Benskydd i hagen, till vilken nytta?

Allvarligt talat så undrar jag varför så många lätt drar alla över en kam. Visst finns det många som tar på sin häst "onödig utrustning" bara för att men de flesta tror jag faktiskt har koll på VARFÖR de använder viss utrustning. Som det här med benskydd, många frågar mig varför jag har benskydd+lindor i hagen. Vilket är helt ok att fråga om man undrar. Jag har det därför att jag anser att hon behöver det. Varför anser jag det? Jo därför att innan jag hade skydd så fick hon småsår ibland flera gånger i veckan och någon gång fick hon ett riktigt fult sår. -Lite småsår gör väl ingenting kanske någon säger då. Jo jag tycker faktiskt att det är illa nog därför att det kommer väldigt lätt in smuts i ett litet sår och detta kan leda till lymfangit, alla som sett en häst som fått riktig lymfangit vet hur hemskt det kan vara, hästen kan lägga sig ner av smärtan! Det finns ett uttryck som heter "Småsår och fattiga vänner ska man inte förakta" och det är helt sant enligt mig.

Sedan jag började använda benskydd har hon bara fått något enstaka skrapsår antalet kan jag räkna på min ena hand och då har hon gått med benskydd i ca 2 år. Dessutom måste Orianda gå lindad på bakbenen då hon annars lätt får mugg, något som har skapat stora problem tidigare. -Mugg är inte så farligt kanske någon säger. JO mugg är riktigt farligt, därför att  bakterierna kan bli resistenta och hästen kan bli obrukbar om den får kronisk lymfangit, benet blir ju lätt svullet om hästen drabbas av mugg.

Jag anser att det är bättre att skydda hästen med benskydd än att förkorta hagvistelsen bara för att förhindra skador. Sedan finns de många som hävdar att hästen kan få så otrevliga skador av benskydd men det förstår väl vem som helst att skadestatistiken ökar om du inte använder benskydd på en häst som behöver det. Det är dessutom ganska tidskrävande att linda+ta på skydd varje morgon/kväll 365 dagar om året och ibland blir det flera gånger om dagen om jag rider mitt på dagen tillexempel, så det är verkligen inget man gör för att det är kul utan för att det är ett måste för hästens välmående.

Det är många som använder betesbegränsare/munkorg nuförtiden på sina fånghästar eller feta hästar, det får man ju hoppas att ägarna gör just för att skydda sina hästar från att bli sjuka. Det är ingen skillnad när det kommer till benskydd det använder dom flesta för att skydda sina hästar från skador.
Jag tycker det är jättebra att fråga varandra varför använder du det och det, på så sätt lär man sig och även kan lära andra som kanske inte tänkt tillräckligt långt. Men som sagt fråga först beskyll inte någon innan du vet bakgrunden:)
Vad tycker du om att använda benskydd i hagen?




Kommentarer
Postat av: malin

jag håller helt klart med dig! Jag har endast skydd i hagen när jag ska släppa ihop min häst med en ny häst vilket har hänt kanske 2-3 gånger men aldrig annars. Jo han får gå med boots i en vecka när han är nyskodd.

Super bra blogg har du! gillar den skarpt! Kramiz

2010-07-20 @ 11:44:29
URL: http://hastryttaren.blogspot.com
Postat av: amanda ernklev

jag tycker att det är bra om hästen behöver det , precis som du skriver! jag använder det dock inte då min häst i princip aldrig har kommit in med sår under de 2½ år jag har haft han, dagar då jag tror att han kan springa lite extra eller vid ihop släpp sätter jag på ett par boots :)

tack för en bra blogg! :D

2010-07-20 @ 11:59:22
URL: http://amandaelinaernklev.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skydd på min 7åring är ett måste, han har fått fula överben av att inte ha det och massor av sår. Det har blivit mycket bättre sedan han börjat ha skydd. Han är jättevild och även om han haft skydd i 3år nu så han har lyckats få överben och sår ovanför skydden. Mina andra hästar behöver inte skydd och såklart slipper de ha det då. :)

2010-07-20 @ 12:09:08
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Britta

Såklart ett jättebra sätt att undvika skador! Jag tycker att du verkar sköta om din häst bättre än de allra flesta!

2010-07-20 @ 12:11:03
Postat av: Lina

Alldeles för många använder det "bara för att", och många gånger fel typ av skydd dessutom. DET kan jag reagera på, men DU gör det av en anledning, vet vad du pysslar med osv och då har jag absolut inget problem med det. Sen har vi ju vansinnesexemplet på Buke som vill ha skydd dygnet runt på sin betesgående 3-åring (nej förlåt, hon skulle ju komma dit varje dag och LUFTA skydden), det är riktig idioti om du frågar mig.

