jahopp....

är det nu man ska deppa ihop totalt?hela dagen har varit skit rent ut sagt...börjar med att det som vanligt är mycket trafik i stan, sedan kör vi fel och när vi ska köra tillbaks så hamnar vi bakom en lastbil och en annan bil så kommer en brant backe och lastbilen stannar!Den kommer inte upp den börjar åka bakåt...det var så läskigt vi tuta som dårar på den ursäkta idiotkärringen i bilen framför oss att hon skulle köra om tror du den smarta jäveln gör det? nej. så vi fick köra förbi mot fel sida av trafiken dessutom var det en kurva så man såg inte när det kom en bil och det gjorde det hela tiden, jag bara darrade så rädd var jag för det första kan man inte stå med en häst i transport i en sådan brant backe och varje gång lastbilschauffören försökte komma upp så gled han neråt vi höll på att bli mos. Stannade en bit bort och kollade till Orianda men hon var lugn som tur var. Så jag fick ringa till kliniken och säga att vi blev ca 20 min försenade.
Sedan till själva hältutredningen.
Det börjades med att göra böjprov inget syntes och sedan vände jag henne på en liten liten volt det är då det har synts litegrann, men givetvis syntes det ingenting då, åhh nej tänkte jag skulle vara väldigt typiskt tänkte jag om man har åkt 9 mil och så syns det inget men det måste det göra på något sätt.

Så veterinären tyckte vi skulle provocera fram det genom att jag longerade henne i sandpaddocken mycket i trav och galopp i båda varven, syntes fortfarande ingenting. Sedan tog vi ut henne på hårt underlag på en liten volt och då syntes det klart och tydligt att hon var halt på vänster fram. Bedövningen lades i hovleden på vänster fram sedan tog vi ut henne på en liten volt igen och då var hon halt på andra benet istället, alltså var hon halt på båda fram, antagligen därför det har varit så diffust och därför det inte har synts på rakt spår.
Sedan togs framskorna av och hovlederna röntgades.'

Diagnosen blev alltså hovledsinflammation på båda fram så hon sprutades och lindades. Veterinären trodde att det är hennes hovar som tydligen har fått en del hålväggar kan vara orsaken, sedan har hon ju rätt understuckna trakter vilket såklart bidrar. Men eftersom hon aldrig har haft några problem tidigare så antar jag att det har att göra med att hon gått med snösulor+ broddar hela vintern, tror inte snösulorna varit bra för henne som brukar ha hela sulor+silikon annars. Jag har ju trots allt knappt ridit i vinter och inte hoppat heller pågrund av all snö så det beror iallafall inte på det.

Så nu ska hon ha boxvila 2 dagar sedan gå i en liten hage i 3 veckor sedan är det dags för återbesök är hon bra då ska jag börja skritta henne. Deras hovslagare skall även titta på hennes hovar och se om det finns något bättre sätt hon kan skos på.
Det ENDA positiva med denna dagen är att veterinären gav ett bra omdöme om Orianda och frågade mycket om hennes stam och tyckte absolut att jag skulle ta föl på henne och att hon hade väldigt fina kvalitéer. Orianda var jätteduktig förutom när hon stod och steppade på stället i dagboxen då medans alla andra hästar står så lugnt och fint:p
Någon som har erfarenhet av hovledsinflammation? Jag har ingen egen erfarenhet av ledinflammationer överhuvudtaget.....
usch nej känner för att gå och gräva ner mig


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jag har en ponny som fick kotledsinflamation. Inte samma sak men ändå. Ville bara delge min solskenshistoria :) Hon var inte halt men hade en galla och blodprov visade på infektion samt början till förändring på röntgen (som sedan gick tillbaka). Hon behandlades med tuppkam, sattes sedan igång långsamt och jag satsade på dressyren istället i ett år, hon var klockren och hade rosett med sig hem från varje start med över 50% segrar! Sedan började vi även hoppa lite försiktigt, tävlade upp till LA.



