Svar ang bett

Först och främst tack till alla er som gav era åsikter om de olika betten, uppskattas, jag har inte bestämt mig än vad jag ska prova, antingen provar jag att rida på min pelhamstång igen eller så köper jag ett hackamore och gör ett hemmabygge:)

Anonym om Bett?:
jag rider på vanligt tränsbett på min ponny :P vad har du för "problem" alltså, varför betslar du på henne med dessa lite "starka bett"??? gillar din blogg!! :) kram!
Svar: Tack, problemet är att efter ett uppehåll från hoppningen är hon tillbaks till ruta ett, dvs lyssnar inte och ska bara över, och det fungerar inte att göra halt efter hindret, halt vad är det? Det går inte att kontrollera tempot överhuvudtaget och jag vill ha kontroll efter olyckan.

Jojjo om Bett?:
Har du testat henne på Gags ngn gång? Tycker väldigt mkt om det bettet! Ger bra effekt om man vill få ett skarpare bett, men man kan vara jättefin i handen tummenupp
Svar: Nej det har jag inte faktiskt men har blivit rekommenderad, blir aldrig av att jag provar men kanske borde göra det, tack för tipset!

Lina om Bett?:
Jag skulle hellre vilja ha ett lydig häst på ett vanligt två/tredelat istället för att betsla upp hästen för att få den lydig...
Svar: Hästar är smarta djur dvs de kan lära sig att det inte är så roligt att dra iväg på ett skarpare bett därför de får mer mothåll, eftersom hästar är läraktiga djur så kan man utnyttja detta genom att betsla upp och sedan när man nått önskat resultat, dvs att hästen väntar och lyssnar kan man betsla ner.
Om hästen inte lyssnar på ett tränsbett, vad gör du då?Låter hästen bestämma tempot över hindret och du har noll kontroll och tänker, jaja det får gå som det går?Jag har mer självbevarelsedrift än så och vill inte riskera att hästen eller jag skadar mig, likväl som att hästar är smarta så vet dom tyvärr inte sitt eget bästa, dvs de tänker inte att det kan vara farligt för dom att slänga sig över ett hinder i fullfart. Där kommer vårt ansvar in som ryttare, dvs att skola hästen och ta till alla medel som finns för att hästen ska lyssna och faktiskt börja vara rädd om sig.

Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!  om Bett?:
Jag tycker inte man ska behöva betsla upp utan rider helst på så milt osm möjligt :)
Svar: Det är mycket man kan tycka inte ska behövas men något som är viktigt när man håller på med hästar är att hålla ett öppet sinne. Att kunna se många olika lösningar, och inte döma andra och deras situation.
Betsla upp är inget man gör för att det är kul utan för att det behövs. Alla hästar är olika, vissa kan man hoppa i grimma och andra behöver något skarpare. Sedan så är det rätt lustigt att ingen reagerar när man rider på pelhamstång men kombinationsbett är såååå farligt för att det ser "mycket" ut men egentligen är det rätt snälla bett för de skonar munnen. Om hästen inte reagerar negativt på ett kombibett då är det inte för skarpt och det märks direkt om ett bett är för skarpt, då är det dags att betsla ner.
För mig har det alltid fungerat att betsla upp och träna lydnadsövningar och sedan när man uppnått resultat betsla ner. Hela grejen med skarpare bett är att man ska kunna ha en lättare hand, och jag föredrar det framför att slita i ett tränsbett, jag sysslar inte med sådant.


Kommentarer
Postat av: sara

Detta är ett väldigt känsligt ämne för många. Anser liksom dig att man inte kan döma andras situationer. Det är du som rider O oh du vet nog absolut vad du gör, kör på det!



Självklart ska man alltid sträva efter så milda bett och hjälper som möjligt, men att ta till sig hjälpmedel för en tid ser jag absolut inte som ett problem. Det är ändå mildare att sitta och plocka på ett skarpt bett än att sitta och slita på ett milt.

