Sadel jä%#%&)=

Ja så känner jag ungefär, är så trött på detta med okunniga sadelutprovare och allt vad sadlar heter men jag har faktiskt bestämt mig för att innan jag köper den där Amerigo sadeln så ska jag ha kollat upp ALLT annat. Eller ja inte alla märken förstås men åtminstone de märken som tilltalar mig. Sadeln måste passa en häst med kort sadellläge, Orianda har lång rygg men kort sadelläge. Prestige sadlarna är tex för långa för henne, och endast en av Amerigo sadlarna var tillräckligt kort. Tänkte om ni som kanske rider i eller har erfarenhet av dessa sadlar kan ge ert omdöme och passar de en häst med kort sadelläge? De märken som jag vill kolla upp är
Bruno Delgrange


Antares


CWD

Kommentarer
Postat av: Hanna Olsson

Hejsan!

Jag har en häst med kort sadelläge och jag har en Amerigo Dj och jag tycker om den.

2010-11-20 @ 12:12:46
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

så tråkigt att det strular! bra att du är så noggrann

2010-11-20 @ 13:08:34
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Karin

Jag kan rekommendera Equipes sadlar, det kommer ut en person och mäter både dig och hästen och tillvekar sadeln efter det. Gjorda i Italien. Jag har haft min i 4 år och är helnöjd. Zettermans rider även i dessa sadlar.

2010-11-20 @ 13:29:06
URL: http://kengstrom.blogspot.com
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

SV: Nej det är verkligen inte lätt!! Tog väldigt lång tid för mig att sälja en dressyrsadel jag hade, o det väldigt billigt ändå. Är ju så! Men visst är de svårt överlag att hitta sadlar me tillräckligt kort anläggningsyta? O filmen ska du självklart se! Du har väl sett de innan? :)

2010-11-20 @ 14:04:09
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

tror du skickade ett mail till oss om vår sadel till salu :) mamma är sadelutprovare och säljer märket amerigo så du kan gärna ringa till oss om du vill ha mer info om sadeln och exakt vad den passar om du vill köpa :) hon har för tillfället en amerigo CC ute till salu, hopp. men jag rider endast i amerigo sadlar, och det är det bästa jag någonsin gjort. har fått en helt annan sits, dom är jättesköna och man sjunker ändå inte ihop på hästryggen, extremt sköna och håller sig jättebra i skicket, färgen har inte förändrats något och den håller sig jättebra i lädret, inget skav eller något på några utav sadlarna :) ett supermärke, avråder dig ifrån cwd dock då dom är såpass tunna i panelerna att dom väldigt lätt kan få skav på ryggen :)rider i amerigo vesuvio på min skimmel, där även CC'n passar, dock kräver CC'n lite manke. sen har jag amerigo DJ på min ponny, både är sååå sköna! :) helt underbara sadlar :) vilken va den enda amerigo som passade din häst? kram

2010-11-20 @ 18:30:25
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Ida

Åk till mustang och bygg om en sadel, jag har i alla fall aldrig haft en sadel som passat utan omstoppning eller att dom bytt ut någonting i sadeln. Mustang kostar inte skjortan häller, och dom brinner verkligen för det dom gör!

2010-11-20 @ 19:04:15
Postat av: Moa

En Butet är ju oslagbar, nätt och smidigt och panelerna är underbara, formar sig efter hästen väldigt trevligt (memoryfoam av nåt slag, den typen dom har på rymdresor tydligen haha)



Min pålle har asjobbbig rygg, stoooor manke, lite svängd nästan och går inte ha nåt långt på alls såklart.

Inget alls passade men efter mycket mycket provande så hittade vi en Butet Premium hoppsadel och den sitter som en smäck.

Jag skulle ha en dressyrsadel egentligen så därför har vi måttat en exakt likadan i bommen fast dressyr som också är helt perfekt.



Jag kan starkt rekommendera Olof på Ingdams, han är helt BÄST på att fixa sadlar och svåra ryggar (och för ryttaren med) och....bäst av allt är att om man köper en ny sadel fårn dom så är hela måttningen (både för hästen och dig) och resan och inprovningen etc. gratis, man betalar bara för sadeln!!! :) :) :)

Så om du ska köpa en ny så är det HELT värt det att köpa från dom, han är skitbra verklgien och åker varannan vecka i mellan-södra sverige.

Jättebra service i övrigt också.

Jag skojar inte, han är bäst!

Och dessutom kan han bygga om sadeln så man får den exakt som man själv vill, typ större/ andra stöd, etc. etc. och bommen (och allt annat) är ju bytbart på Butet så är värt det.

OCH....han kunde måtta så pass bra att även att hsäten har musklat mycket sen den var måttat så finns det plats, vi planerade det ju men han kan sitt jobb!



Jag vet hur jobbigt det är så är därför jag extremt starkt rekommenderar honom, då slipper man göra om det stup i kvarten.

Lycka till!

2010-11-20 @ 19:19:07
Postat av: Jmellström

Hej ! jag köpte min bruno sadel av en kompis som tävlar i landslaget så hon och jag tillsammans provade ut sadeln på min häst. Min häst har också ett kort sadelläge och sadeln ligger bra. Japp jag har kvar min :)

2010-11-20 @ 20:13:49
URL: http://jmellstrom.wordpress.com
Postat av: Anonym

Undrar om din häst har problem med ryggen? Fungerar inte den du har då? Vad är det som inte passar med den? Något hon har problem av med den?

2010-11-20 @ 22:17:03
Postat av: Therese Andersson

Hej!

Min häst hade tidigare en CWD sadel innan jag köpte henne. Hon har kort rygg ( och även kort sadelläge) och CWD'n låg perfekt på henne. Otroligt bra stöd i den sadeln, ligger bra på de flesta hästarna.

Hoppas du hittar en bra sadel!

Riktigt bra blogg förövrigt, krya på dig.



Therese

2010-11-21 @ 17:02:08
Postat av: Frida

Jag rekomenderar varmt en Butet sadel. Den sys upp efter dig och din häst, och är helt underbart skön!

2010-11-21 @ 18:49:02
Postat av: Linn Skjetne

har ju samma problem själv med Lucky, cwd passade bra längdmässigt på honom. Nu har jag Linnea Equipe, han är en helt annan häst. Hur underbart som helst.

2010-11-21 @ 18:57:52
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Charlotte

En billigare sadel som funkar jättebra på min häst är Dominus Hopp/flatback, i princip enda sadeln som hon kan ha förrutom Amerigo! Hon behöver en sadel som är kort och lyfter lite bak, så det kanske är lite samma typ som Orianda behöver?

2010-11-22 @ 09:54:31
URL: http://ridersdiary.blogg.se/
Postat av: Natalie

Jag kan verkligen rekommendera Antarés sadeln. Den ligger super på min häst med kort läge och den är helt gudoooomligt go att rida i!

2010-11-24 @ 17:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0