Det jag har fått höra är att ledinflamationer ofta är symptom på att det finns något annat som är galet. I vårt fall var det antagligen en vrickning under terrängmomentet i fälttävlan i samband med en spänning i bogen som gjorde att hon belastade något fel. Kiropraktorn rätade ut det :)



Jag tycker inte att du ska deppa ihop totalt. Men kolla upp om man ska sko annorlunda skulle jag defenetivt göra. Har en vän vars häst fick just hovledsinflamation pga felskoning. Den hade felbelastat.



Hoppas det faller väl ut även om det garanterat känns tungt. Men var glad över att ni kollade upp det, kunde ju blivit värre i längden annars!

2010-05-06 @ 15:35:52
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Lina

Vad otäckt med lastbilen, varför gled den? Och så tråkigt med din fina häst. Hoppas det löser sig. Har inga inflammationer, men skulle inte råda någon med en häst som har ont i frambenen att betäcka då det läggs ännu mer belastning på dessa då..

2010-05-06 @ 15:41:01
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Lina

Nej, det har du inte, men jag vet att det kan vara svårt att bli av med sånt där om det är överansträngnings/belastningsskador, och många brukar ofta välja att betäcka sina hästar som de inte längre kan tävla, vilket jag tycker är lite konstigt med tanke på vad jag skrev innan.

2010-05-06 @ 15:51:29
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Lina

Never mind! Hoppas allt löser sig med din häst

2010-05-06 @ 15:56:42
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Anonym

Det är inte så farligt! Spec om hon inte haft problem förr heller, och ni inte hittade något på röntgen. De kan behöva sådan här hjälp ibland, spec efter denna vintern, inget konstigt med det! Hon är säkert bra på å.b.

2010-05-06 @ 16:49:37
Postat av: Siri

Stackare, vilken jävla otur du har.

2010-05-06 @ 16:59:06
URL: http://callestraning.blogg.se/
Postat av: Louise

Vilken dag, usch !



Jag har haft häst med hovledsinflammation, tyvärr slutade det inte bra. Hennes liv avslutades dock på andra grunder, inflammation i hela tarmsystemet.



De erfarenheter är att det tar tid, ofta mer än en behandling. Det är ett ställe som det är ständigt tryck på, och hästen har svårt att självläka trots medicinsk hjälp.



Jag hoppas verkligen att det löser sig så fort som möjligt !

2010-05-06 @ 17:17:15
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: Johanna

Min häst har haft knäledsinflammation för ett antal år sedan. Han behandlades på klinik, tog det lugnt, återbesök då han fortfarande markerade lite. En till behandling och efter det har han aldrig haft problem med det igen. Har tränat han precis som innan han inflammationen. Jag tycker inte att du ska ta och deppa ihop nu. Får du också hjälp av en annan hovslagare med hennes hovar är det ett plus i kanten.

2010-05-06 @ 17:26:02
URL: http://finskamumin.blogg.se/
Postat av: Helena

Ibland är de som allt händer på samma gång! Tror inte du ska oroa dig så mkt över hovleden, de är första gången din häst har en inflammation i en led så är de inget att oja sig över, i stort sett alla hästar får ju nån slags inflammation i nån led under sina år. Bra att dom hittade vad de var och att hon blev behandlad! Ska hålla tummarna! :) Det är en väldigt fin häst du har!

2010-05-06 @ 19:26:19
Postat av: Matilda

Usch vilken dag men åh vilken tur att det inte var något "värre".

Hon kommer säkert att bli precis som vanligt.

Jag har haft hästar med bla knäledsinflammation och varit hos Jonas Thornell och det har inte märkts ett dugg av den inflamationen sen.

Pepp pepp! Kram!

2010-05-06 @ 19:37:18
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Usch, aldrig kul med sådana saker :(

Hoppas verkligen att det löser sig och att hon blir bättre snart..

2010-05-06 @ 19:50:40
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Lamia - VINN ETT EUROSTAR SCHABRAK

Synd att hon var halt, men skönt att det var något som går att åtgärda och inte något bestående! :)

2010-05-06 @ 20:29:08
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Rebecka

det kommer säkert lösa sig :)

snösulor är ett skit för hovarna, jag har så mkt dåliga erfarenheter att jag inte använder det längre.