2011-04-22 @ 12:57:08
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Moa

Tänkte tipsa om att använda två tyglar på pelham. Tycker att det fungerar superbra. Kan ju vara värt att testa. Jag har nyligen bytt till ett baby-pelham med dubbla tyglar. Kan man använda den "mildare" tygeln när det fungerar och mer hävstång när man behöver. Håller med dig, bättre att rida med skarpare bett och slippa dra än att få hålla emot allt för mycket på snällt bett:)

2011-04-22 @ 13:03:14
URL: http://moazalar.blogspot.com
Postat av: linnea

Eftersom du har haft långt uppehåll från hoppningen så ska man inte glömma grunderna. Varför hästen drar mot hindrerna är för att man har slarvat i markarbeten.



Rid mycket tempoväxlingar och övergångar så kommer din häst garanterat lyssna på dig. Kanske tar ett tag men hellre att man gör det noga än att ta en genväg genom att ta ett skarpare bett. "hästen bli som man gör dom till".

2011-04-22 @ 13:10:41
URL: http://linneaalatalo.blogg.se/
Postat av: Anna Elfstrand - hästblogg

Jag tycker det är jättesvårt med bett! Rider själv på tredelat på båda mina hästar, och ett sk kedjebett på den ena i hoppningen, som är något skarpare än tredelat.

Jag själv vill helst rida på ett så milt bett som möjligt, men det är klart man måste betsla upp om man inte har någon kontroll, man kan ju inte heller sitta och dra i hästen för det är ju inte bekvämt för den. Hellre ett skarpare bett och en finare hand än ett mildare bett och en ofin hand :)

Dock kan jag inte tipsa om något bra bett för jag har inte provat så många olika. Har i princip bara ridit på pelham och det bettet gillar jag! Men du kanske behöver skarpare än så?

2011-04-22 @ 13:10:53
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Angelina

Jag håller helt och hållet med dig när det gäller att betsla upp för att få hästen mer lydig. Men folk som inte har en sådan häst, som vi har, fattar verkligen inte. Min häst blir verkligen farlig om han får bestämma själv, därför måste jag också använda skarpare bett för att kunna kontrollera honom tills han fattar att det är jag som bestämmer allt, även på hästryggen. Han är hur mysig som helst i själva hanteringen, men i ridningen kan han tycka att vi ska galoppera iväg i FULL fart, han låtsas typ att han är på ett galopplöp. :/ Och ja.. han fattar ju inte vad som kan hända, vilket jag gör. Därför betslar jag hellre upp och gör oss mer "säkra" tills han börjar lyda. :) Det där med hackamore/hemmabygge verkade ju rätt spännande, jag tycker du ska prova det först och främst istället för att slänga ut massor med pengar på ett bett som kanske inte funkar. :)

2011-04-22 @ 13:34:59
URL: http://inchlaggan.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

Men oj det var ingen kritik! Jag tycker bara allmänt att man ska utgå från ett så milt bett som möjligt, men bettet blir ju ändå inte mildare än handen som håller i tygeln. Hellre ett något skarpare och mindre hjälper än dragkamp såklart! Har funderat på om jag ev. ska ha något annat på min som är het, men samtidigt väldigt känslig. Pelhamstång är väl något jag skulle kunna tänka mig testa, men med tanke på att hon lätt bara vinklar in nosen så känns de inte bra. Nu har jag bytt till ett nova och det tar hon mer stöd på och då blir hon lättare att rida, även om det är mildare. :) Så jobbigt när man måste prova sig fram när de blir så dyrt!

