutat =(

Ingen av dem står kvar hos mig idag, skönt det för jag lider verkligen av det ljudet :S

2010-01-25 @ 15:17:02
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Lina

Sv: Jo, jag har ridit nationellt med henne innan hon fick föl så vi är vana att hoppa lite högre :P

Efter stoppet blir hon stark. Eller inte stark, men ligger på. I första klassen var hon rätt okontrollerbar, ja :S

2010-01-25 @ 15:37:53
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Lina

Spänd/taggad isf, hon har aldrig varit spänd/tittig/nervös, haha :P

Tack, värmer att höra lite sådant, har en idiot som alltid kommenterar mina filmer med att jag är hård och stum i handen, jag VET att det inte är så, alla som sett mig rida VET att det inte är så (hon har aldrig sett mig live, bara filmerna), många som sett filmerna tror absolut inte att det är så, ändå håller hon på... Usch, blir så trött på sådant... Förstår inte vad hennes problem är?!

2010-01-25 @ 16:21:08
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Man blir ledsen att ha se en häst inte må bra.

Jag har haft två krubbitare. Den ena var bra och hade aldrig några problem. Den andra hade magsår och var väldigt mycket stressad, han var ute nästan hela dagarna, fri tillgång till hö, men ändå blev det inte bättre. Krubbitarrem hjälper endast på vissa hästar, vissa biter med också.

Ibland kan man inte göra någonting för att få bort krubbitningen, men den är som värst vid utfodring, utsläpp osv.

2010-01-25 @ 18:07:38
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Louise

Bra skrivit . En häst hälsa är A och O för din egen hälsa dessutom . Det tär på en om du ser att hästen din inte mår bra !

2010-01-25 @ 19:36:22
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: sofie

Min unghäst är krubbitare och va det redan när hon kom. Spelar ingen roll om hon har fri tillgång på foder eller om hon är ute väldigt mycket. Biter också fast hon har rem på sig, dock biter hon enbart när det är mycket rörelse i stallet så hon blir stressad. Annars står hon och sover som dom andra.

2010-01-25 @ 19:52:58
URL: http://sofieburman.blogg.se/
Postat av: Sabina

Håller helt med dej!! :D Kul att du tar upp det på din blogg oxå! (som mikaela) jättebra text! :)

2010-01-25 @ 20:00:34
URL: http://szander.blogg.se/
Postat av: Matilda

Sv: Denna provridningen var också i skåne, men ingen visade den innan för den hade sk kanon psyke.

2010-01-25 @ 20:43:46
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Pwö

Jag tycker också det är sorligt och jag tror dessutom att många fall är onödiga och beror på okunskap hos hästägarna. Ibland känns det som att det borde finnas ett typ "körkort" för folk som ska köpa häst ... en viss baskunskap skulle behövas. Och vi behöver lära alla ungdommar där ute lite mer också.

2010-01-25 @ 21:11:55
URL: http://hastliv.blogspot.com
Postat av: Karoline

Otroligt bra och gripande inlägg, håller med dig till fullo. Våra ridtravare behöver stå på halm och få mycket hö för att de ska må som bäst :)

2010-01-25 @ 23:54:04
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Mia

Jag hade en av ridskolans hästar hemma i sommras och han är en "luftsnappare". på ridskolan är han förfärlig, gör det hela tiden. Han fick en hovbensfraktur för några år sen och där med box vila. men i somras la han av med det helt och hållet under 2,5 månad då han stog ute dygnet runt. :P tror det enda rätta är att låta hästen vara ute mer.

Trevlig blogg!

2010-01-26 @ 10:28:59
URL: http://mikri.blogg.se/
Postat av: ponnymamman

Träffsäker text som berör!

Otroligt viktigt att skriva om!

Tänk om varje sånt här inlägg kan få bara någon enda människa att förstå sin hästs beteendestörning lite bättre lr uppmuntra t att en enda häst slipper sin krubbitarrem!

...även jag blev inspirerad att "skriva av mig" igår när jag såg att det florerade felaktiga påståenden på flera populära tonårsbloggar runt om...

Mkt trevlig blogg! Återkmr gärna!

2010-01-26 @ 11:35:22
URL: http://envanligponnymamma.blogg.se/
Postat av: Jessica

Min andalusier äter ALLT som är av trä. Hon krubbiter inte, inge luftsnapp heller. Men hon tuggar sönder boxen sakta men säkert, träden i hagen, stolpen, ja allt! Det ser ut som om en bäver varit framme. Hon har tydligen alltid gjort så. JAg har haft henne ett år nu och ingen skillnad alls. Hon går ute från morgon till kväll, får ensilage uppdelat över 3 mål plus müsli morgon och kväll. Hon ska inte ha någon vitamin/mineralbrist alls. Någon som har liknande problem? Jag smörjer med crubnix men hon verkar gilal det numer :/ Tacksam om någon har tips!!



Mvh

2010-01-26 @ 18:44:53
URL: http://jessicaekholm.blogg.se/
Postat av: klars-hästblogg

min häst är krubbitare, har ingen rem, tycker de verkar obehagligt, sen så vänder luften i halsen.

hon får mkt hö, innan med halm blandat för att de ska ta längre tid att äta och hon ska hållas sysselsatt :D

2010-01-26 @ 22:21:56
URL: http://klarrs.blogg.se/
Postat av: Sofia

jag lånade en ponny en gång som var krubbitare. ägarna skickade med en sådan rem men jag använde inte den något speciellt, kändes bara elakt. provade att ge henne mer mat och hon var ute mycket hos oss men hon var 17 år så gammal vana går ju tyvärr inte bort så lätt :/

2010-02-01 @ 14:01:52
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag håller med dig, det är hemskt att se hästar må så.

Jag var medryttare på en häst förut och den krubb-bet, hon som ågdehoom satte på en krubbbitarremm utan framgång. Jag tyckte inte om att han hade den och sa det till henne men hon lyssnade inte... Jag visste också att han hade magproblem, var halt ofta och att han ofta fick kolik... men hon vägrade gå till vetrinären med honom... inte undra på att han dog senare...

2010-04-14 @ 12:12:37
Postat av: Karolina :)

Jag har en ridtravare som håller på att bita i krubban (ingen krubbitare eller luftsnappare), som gör det när han har tråkigt eller ska få mat. Innan höll han på att väva när han skulle få mat, så vi fick ta upp gallret på boxen. Han slutade att väva, och började inte med något annat. Tyvärr har han ovanan att sparka i väggarna, men säger man till honom så slutar han. Men dessa beteendena kommer bara fram när han ska få mat :)

2010-11-29 @ 07:50:48
URL: http://kaaroliinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0