2010-05-06 @ 21:14:05
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Karin

du ska se att ni kommer igång fortrare än du tror. För du har så otroligt bra hand med hästar och inte minst med Orianda. Ni passar som handen i handsken. Så det kommer gå kanon. Nu är så himla bra så det kommer lösa sig. Ta det bara lugnt och lyssna på veterinären och hovslagaren så kommer det gå kanon. :D

2010-05-06 @ 21:24:23
Postat av: Lina

Min förra häst hade hov och kotledsinflammation i båda fram. Trots mååånga behandlingar (med bla ultraljud, röntgen, massa olika mediciner osv) blev han aldrig bra :(

Hoppas det inte blir så illa med din.

2010-05-06 @ 22:09:55
URL: http://slevins.blogg.se/
Postat av: Jossan

Usch vilken tråkig dag!

Tyvärr har jag inga goda prognoser att skriva om hovledinflammationer... Min kompis tävlingsponny fick diagnosen i höstas och har behandlats 5-6ggr utan resultat, nu har veterinärerna gett upp och ponnyn ska nu istället betäckas. Hade aldrig haft det tidigare.

Har även en till kompis vars unghäst fick prognosen för ett tag sedan och den har heller inte svarat på behandlingen än.

Jag hoppas verkligen inte du ska ha sådan otur! Men vad jag har hört från vet. så är risken stor att det kommer tillbaka igen. :(

Hoppas för din skull att hon ska bli bra!

2010-05-06 @ 22:22:57
Postat av: Maja

Kot- eller hovledsinflammationer är bland de vanligaste hältorna numera...



Orianda verkar ju ha fått det av den hårda vintern som du säger, men jag vet att det för många av mina bekanta berott på att hästarna blivit ridna fel och överbelastat frambenen.

Dock verkar hon ju inte tung fram på någon av bilderna jag sett, så det behöver du nog inte oroa dig om :)

Men tyvärr är det som sagt så fallet oftast är, att hästarna blir ridna fel och belastar sig sig på fel sätt...

En baksida av dagens ridning kan jag tycka...



Tråkigt att det ändå blev en såpass lång konvalecens - ni får passa på att ta hand om varandra nu!

2010-05-06 @ 23:18:16
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Johanna

Min häst hade det och vart sprutad med tuppkam, vart bra hann tävla en täling, vart dålig igen och sådär höll det på i mer än ett år tills den dagen han aldrig vart bättre igen :( Hoppas din historia slutar lyckligare!

2010-05-06 @ 23:28:22
Postat av: Linn Skjetne

En ponny jag hade till försäljning hade haft hovledsinflamation några ggr eftersom att de bara ridit på bana och hårt underlag. Men den hade fått boxvila i 6veckor? Fick inte röra sig alls. men så är det också stenestadskliniken här i skåne och de är inte alls bra. Sen när han fick gå i skogen och byggas upp från grunden hos mig var han aldrig skadad. Hoppas Orianda blir bra snart :)

2010-05-06 @ 23:38:03
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: emma

min cponny hade västskebilldning i kotleden men som var på g att utvecklas till kotledsinflamation. (hade dock inte hunnit gjort det). dom sa att det var tur att vi hade upptäckt det så snabbt annars om hon hade gått en längre tid så kunde det blivit inflamation & i sin tur en kronisk skada. vet inte om det gäller hovledsinflamation.



hoppas din blir bra så fort som möjligt =)

2010-05-07 @ 11:03:28
URL: http://qems.blogg.se/
Postat av: S

FY vad tråkigt:( Behandlade nyss min i hovleden också:(

2010-05-07 @ 19:27:57
URL: http://olinlundmark.blogg.se/
Postat av: m

ledinflammationer i fram brukar alltid komma av nåt annat längre upp, men hovarna skulle ju mkt möjligt kunna vara boven på din häst, kommer problemet tillbaka när hovarna är bra skulle jag kolla typ bakknän, rygg, kors, bäcken osv (eftersom din är dålig i båda fram). folk som påstår att det är helt normalt med ledinflammationer och att det bara är att behandla några gånger är antingen okunniga eller ignoranta. inflammationer poppar inte upp av sig självt, det kommer av felbelastning nån annan stans, klart att det kommer tillbaka om man inte ändrar på nåt!

2010-05-17 @ 19:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0