2011-04-22 @ 13:42:21
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

SV: OKej :) Men jag gillar inte att mixtra och så utan försöker hitta något som funkar och sedan rida mig till ett bra resultat! Tycker inte att problemen så ofta kanske sitter i själva utrustningen om du förstår hur jag tänker? Visst kan man använda olika utrustning som hjälpmedel, men i grund och botten anser jag att man ska ha så lite som möjligt :) Är svårt när du skriver om O med när man inte "sett henne"! Kan du inte filma? :)

2011-04-22 @ 13:52:49
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

SV: Hon är 157 bara och jag ca 160. Jag rider ju c-ponny med och där känner jag mig ganska lagom :) Men hon är väldigt högrest och ser ofta större ut med kläderna på! :P



Jag tycker inte om att överböja hästarna i halsen för att "få loss" dem. Bellona behöver stabilitet i sidled och blir värre av att jag håller på för mycket. Men här har hon ju då stått i typ 6 veckor i liten sjukhage och jag har precis plockat upp henne från skritt. Tycker hon funkar bra för att vara så lite riden! Du skulle sett henne förr. Haha. Symaskin, minst sagt!

2011-04-22 @ 13:54:59
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

SV: Vore jättekul! :) Gillar att bloggen blir mer personlig

2011-04-22 @ 13:56:30
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Har en hel del bettproblem med min lilla nordsvensk med.

I början hade vi tvådelat och tredelat på henne och funkade kanon. Men ju mer vi tränade desto starkare blev hon och slutade med att varje pass stack hon med mig och har nu fått byta till stångbett med kopparrulle, vilket hon fungerar fantastiskt bra på och verkar trivas super med. Försöker också att byta mellan stångbettet och tredelat vid ridningen så vi får en variation på det hela då jag verkligen vill kunna rida henne på två- och tredelat igen. Men det är också som många säger, det är handen som gör bettet.

Hoppas verkligen du hittar något som kan hjälpa er och få kontroll nu i början igen :)

2011-04-22 @ 14:45:25
URL: http://vardagmedhastar.webblogg.se/
Postat av: IDA

Jättebra svar, tycker att många är väldigt trångsynta.

2011-04-22 @ 16:39:50
URL: http://idrus.blogg.se/
Postat av: Katarina

Tycker också att det är helt galet att försöka rida runt på ett tränsbett på en häst som inte alls lyssnar.. Vår förra häst drog så på "snälla" bett att han fick blödande sår i munnen, vilket aldrig hände då jag hade de skarpare betten eftersom han lyssnade då. Allt handlar ju om handen, som vanligt.

2011-04-22 @ 16:48:54
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: linda

testa med bara vanligt hackamore det gjorde ´jag på min och funkar super :)

2011-04-22 @ 17:03:34
Postat av: Olivia

Håller med, asså det är ju handen som gör bettet! Hellre betsla upp och kan ha en lugn hand än 3 delat och sitta och dra som en galning. Och sen försöka betsla ner till lite mildare, men rom byggdes ju inte på en natt liksom. Har man en het/stark häst kan det ju ta lite tid.

2011-04-22 @ 21:36:07
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Emeli

Tycker att folk borde ha din respektive hästens storlek i åtanke när de kommenterar. Orianda är ju väldigt stor jämfört med dig, och är man liten på hästen har man oftast inte så värst mycket att sitta tillbaka med, då är ett skarpare bett helt klart ett alternativ.

Dessutom så har du ju hållit på med hästar i flera år, känns som att du vet vad du håller på med och att du redan försökt rida med milt bett och att det helt enkelt inte fungerat så. Vilken vettig människa som helst betslar ju hellre upp än riskerar skador på både ryttare och häst.

2011-04-24 @ 15:36:16
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker det är tråkigt av folk att "döma" för att man vill betsla upp sin häst.

Min häst, kan bli väldigt jobbig ute i naturen. Han vill helt enkelt springa, och när han gör det så slutar han inte förrns han stupat. Farten är helt galen, och benen är det inge' kontroll över what so ever.

För att jag över huvudtaget ska kunna rida utanför ridhuset, utan att varken jag eller häst råkar illa ut, valde jag att köpa ett jaktkandar.

Att jag kan få stopp på honom, ser jag som en billig livförsäkring. :)

2011-04-24 @ 22:24:03
URL: http://itsourtimetoshine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0