Svar


Carro om Not in the mood:
Att säga att en häst inte är gjord för att vara ute låter helt knäppt i mina öron! Vars var hästarna när de levde i frihet? Inte då inne i ett stall iallafall. Allt för många behandlar hästar som om de var gjorda av porslin, inte konstigt att de skadar sig hela tiden. Hästar tål mycket mer än man tror, de är inte människor. Låt hästarna vara hästar!

Svar: Trist att du inte förstod ironin i det jag skrev. Vissa inidvider skadar sig betydligt mer än andra i hagen. Det beror på något eller hur? Just i mitt fall beror det troligtvis på både hästens temperament, lättskrämd osv men mest på att hon förmodligen aldrig gått i någon riktig hage i Holland för när jag köpte henne hade hon "torgskräck". Det är först nu som hon klarar av att gå i alla våra hagar hemma men hon kan tillexempel inte gå på bete. Då hoppar hon över staketet och springer hem, vilket hon har gjort. Been there done that, never again säger jag.
Jag kan tänka mig att du har en häst som aldrig skadar sig i hagen. Det är väldigt lätt att sitta och predika för andra vad dom ska göra om man aldrig varit i den situationen själv. Jag har valt att ha benskydd på min häst, inte ha henne ute på natten men att hon får gå i stora hagar med kompisar. På vilket sätt är min häst inte en häst?
Jag skulle säga att hästar tål mycket mindre än vad dom borde göra. De kan få allvarliga skador av bara en vrickning, de är väldigt ömtåliga. Det beror såklart på att de är såpass tunga som de är.
Jag tror på att vänja hästar vid saker och ting i tidig ålder så de lär sig att gå i hage, lär sig var de ska sätta hovarna och att umgås med andra hästar. När man köper en häst så kan man själv inte styra över vad hästen har varit med om tyvärr så det är bara att försöka vänja hästen vid så mycket som det går utan att för den sakens skull överdriva och säga att min häst SKA gå på lösdrift och bara äta hö till vilket pris som helst för något annat är inte naturligt. Jag tror på att lyssna till individens enskilda behov, alla hästar är olika eller hur?
För mig är det självklart att i första hand hitta en lösning som gynnar hästen dvs något som INTE påverkar hästens vardag. I mitt fall har jag hellre benskydd på än att låta henne gå i en minihage. Att ha benskydd på hästen hindrar den inte i dens naturliga beteende på något sätt vilket faktiskt minskad utevistelse och en liten fyrkant till hage gör.
Hoppas du fick lite mer klarhet i hur jag tänker, försöker alltid gardera mig genom att skriva väldigt tydligt här i bloggen men ändå så missförstår många tyvärr, det är svårt att få fram en mening ibland.

Kommentarer
Postat av: Lina

SV: låter bra!

2011-04-02 @ 22:13:03
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina

hästar idag är inte samma sak som de vilda som fanns förr!

2011-04-02 @ 22:26:32
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Emily & Mikaela - RYTTARDUON

Jag håller med dig, bra svar :) Har själv en häst som gått som tävlingshäst och ridskolehäst, van vid att det är små hagar och massa hästar överallt och han har man fått ta det försiktigt med, han blir tokig om han måste vara själv osv men det har släppt mycket nu som tur väl är :)

2011-04-02 @ 22:32:30
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Hmmm

Den som skrev det inlägget har troligen inte lagt upp 700 tusen för sin häst. Men visst har man en häst för 20-30 tusen så har man ju råd att riskera stå med skadad häst över tävlingssäsongen.

2011-04-02 @ 22:42:03
Postat av: Sara

Du är allt bra klok du caroline :)

tror att de är de första åren som föl och unghäst som formar hästens framtid. Till exempel avgör hur bra den kommer hålla, hur den beter sig osv. Min ponny som är holländsk har bara stått på box när hon var ung, och hon är trasig för jämnan :/

Hon kan knappt gå på bete heller, gör sig illa hela tiden...

2011-04-03 @ 00:00:49
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Angelina

Håller helt och hållet med dig, hästar är individer och därför måste man se till individernas enskilda behov och vad som lämpar sig bäst för en specifik häst. Jag tror faktiskt inte att alla hästar lämpar sig till att gå på lösdrift osv. Tror (eller snarare vet) att min häst aldrig skulle trivas på en lösdrift, även fast det är det hästar var till för från början (om man räknar det som mest likt fritt i det vilda). Jag fattar inte varför folk ska lägga sig i allting inom ridsport, man vet väl själv bäst när det gäller sin egen häst! :)

2011-04-03 @ 00:09:08
URL: http://inchlaggan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gillar inte när människor tror man har skydd på hästen för sin egen skull. Men det är ju för hästen man har det. Inte fan vill man ha en häst som har ont eller lider bara för att ägaren tycker att den inte är en häst bara för den har skydd på benen.

Och även om man inte vet om hästen verkligen behöver skydd så ger dom ju ingen skada, så why the fuss?

2011-04-03 @ 00:27:22
Postat av: Lisa

Håller helt med. Min mans häst kommer ifrån tyskland och har nog aldrig gått i hage, vi köpte honom när han var nio, de första månaderna vågade han inte gå ut i sin hage utan tydde sig bara till oss och "ville gå hem" när vi lämnade honom. Nu är han van att gå i hage men föredrar att stå i boxen när det är "oroligt ute". Hästarna har blivit mer och mer anpassade efter oss människor numera, även om det kanske inte så mycket som kanske en hund.

