Vem bär ansvaret?

Något som jag har funderat en hel del på senaste tiden är hur ansvarslöst mycket är inom hästbranschen.Inom vilken annan bransch måste du ha samma kunskap som den du anlitar? Helst ska du vara sadelutprovare, veterinär och hovslagare själv för att veta att det blir rätt i slutändan. Många hovslagare idag håller inte måttet och då det är brist på ca 400 hovslagare i Sverige så slåss alla hästägare om de som är bra. Att en hovslagare är utbildad är allt annat än en garanti för dennes skicklighet. Antingen är utbildningen undermålig eller så är det fel personer som tas in. Eller så kanske det helt enkelt är som med vissa som kör bil, de gör sina egna regler efter ett tag.

Sedan tycker jag att det är oroväckande hur lätt det tycks vara för en hovslagare att "smita undan"
Behöver inte en hovslagare som orsakat hästen lidande pågrund av felaktig skoning ta sitt ansvar? Nu är det såklart inte helt lätt att bevisa att det endast är skoningen som har orsakat en eventuell skada men ändå. Vad gör man om man har en kass hovslagare? Byter man bara och så får nästa sin häst förstörd eller kan man på något sätt sätta dit denna?Går det att kontakta hovslagarföreningen för att på så sätt varna andra?
Även om någon har utbildat sig till hovslagare så behöver man ha fortsatt stöd såklart, det är nog där det felar, om inte den nyutexaminerade hovslagaren har en mentor den kan vända sig till eller om denne inte tar in allt från utbildningen utan förkastar sådant som är riktigt då kan det gå fel.

Alla dessa såkallade sadelutprovare ska vi inte tala om. Jag skulle gärna göra ett test med 10 olika sadelutprovare om dom tycker att en viss sadel passar på en häst. Jag lovar att jag skulle få 10 olika svar. Samma sak där om du fått en sadel utprovad och din häst efter ett tag får ont i ryggen pågrund av sadeln, vilket ansvar har sadelutprovaren? Vem kan man lita på när alla säger olika? Detta är trots allt viktiga saker vi pratar om, levande varelser får dagligen uppleva smärta och obehag pågrund av att oseriösa vill tjäna pengar. Jag vågar påstå att ridsporten är den bästa branschen om du vill lura folk, du kan påstå vadsomhelst nästan, alltid är det någon du kan blåsa eftersom det är så lätt att smita undan allt ansvar sedan. Allt är bara åsikter i slutändan, folk tycker så mycket men var är faktan?
Hur känner ni?

Kommentarer
Postat av: Lina

SV: Aha, okej, då är jag med. :)

Ja, just nuär hon extra pigg och jobbig!

2010-09-05 @ 12:12:01
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Maja (tidigare http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

Jag håller helt klart med dig!



Det är därför jag blir helt nipprig när människor som knappt kan någonting om hästar varken praktiskt eller teoretiskt skaffar sig egen häst.



Jag själv har väl framförallt min gymnasieutbildning att tacka för min kunskap, men jag har också alltid varit ivrig på att lära mig mer hela tiden och ta alla chanser till ny kunskap.

Min häst hade inte helt oproblematiska hovar, så hur mycket jag själv kunde om hovslageri var en avgörande faktor för hennes välfärd.

Därför fanns det ingen annan väg än MVG i hovslagerikursen på skolan samt att jag varit med VARJE gång min häst blivit skodd under fyra år.

Jag har diskuterat med alla hovslagare jag stött på och finkammat södra Sverige efter den bäste hovslagaren för jobbet.

Det slutade med att jag hittade en som var helt perfekt. Min hästs hovar var bättre än man någonsin vågat hoppas på och jag lärde mig nya saker vid varje tillfälle vi träffades eftersom vi diskuterade allting och han visade mig hur han tänkte innan han gjorde något nytt.

Jag vågar inte ens tänka på hur det hade slutat om jag inte haft den kunskap jag har eller det intresset för att lära mig...



Samma sak gäller veterinärer; jag har aldrig kommit in med en häst till en klinik utan att jag haft en god idé om vad som faktiskt varit fel med den, och jag kan alltid vara med i veterinärernas diskussioner om vad som ska göras och vilka medel man ska ta till.

Det har varit avgörande för hästars fortsatta liv vid flertalet tillfällen.

Det är sorgligt egentligen att många litar blint på vad veterinärerna säger, men man kan ju inte direkt döma dem - veterinärerna SKA ju vara experter på området, självklart ska man kunna lita på dem! Men så är inte verkligheten....



Sadelutprovare ska jag inte ens gå in på =S



Summan av kardemumma är helt enkelt att man MÅSTE vara hungrig på ny kunskap, man MÅSTE vilja lära sig mer hela tiden för att ha en ärlig chans att göra de rätta valen.

That's it.

2010-09-05 @ 12:22:03
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller helt med dig.

Har tänkt på detta flera gånger, man vågar ju knappt anlita någon? Liksom, vem fan ska man lita på?

