Modet blir allt mer påkostat

Jag kan inte vara den enda som märkt hur mycket ridmodet förändrats under de senaste åren. Märken som Animo, Kingsland, Equiline mfl har verkligen bidragit till detta. Jag tycker det är jätekul att ridkläder nuförtiden är så påkostade med mycket detaljer, glitter, färger och mönster, allt för att ge den där lite extra lyxiga känslan. Men samtidigt är jag lite rädd för var det ska sluta. Det görs redan ridkläder med äkta päls och priserna trissas upp något enormt. Samtidigt som många klagar på den bristande kvalitén på tex Kingsland.
Visst är det jättebra med alla nya funktionsmaterial och specialdesigner men eftersom dyrast är bäst nuförtiden så kan man undra vad en dunväst från Kingsland kommer kosta om några år, finns det egentligen någon gräns?
Sedan är det såklart alltid lika roligt när man ser kläderna först utomlands och sedan ser de svenska priserna...varför ska en Kingslandväst kosta 2 000 kr i Frankrike för att sedan kosta 2 600 kr i Sverige?Det är ett norskt märke!
Jag kan inte hjälpa att tycka att visst det är kul med alla snygga kläder som finns nu, det går inte att bli bättre känns det som men samtidigt så finns det snart ingen skillnad mellan ridkläder och vanliga kläder...jag skulle lätt kunna bära vissa ridjackor och västar om jag gick på stan.
 Snart kommer man väl rida omkring i ridkläder med spets och leopardmönster på;) Eller varför inte en jacka i leopardpäls eller zebra? Snart finns det säkert ricbyxor som är delvis genomskinliga. Det är ju bara att se på vissa reklamer för ridsportmärken, förr hade knappt modellerna något smink och posade inte och nu går det inte att se någon skillnad på H&Ms modeller eller Cavallos....
Jag säger inte att det är fel, jag bara finner det lite smått komiskt och jag gillar att skriva om mina tankar....
Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: ebba

eftersom kläderna bara blir snyggare och dyrare så kommer det ju bli så att man knappt vågar rida med dem XD

2010-10-22 @ 13:25:46
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Sara

Instämmer med dig! Tycker att vissa priser är helt absurt! Funderar också på om det finns någon gräns, tror nog att priserna bara kommer stiga med åren!

2010-10-22 @ 14:41:26
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Lisa

I like it! Se på övrig sports reklam (fitness, jogging, fotbollen med Nike och Adidas). Träningskläder över lag möter modet i mycket större omfattning än det gjort tidigare. Det finns (enligt mig) en anledning till varför. Vem vill inte vara snygg alltid. Kanske kan vara en klyscha men "alltid välklädd" tar jag gärna med mig till stallet också. Och för de som inte håller med, finns Hööks och Börjes som håller en mer alldaglig stil på deras bilder.



Din blogg är förresten toppen!

2010-10-22 @ 14:46:40
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Jag tycker det är stor skillnad på HMs och Cavallos modeller/reklambilder, de senare är mycket mer stylade! ;-)

Det håller på att bli fullständig hysteri kring det här med märken och priser, jag undrar precis som du var det ska sluta...

2010-10-22 @ 15:32:17
URL: http://equilina.se
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

efterfrågan och utbud styr priserna. och folk betalar ju för det, så det lär fortsätta! personligen tycke rjag kingsland håller en hög kvalitét, då det rä det lyxigaste jag någonsin haft

2010-10-22 @ 15:35:37
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: jenny

ja, håller med om att det är inte så lite faschinerande, och man kan verkligen undra vart det kommer att bära iväg!

är det ok om jag länkar detta inlägg?

har skrivit ett i ungefär samma ämne tidigare idag och länkat andra jag tyckt skrivit vettiga saker om ämnet :)

2010-10-22 @ 15:50:06
URL: http://jav.blogg.se/
Postat av: Camilla

precis! bilden i ditt inlägg hade jag lätt kunnat se i en hm tidning och tyckt att det var vettigt. jag tycker det är synd att ridgrejer ska vara dålig kvalité i. jag har en ett år gammal jacka som fodret är helt förstört i redan. skulle ha kunnat köpa en jacka på en sportaffär för samma peng som skulle kunna hålla i en evighet!