2011-04-03 @ 03:07:48
Postat av: Katarina

Tycker att det är jättetråkigt med hästar som inte klarar av att gå ute, men vet några exempel (underligt nog alla från Holland eller Tyskland) där det faktiskt inte går. De spränger staket och har sig. Tråkigt, men ja - vad ska man göra då? Tur att vi i Sverige både har intresset av att ha våra hästar ute och markerna att ha dem ute på :)

2011-04-03 @ 08:11:14
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: sara

Tycker precis tvärtom angående kommentaren, vissa hästar är verkligen "porslinshästar"! Alla hästar är olika individer, många hästar klarar av att gå i stora flockar i steniga hagar utan att skada sig, medans andra inte gör det. Tycker inte att man kan placera alla individer i en grupp etc "alla hästar klarar sig utan skador i sånna hagar", för så är det inte. Alla hästar är olika, så är det!

2011-04-03 @ 09:50:10
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: frida

Men herregud jag såg något svar där uppe om att den som skrivit frågan antagligen inte har någon häst för 700.000 :- . Nej men hur många av oss har egentligen det? Och får man bara vara försiktig med sin häst om den var snordyr eller? Alla hästar är olika, man kan inte behandla alla på samma sätt. En av mina hästar måste man ha boots på i hagen, benskydd runt om för att hon trampar sig själv medans en annan har inte någonting, knappt täcke för hon behöver inte det.

2011-04-03 @ 10:49:49
URL: http://kissemjau.blogg.se/
Postat av: susanna

En av mina hästar gör sig illa jämt så på vintern går han med boots och strykkappor runt om, annars kommer han in med sår och blodiga ben VARJE dag. Dock går de ute från 07-19 ungefär så de är inte ute mindre för att ena hästen är klantig.



Mina går inte heller på bete, de går ute i stora gräshagar på dagarna men kommer in på nätterna. De vill inte vara ute, jag har testat men de rymmer, de rymmer tom mitt på dagen ibland när de är i en hage för långt ifrån stallet för de känner väl sig inte trygga där.



Att hästar inte får vara hästar för att de har skydd på sig låter ju helvrickat. Inte bryr sig hästen om den har skydd på sig och hellre det än pyttehagar eller ingen utvistelse.



Är så trött på att folk ska lägga sig i utan att veta hur just den hästen är osv.

Tycker du gör helt rätt.

2011-04-03 @ 11:01:48
URL: http://supersus.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Men suck, nu är det ju inte vilda hästar det är frågan om och det har inte varit vilda på måååååånga många generationer. Isåfall kan vi sluta rida också för ALL ridning är slitage och defenetivt onaturligt.



Jag tycker att du har en sund hästhållnig. Man ska alltid se till individen!

2011-04-03 @ 11:48:40
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Maja

Kom på att jag inte har någon aning om hur gammal din häst är, eller hur länge du haft henne?

2011-04-03 @ 12:49:01
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Sara

Håller helt med dig här. Vissa individer skadar sig helt enkelt mer än andra, och det finns ju alltid en anledning att man sätter t ex benskydd på dem, och inte för att det är roligt, eller "ser snyggt ut" som vissa tror.

2011-04-03 @ 13:30:58
Postat av: Loppz

Det finns folk som bara letar fel och påpekar de för andra, istället för att ta tag i sitt eget liv.



Loppz - fullblodsägare

2011-04-03 @ 16:13:20
Postat av: Carro

Svarar: Mitt inlägg var inte helt och hållet inriktat till dig uta lite allmänt, för jag vet inte så mycket om din hästhållning så att jag kan "dömma" dig. Självklart är hästar individer, men jag tycker att man ska låta hästar leva så naturligt som möjligt. Jag håller med om att inte alla hästar kan gå på lösdrift, jag har själv en häst som inte kan det pga. olika orsaker. Istället försöker jag ha honom ute så mycket som möjligt istället för det är naturligare och bättre för hästen att vara ute än inne i en box halva dagen, det är min åsikt iallafall. Angående att du har skydd på hästens ben ute i hagen har jag inte ens kommenterat och kommer inte att göra det heller, det är upp till var och en. Ja jag har varit med om skador på hästar, det kommer nog ingen undan, men jag anser att hästen kan skada sig lättare om man behandlar dem som "porslin" och inte låter dem leva mer naturligt. Hästens uppväxt har givetvis en påverkan, men jag tror att alla hästar kan vänjas till att vara ute även fast det kan ta tid och att de har kvar de naturliga instinkterna även fast det var länge sedan hästar levde i det fria.

2011-04-03 @ 20:29:35
Postat av: my

Så som jag har lärt mig är en väldigt viktig del i unghästens utbildning att den i unga år får gå i stora hagar med kuperad terräng i flock med andra unghästar. Det resulterar i att hästarna uppfostrar varandra, hästarna lär sig i tidig ålder att se upp var de sätter fötterna och dessutom stärks både leder, ligament och senor av den varierade terrängen. På så sätt förebygger man MÅNGA skador, både i hage och i paddocken! Om hästen då inte fått denna träning som ung är det svårt att "lära" den det på äldre dar utan att den skadar sig en hel del på köpet så de hästarna måste ofta ha skydd i hage för att inte göra illa sig. Dock är det i mina ögon ingen bra idé att sätta skydd på en häst som redan är försiktig i hagen och inte brukar skada sig, det medför bara att hästen blir oförsiktig vilket straffar sig i det långa loppet. Jag tycker din hästhållning verkar sund! :)

2011-04-04 @ 15:19:59
URL: http://mysamuelssons.blogg.se/
Postat av: Caroline

Carro:

Tog inte det som något påhopp från din sida, ville bara förklara hur jag ser på saken. Det du skrev nu lät betydligt vettigare än det första du skrev:)

2011-04-04 @ 23:30:43
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0