Mina har bara skydd första dagarna när jag släpper ihop nya hästar, annars håller de tack och lov koll på tassarna =)

2010-07-20 @ 12:18:38
URL: http://equilina.se/
Postat av: Ida

det är en häst, inte en porslinsdocka. Ju mer man behandlar den som en, ju känsligare blir den. "Lite skit rensar magen", dom vänjer sig och blir själva tåligare ju mindre man "fjollar runt" med dem.



Inte kritik utan mer värt att tänka på, det är klart man är rädd om sin häst. Kan erkänna själv att om jag bara hade haft en häst hade jag kanske inte häller levt som jag lärt utan behandlat den som en porslinsdocka den med...

2010-07-20 @ 12:27:25
Postat av: Ida Eriksson

Om det är så att hästen behöver skydd på sig i hagen ska man absolut använda det. Men att ha det "bara för att".. Inte accepterat!

2010-07-20 @ 12:33:12
URL: http://stalltrollberget.zoomin.se
Postat av: anonym

Tycker att det är en sån liten grej att bry sej om om man vill ha benskydd eller inte på sin häst i hagen.

Så länge hästen ser ut att må bra och inte är för mager eller ser sjuk ut så bryr inte jag mej om någon häst går med skydd på i hagen. =)

Postat av: Emily

Jag har aldrig skydd i hagen och har inte planerat ha det heller om jag inte skulle ha en häst som absolut behöver det då förstås. Min ena häst är rätt klumpig, har ganska ofta småsår och ibland är det värre och ibland bättre men han har aldrig blivit halt av det eller svullen mer än någon dag. På honom skulle jag ändå aldrig sätta benskydd eftersom de skulle nog göra mer skada än nytta på honom. Man får ju väga alternativen lite. Han har rätt buckliga ben, många gamla överben osv så risken att det blir tryckpunkter man inte vill ha är för stor. Samt att det kan komma in smuts innanför skydden osv. När man rider går han dessutom mycket bättre utan skydd än med skydd och han har gått med skydd runt om hela sitt liv. Tills jag fick honom :P Så ibland märker man att vissa inte vet vad som är bäst för hästen haha :) Men han är nöjd nu iallafall!

2010-07-20 @ 13:46:18
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej!

Hur skyddar lindor mot mugg? Min häst får mugg men förstår inte hur lindor skulle hjälpa? Nyfiken iom att jag precis som du gör det jag kan för min hästs välbefinnande.

Kram!

2010-07-20 @ 15:39:25
Postat av: Matilda

Jag tycker att benskydd är rätt i syftet som du beskriver. Du har testat utan och konstaterar att det funkar bäst med. Har man en anledning och har testat både med och utan får man lov att ha skydd tycker jag. Mina har endast skydd ute på vintern (när det är snö och halt).

2010-07-20 @ 16:23:06
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Emeli

Jag skulle aldrig låta min häst gå med skydd i hagen, mest av den enkla anledningen att hon inte behöver det. Hon är väldigt lugn av sig, och hon får bara ett litet sår en gång i halvåret ungefär, och det kan jag leva med.

Även om hon hade fått sår oftare så skulle jag vara väldigt försiktig med att använda det, eftersom senorna blir svagare.



Men jag tycker att dte är superbra att du sätter på henne skydd istället för att låta henne gå ute mindre eller gå själv! Man kan ju faktiskt vara rädd om hästen, och samtidigt låta den vara häst, och det lyckas du riktigt bra med <:

2010-07-20 @ 16:30:07
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Josefine

Hej! jag visste inte vart jag skulle skriva så jag hoppas att du ser det här! Jag funderar på att köpa tavlingsryttarens gpa hjälm men sen såg jag ditt inlägg.. har dom en hemsida?

2010-07-20 @ 17:25:23
URL: http://josefinebobbsan.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag tycker man själv ska avgöra om sin häst verkligen behöver skydd eller ej.



(Bloggen är igång igen!)

2010-07-20 @ 17:41:02
URL: http://thoressons.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker som många andra att det är helt ok att använda t.ex skydd i hagen. Vissa hästar behöver det, dock långt ifrån alla. Också viktigt att ha rätt sorts skydd så att de inte kasar och ger skav eftersom hästen ofta ska ha dem på sig flera timmar i sträck.

