Kill me...

allvarligt talat börjar bli sjukt trött på allt vad sadlar heter....jag värmde ju om min sadel från 34 till 36 men den ligger fortfarande inte bra. Jag börjar nu tro att det är något mer som är fel, den kanske är för svängd? Sadeln åker bak när jag rider, det kvittar om jag lägger den längre fram för bak åker den. Det ser ut som att den fortfarande är för smal men samtidigt så ligger inte sadeln an längst ner är ett stort mellanrum där. Snälla ni som är duktiga på sadlar säg vad ni tycker.
Ryggen är den rak eller normal inte enligt er?

















Kommentarer
Postat av: Anonym

Såhär ser den ut att passa bra. MEN har haft samma problem med min ena häst, att det kasar bak trots tillr vid sadel. Det är för att sadeln och hästen inte har sin djupaste punkt på samma ställe. Har hon kort sadelläge? Tycker hon ser ut att ha rak rygg men att den går svagt uppåt.



Till min har jag provat typ alla märken som finns, alla kasade bak, provade tom försmal sadel ett tag för att det skulle hålla sig på plats, men icke, kasade bak den med trots att den borde vilja dra sig framåt.



Provade tillsist en Amerigo DJ för att jag läst att de skulle passa på kort ngt överbyggd rygg (inte kort rygg, kort sadelläge). Detta var första sadeln som inte kasade bak! Deras djupaste punkt stämmer överrens, hästen har den väldigt långt fram, så det blev samma, och då äntligen blev det bra.

2010-03-24 @ 23:00:49
Postat av: Linnea

Tycker det ser ut som att hästens rygg är en aning takformad och att bossorna är alldeles för runda för ryggen

2010-03-24 @ 23:10:38
Postat av: Jenny

Jag tycker sadeln ser smal ut, men är ju inte alltid helt säkert att se på bild. Jag upplever det ifrån bilderna som att sadeln tenderar åt att vara för rak framtill i bommen för din hästs rygg.



Jag skulle beskriva din hästs rygg som normal mot rak med sluttning bakifrån (gör att man lätt upplever ryggen som böjdare än vad den är) och med stor manke långt in i sadelläget, vilket tillsammans brukar göra att mera böjda sadlar brukar vara det bästa alternativet i de flesta fallen är mina erfarenheter.



Så jag skulle titta på vidare och böjdare.

2010-03-24 @ 23:15:18
Postat av: Bella

Håller med den som skrev att en Amerigo borde passa. Har nämligen en häst i stallet vars rygg ser ut EXAT som din hästs rygg, div rejält markerad manke. La på den på min häst för att testa och den låg verkligen skräp (har en häst med normal manke och normal/rak rygg)

2010-03-24 @ 23:29:55
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: jennifer

Min häst har sjuuukt hög manke samtidigt som hon är ganska grov och vi har också haft väldiga problem att hitta sadel som passar. Köpte en Bates för kanske 3 år sen? och satte i ett normalt järn och den ligger grymt bra enligt "sadelutprovaren". Bästa med de sadlarna är ju att man kan byta järn. Den är lite hal att rida in men nu skulle jag aldrig kunna tänka mig någon annan sadel :)

2010-03-25 @ 08:26:15
URL: http://jenniferbergstrom.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

din och min häst verkar ha liknande ryggar. jag har en amerigo alto som är den enda som funkar på honom.

2010-03-25 @ 15:26:31
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag tycker hon har en "normal" rygg, min ena hästs rygg är jätte rak (iprincip helt rak) min andras häst rygg är ganska lik din hästs rygg, med markerad manke. Jag har en morris & nolan sadel som funkar på båda + att den är jätte skön :)

2010-03-25 @ 20:03:26
URL: http://wylotteh.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej, hade samma problem med min sadel på min ponny, den gled bakåt. Jag trodde han hade musklat om sig så det helt enkelt inte passade längre och att den hade blivit för smal. Sadlade långt fram och använde förbygel men den åkte bak ändå. Sen kollade min tränare och då hade jag fårskinpadd på och den tog vi av för den låg alldeles för långt upp (man kan kolla med fingrarna ska kunna få in 3 fingrar i mellan där fram på sadeln du har bild på det nr 4) Sadeln blev bättre fast var inte nöjd ändå så åkt tillbaka till sadelnprovaren. Då är det inget fel på sadeln det är att min ponny är så i kroppen att han är bredd precis bakom frambenen (svårt att förklara) så att hans "sadel läge" är mer bakom det så min sadel låg hela tiden rätt för om jag sadlade för långt fram gled den bak dit den skulle lega. Så jag fick bara respektera att sadeln skulle lega där. Men köpte en nya sadel för jag var så trött på min gammla då. Hoppas det löser sig kanske har du samma problem :)

2010-03-25 @ 21:27:49
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Sadelproblem är aldrig kul, kan nog inte ge mer tips en de som redan står ovan tyvärr, men kan alltid säga ett lycka till i sadeldjungeln :)

2010-03-25 @ 22:43:28
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Anonym

Astrid: Är din amerigo alto i hoppmodell? Trodde bara de fanns i dressyr.

2010-03-25 @ 22:52:24
Postat av: Felicia Mix -Vinn iPod touch - tävling i bloggen

Fast den där sadeln är ju alldeles för underbart skönt och snygg för att ge upp än ;)

2010-03-26 @ 11:51:27
URL: http://www.feliciamix.wordpress.com
Postat av: Ida

Åk till en sadelprovare, eller rättare sagt. Sadelmakare. Alltså till en KUNNIG, ERFAREN, UTBILDAD person som BYGGER SADLAR. Det är mitt enda tips. Många, typ 90% av alla i sporten, åker till en "sadelprovare" som inte är utbildad, utan bara informerad och dvs. informerade utan de olika sadeltillverkarna. Åk och bygg om din sadel, eller få en ny och bygg om. det finns inte en sadel som passar perfekt på en häst som den är, jag har aldrig varit med om det i alla fall. Viktigt är också att du får både prova rida och hoppa i sadeln när den byggs om för att se hur den rör sig på hästen. Själv åker jag till Per på Mustang. Dit åker folk från hela världen, dom är fruktansvärt duktiga.

2010-03-26 @ 22:28:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0