Orianda är hemma

Nu har jag varit iväg och hämtat Orianda...ja alltid får man sig en upplevelse det får man säga...
Jag såg redan på henne när jag skulle hämta henne i boxen att hon var frånvarande och inte trivdes. Smart som jag var så tog jag bara på henne grimman och en longerlina, alltså varken träns eller kedjegrimskaft. Jag borde ju lärt mig hur Orianda är efter alla år haha jaja så leder jag bort henne mot transporten så ber jag pappa hålla henne så ska jag börja ta på transportskydden när hon börjar gå runt runt och vägra stå still som hon brukar göra. Helt plötsligt bara drar hon iväg och jag hinner få tag i henne men det går inte att få stopp hon springer mot vägen och jag känner bara att jag måste släppa för jag orkar inte hålla kvar precis när jag ger upp så är det som att hon får förståndet tillbaks och stannar.
Vilken panik jag fick när hon närmade sig vägen, vi var alltså 3 personer som höll i linan och försökte få stopp men man har ju inte en suck mot en häst på 700 kg.
Vi tar in henne i en hage och tränsar henne men hon är fortfarande okontaktbar och allmänt jobbig försöker sparka av transportskydden och håller på. Sedan så var hon lite bökig att lasta men det gick efter 5 minuter så det var inte något vidare krångel. Sedan när hon väl var hemma och jag ställde henne på stallgången så blev hon så lugn och fin stackars liten.
Borta bra men hemma bäst kanske som man brukar säga;)
Hursomhelst så har jag inte pratat med veterinären ännu om vad hovslagaren har gjort med hennes hovar och vad han sagt osv men hon ska ringa mig imorgon. Men resultatet är enormt!Hovarna ser avsevärt bättre ut. Jag tog lite halvkassa mobilbilder:




En nysshemkommen och trött Orianda:


Kommentarer
Postat av: Caroline

Vilken tur att hon inte sprang ut på vägen.

2010-05-28 @ 21:52:42
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - ny tävling i bloggen!

Vad "små" de blev ;) men jag har ju inte sett de innan, skönt att de är bättre! vet hur hemskt det är med dåliga hovslagare och hovar!

2010-05-28 @ 22:33:22
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Evelina

Hallå väger hon 700kg?? :O:O

Alla halvblod jag stött på väger runt 550kg.

Är din vrål fet eller?

2010-05-29 @ 08:07:32
Postat av: caroline

Evelina:

det är rätt vanligt att ett stort halvblod väger 700 kg eller till och med mer. Hon är verkligen inte fet men det är en rejäl häst, 550 kg är rätt lite för ett halvblod då är det en mindre eller väldigt ädel häst.

2010-05-29 @ 08:32:31
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Maja

Till att börja med skulle jag vilja säga att mitt halvblod OCKSÅ väger strax under 700kr! :P

Framförallt dressyrhästarna vill man ha så stora nu för tiden, så det är mer än normalt ;)



Sedan tänkte jag fråga, är hon natural Balance-skodd?

Det ser nästen ut så, går skon ända ut på tån eller slutar den innan?

2010-05-29 @ 10:29:51
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Lina

Skönt att det gick bra där ändå, hoppas hon blir bra nu

2010-05-29 @ 14:58:20
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: anna

Förutom att det där tränset (som jag också äger ett exemplar av, köpt av dig ^^) är väldigt snyggt så är det sjukligt SMART att ta på just sådana utflykter, det är ju faktiskt smidigare med snabbknäppena än vanliga. Och man vill ju se bra ut ;)

2010-05-29 @ 19:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0