2010-07-20 @ 18:04:00
URL: http://finskamumin.blogg.se/
Postat av: hanna

Jag tycker man är fjantigt ,inte riktat mot dig men mot alla som har det.. hästar har aldrig skydd i det fria dock rids dom inte på då heller , men det känns onödigt mycket då hästar lär sig att man får ont om man trampar på sig. Och dom lär sig väldigt fort att det slutar göra ont och blir riktigt klumpiga, och en sån häst vill inte jag ha..:)

2010-07-20 @ 18:31:19
Postat av: Ulle

Har ingen direkt åsikt,var och en gör som dom vill,men jag skulle inte sätta på benskydd i hagen. Jag hade dock boots fram i vintras en kort period när hon trampade av sig flera skor på kort tid. Har en liten fråga.. Var får man tag på CWD förbygel på nätet?

2010-07-20 @ 18:38:18
URL: http://livetitun.blogg.se/
Postat av: Ida Norlin

Jag hade det på min ena häst i förra stallet, för då kom hon alltid in med (ibland blodiga) rispor på benen av stenarna i hagen. Hellre ett par skydd på än sår som blir lymfangit som du skrev!

2010-07-20 @ 19:19:22
URL: http://inhast.blogg.se/
Postat av: jennifer

jag tycker att det är bra om dom verkligen behöver det. skulle dock aldrig ta på vanliga benskydd, utan då hade det fått vara sånna där håliga som du har ;)

2010-07-20 @ 19:25:46
URL: http://jenniferbergstrom.blogg.se/
Postat av: Sara

Skydd är en billig försäkring om en häst har behov av det. :)

2010-07-20 @ 20:37:24
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Lina

köpte ju benskydd till min dam som hon slet ut efter fyra dagar!! behövdes helt klart. nu springer hon dock inte så mkt längre -> inte lika mycket sår som kan ge olika infektioner helt i onödan. dock måste ju skydden också rengöras!

2010-07-20 @ 21:12:23
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: IA

Jag funderar på att ha skydd på min ena i hagen då hon ofta får småsår.. men eftersom mina hästar går ute såpass många timmar om dagen så är jag rädd för att det ska bli typ brännsår av benskydden.

Hur länge går din med skydden på?

2010-07-20 @ 23:33:52
URL: http://missia.blogg.se/
Postat av: Melinda

Hade min häst inte dragit och kliat av benskydden så hade han fått ha det, men ahr redan dragit i sönder allt för många :(

2010-07-21 @ 09:13:56
URL: http://melindaanilsson.blogg.se/
Postat av: Henrietta

Jag tycker att alla gör som de själva vill, och du har enligt mig "mer rätt" att ha det eftersom du har ett starkt argument som du inte behöver funderar ut över varför du egentligen har skydd i hagen och att du har haft utan och det uppenbarligen inte fungerade för Orianda.



Min häst har nu på sommaren börjat få rispor och sådant på benen där jag tycker hon egentligen inte borde komma åt, men jag har endast "vanliga" benskydd så inga jag kan ha på henne i hagen..

Vill gärna inte ha lindor i hagen då jag tror hon eventuellt kan få upp kardborren och trassla in sig.. Så det återstår att se hur jag löser detta.

2010-07-21 @ 10:26:57
URL: http://rynkel.blogg.se/
Postat av: Rebecka

det är så märkligt att alla ska lägga sig i o ifrågasätta allting...

2010-07-21 @ 10:56:14
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Katarina

Om hästen gör sig illa så visst, annars nej. Rider inte ens inte alltid med benskydd för hon slår inte i benen när jag rider. (Hoppar jag har hon ju skydd, men vanlig ridning alltså)

2010-07-21 @ 17:04:59
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Hm på vilket sätt tycker du att lindor på bakbenen skyddar mot mugg? Har aldrig hört någon påstå det förut så blir lite nyfiken!

2010-07-21 @ 22:22:06
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Jag använder alltid skydd på hästarna när jag rider men aldrig i hagen. Även om de har mycket kuperat och är ganska busiga slår de inte sig så supermycket så jag vill inte ta risken att de får sår/skav av benskydden då de är ganska känsliga.

Två av mina är nära släkt och mugg ligger i släkten, dock har de aldrig fått det då jag borstar väldigt noggrant varje dag :)

Vad gäller andras hästar så bryr jag mig inte, så länge de håller benskydden rena och fräscha så de inte gör skada så tycker jag det är helt okej :)

2010-07-24 @ 22:10:56
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Karro

tycker som du ;) men har lite emot folk som har på även på natten om dom inte behöver de. sen kan jag förstå att man har det på riktigt fina hästar värda flera miljader men hästar ska ändå få vara hästar men somsagt behöver man de så behöver man det och då spelar de ingen roll om de är jobbigt, för hästen kommer ju alltid först ;)

2010-07-27 @ 16:12:43
URL: http://stockholmsponnyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0