2010-09-05 @ 12:24:37
Postat av: Emily

Håller med om att det är skrämmande. Visst, alla hästägare kan inte vara proffs på allt men vissa är ju helt blåögda och anlitar vilken hovslagare eller sadelutprovare som helst och sen ser man själv att sadeln ligger kasst och då skyller de på att den är specialuptrovad! My ass liksom :S Läskigt när yrkesfolk ska utnyttja andras välfärd för pengar.. de ska ju som sagt vara experter och kunna sin sak. Inte luras.

2010-09-05 @ 12:27:28
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Lina

Mycket intressant inlägg!

Hovslagare finns det verkligen många av, och alla är inte ens med i hovslagarföreningen, men har ändå utbildning här och var. Jag tror att det är i själva utbildningen det brister eftersom så många som ändå är utbildade inte är tillräckligt bra. Anlitar man en hovslagare som är medlem i hovslagarföreningen tycker jag att man bör förvänta sig en hovslagare som gör ett bra jobb och inte skadar hästen.



Vad gäller sadelutprovare så har jag hört tillräckligt med skräckhistorier om sådana att jag aldrig själv har anlitat någon. Jag provar hellre en sadel som jag kan låna av någon, känner hur den ligger innan, under och efter ridning och avgör på så sätt. Sedan tycker jag också att sadelmakarna/-tillverkarna har stort ansvar. Ex. många billiga sadlar, tänk Hööks, Börjes, är sneda o.s.v.

2010-09-05 @ 12:30:24
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Maria & Pearl på äventyr-BLOPPIS PÅ BLOGGEN

håller med!

2010-09-05 @ 12:31:18
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: Pillan

håller fullständigt med dig!

2010-09-05 @ 12:35:44
URL: http://pernillakranghed.blogg.se/
Postat av: my

Känner igen mig i allt du säger och håller med! :( Usch!

2010-09-05 @ 13:36:48
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: J

Hej. jag undrar om du vet någon webshop eller affär som har kingsland västen för ett bra pris?

Tacksam för svar

2010-09-05 @ 14:27:58
Postat av: Sara

Instämmer! Frågan är hur man gör något åt det. Det känns ju som om att det är i själv utbildningen det brister?



Anlitar man en utbildad hovslagare eller sadelutprovare så förväntar man ju sig en viss garanti på ett bra jobb. Men det kan man inte räkna med i dagsläget, en utbildning inom ämnet säger ingenting just nu känns det som, många är ju riktigt dåliga iallafall!

2010-09-05 @ 14:43:25
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Carolin

Min hovslagare är super! Han bryr sig verkligen om hästarna o tar tid på sig så allt blir riktigt gjort. Blir hästen stressad (tex unghästar) låter han de ta sin tid o pratar lugnande med dem ist för att bli arg o slå dem som tyvärr vissa andra hovslagar gör.. Han gick även "jämte" en mentor i ett år efter avslutad utbildning. Och går på fortsättnings utbildningar. Är super att ha en sådan. Dock har man ju fått erfara mindre bra hovslagar oxå genom åren, tyvärr...

2010-09-05 @ 17:05:16
Postat av: klara

håller helt med dig ! finns alldeles för många man inte kan lita på...

2010-09-05 @ 19:44:08
URL: http://klaralevenstam.se
Postat av: Katarina

Pluggar till husdjursagronom (husdjur=hästar, kor, grisar m.m - inte sällskapsdjur) och det var något av det första vi fick höra "det finns mycket jobb inom häst", eftersom det finns så stora brister i allt möjligt där..

2010-09-06 @ 21:12:25
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag är skeptisk mot alla equiterapeuter som ploppat upp dom sista 10 åren, en del är säkert duktiga men i många fall är det nog rena rama placeboeffekterna från hästägarna, självklart vill man tro att hästen blivit bra när man lagt ut många hundralappar....

2010-09-07 @ 22:52:19
URL: http://stallbrannet.se/blogg
Postat av: Linda

Håller med dig här, för idag är alla så jävla olika och ingen håller med den andra. hur ska man då veta vem som har rätt? jag är så himla glad för min hovslagare, hon är skit noga och kollar alltid hur hästen rör sig innan efter för och se att hon ej gjort fel. men vet ska man ju ej ens tala om, alla har olika åsikter där :s

2010-09-07 @ 23:39:35
URL: http://lindaboquist.blogg.se/
Postat av: Moa

I brist på annat denna lördagsförmiddag har jag läst lite av dina gamla inlägg och fastnade för detta ang. Hovslagare och sadelutprovare mm.



Måste säga att det är väldigt bra att du tar upp det! Jag har efter att ha använt människor dom jag i efterhand märkt inte har den kompetens de utsäger sig för att ha. Har nu insett att jag måste lita mer på mig själv. Tror man kan mer än man tror.



Blir mörkrädd!

2011-01-29 @ 12:27:00
URL: http://Moazalar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0