2010-10-22 @ 15:58:06
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: linda

jag tycker om att vara fin istallet, men det börja kännas som överdift nu,speciellt när det gäller priset. Det börja kännas lite som klass skillnad vilka som har pengar eller inte, även om de har samma summa på kontot.Vill många vissa den sidan, dessutom ser alla lika ut,eftersom märkena härmar varandra TRÅKIGT tack för en bra blogg

2010-10-22 @ 16:03:36
Postat av: warnmark -hästblogg

Sv; Haha jag är också en mästare på att fynda och det är jag väldigt glad över ibland ;). Men håller med dig om kvalitén, köpte ett GG träns långt innan det blev populärt och när man putsar upp det ser det nästan nytt ut. Nu kanske det inte går att jämföra med ett Dyón träns för 3000:-, men jag tror att du förstår vad jag menar ;p

2010-10-22 @ 17:20:49
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag gillar märken och kostar gärna på mina kläder/utrustning ;)

Men den där bilden, den skriker ju WT. Jag menar, jackan är midjekort, glansig och har muddar. Eeew tycker jag och jag kräktes lite när jag såg den :P

Klassiskt, stilrent, snygga sömmar och vackra kläder, det är min melodi.

2010-10-22 @ 18:23:13
Postat av: Rebecka

det är kul absolut mnen jag tycker det blir för mycket. Själv vill jag ha kvalité o funktion o Kingsland tex är inget av det. Riktigt besviken även på Pikeurs jackor. En jacka för närmre 2k bör hålla tätt för en halvtimmas duggregn.

Sen vill jag såklart vara fin, men för mig är det skillnad på vardagsfin o stallfin.

2010-10-22 @ 18:24:43
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Emily

Det börjar redan gå till överdrift tycker jag haha! Nån måtta får det vara. Och när det börjar bli riktig päls inblandad så blir det ett big no no för min del, usch :(

2010-10-22 @ 19:07:36
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Johanna Torudd

jag håller med dej till 100% , dt måste ju finnas nån gräns vad som är vardagskläder och stallkläder lixom.. priset skulle man ju gärna vilja få ner också (;

2010-10-22 @ 20:35:20
URL: http://www.johannatorudd.shapemeup.se
Postat av: frida

Jag bryr mig inte speciellt mycket om att vara "fin" själv i stallet om det bara är till vardags, lägger hellre pengar på hästen men om man ska någonstans är det en annan sak tycker jag. Nu har ju jag eget stall och jag tror att om jag hade haft inackoderade hästar hade jag brytt mig mer om att vara "fin", nu kan jag bara traska ut i mjukisbyxor i stallet och jag bryr mig inte ett skit.

Visst är det ganska logiskt att bättre kvalité kostar mer men någon måtta får det väl va.

2010-10-22 @ 20:51:43
URL: http://kissemjau.blogg.se/
Postat av: Paulina

Tyvärr så är de så ja, pratade med en som äger 'Glada hästen i spiltan', och hon sa att folk som inte ens rider eller har nått med hästar att göra kommer in till deras butik för att köpa kläderna och ha på sig dem till jobbet eller skolan..

Tycker också att de är tråkigt att priserna stiger skyhögt, som en av Kingslands vinterjackor som kostar 5 000:-, vem har egentligen råd med det, för en vinterjacka? Visst, de är otroligt snygga, men man vill ju inte lägga ner alla pengarna på ridkläder, tyvärr. Och kvalitén varierar, vissa grejer har superkvalité, medans vissa saker från samma märke kan vara skit. De borde satsa mer på kvalitén än kvantiteten, som man lär sig i skolan..

2010-10-22 @ 21:06:29
URL: http://ponnypuff.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Pssst. Passa på nu o tävla om en fleecejacka + strumpor i min bloggtävling, nu när det börjar bli kallt de vill säga. ;)

/ Eleonor Häst & Ridverksamhet.blogg.se

2010-10-22 @ 21:36:20
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: pillan

älskar dessa inlägg! med dina tankar och funderingar om precis vad som helst :D

och till ämnet, håller med dig! vad är skillnaden mellan en ridjacka och en "vanlig" jacka nu för tiden? inte mycket iaf...

Ridsporten som redan är en dyr sport, har inte råd med massa ridkläder för flera tusen lappar oxå!

2010-10-23 @ 16:45:11
URL: http://pernillakranghed.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Vad är det för jacka och var kan man hitta den? jättefin! :D

2010-10-23 @ 18:31:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0