Äldsta hästen

Alltför många hästar idag blir skadade eller sjuka och får avsluta sitt liv i förtid. Därför tycker jag att det är roligt när hästar får åldras och leva ett långt härligt liv. Vi hade en shettis som blev 29 år det tycker jag är rätt gammalt. Oftast är det shettisar, islandshästar och araber som blir lite äldre. Den äldsta hästen vi har nu är en arab och hon är nu 31 år, hon går fortfarande att rida lite och är jättepigg och taktar fram:)
Jag är övertygad om att ni läsare äger eller känner till hästar i er närhet som är lika gamla eller äldre. Därför undrar jag: Hur gammal blev eller är den äldsta hästen ni känner till eller har ägt?

Lite kuriosa:
Världens äldsta häst hette Old Billy. Fast när han föddes i England på 1700-talet hette han bara Billy. Men allt efter som åren gick, och Billy bara blev äldre och äldre, döptes han om till Old Billy. När han dog var han så mycket som 62 år gammal.

Sveriges äldsta häst just nu är Flora en 41 årig shettis
Flora och sin ägare:

Kommentarer
Postat av: alice

i ett stall där jag red stod det en islänning som blev 36 år :)

2011-05-02 @ 21:44:20
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

jag vet faktiskt om en som blev äldre, men det är top secret för ägarna blev så trötta på folk som kom och skulle kolla på den! var också en shettis

2011-05-02 @ 21:45:54
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Stinaaa

jag känner en som har en grymt gammal häst, men tycker hon får säga själv i såna fall.. vet liksom aldrig hur hon reagerar (A)

2011-05-02 @ 21:48:08
URL: http://stinalarsson.devote.se
Postat av: Caroline

Vi har en på jobbet som är lika gammal som jag (fyller i sommar), dvs 27 i år! :)

2011-05-02 @ 21:49:16
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Den ena utav hästarna vi har hemma är runt 30 år. Men pigg och galen som en 3-åring. Dock ingen ork att bära någon på ryggen en längre stund. Men springa i hagen och följa med som handhäst, gå promenader är livet enligt palle :). (gärna longering, så man kan bocka och stegra:)

2011-05-02 @ 21:55:51
URL: http://vardagmedhastar.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Vet en häst som var 43, men vet inte hur gammal den blev. Och vet en kompis häst som dom nyss tog bort, den blev 37.

2011-05-02 @ 22:05:09
Postat av: Beatrice

Min tant blev 30år i år (korsning halvblod/connemara, dvs stor häst) :) Och henne rider jag på som jag alltid gjort. När hon var 25år fick hon en senskada och då trodde jag att det var kört. Men hon har inte haft några komplikationer sen den fick läka till sig. Vi rider ut med de andra i stallet, galopptränar i grusgropens backar (där gäller det att man håller i sig, hon laddar när vi närmar oss backarna), rider på långturer runt byn, är ute och kör med rockarden, vi försöker även hoppträna då och då, ligger på en nivå mellan 60-90cm, och även där gäller det att passa sig för hennes glädjeskutt ;) Har haft henne i 12år och jag märker inte att det gått "utför" som det annars verkar göra med äldre hästar.

2011-05-02 @ 23:17:26
URL: http://beawall.blogg.se/
Postat av: emma

vår granne hade ett halvblodkorssnings sto som blev hela 38 år gammal..helt galet ;-)

2011-05-02 @ 23:28:15
URL: http://qems.blogg.se/
Postat av: Sara

Den äldsta hsäten jag har träffat var nog ett gotlandsruss på 34 år. Men den avlivades ett år senare för han var inte så fräsch och hdae ont i benen.

annars har jag inte träffat på så gamla hästen, äldsta hästen jag har är 9 år så :P

2011-05-02 @ 23:30:56
URL: http://teammittsvenska.blogg.se/
Postat av: Frida

Hade en häst i stallet, tror det var ett svenskt halvblod, en gammal dressyrhäst som blev 32 år. Fast han dog inte naturligt. Han avlivades för att han hade så ont i ryggen.

2011-05-02 @ 23:51:33
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: Awi

I stallet står en ponny som heter Lego och med den lärde mina grunder i ridning och sånt och nu är den stallets maskot och är hur pigg som helst och den är 29 år fyller 30 i år :)

2011-05-03 @ 06:13:01
Postat av: frida

Äldsta hästen vi har nu är född -85 och han är en islandshäst. Men den äldsta jag känner är nog vår grannes häst, den blev 36 tror jag.

2011-05-03 @ 06:52:07
URL: http://fvalkyria.blogg.se/
Postat av: Freja

Hemma på min pappas gård går familjens gamla travare som är 28 år gammal. Kollas noggrant 4 ggr om år av vet. och han är still going strong =)

2011-05-03 @ 07:37:42
Postat av: Charlotte

I stallet har vi världens bästa Sorro, en New Forest-ponny som är 33 år :) Still going strong, problemet nu är bara att få honom att äta :( han har inga tänder kvar o gillar inte sin lucern-massa... Men bananer är gott! :)

2011-05-03 @ 08:34:34
URL: http://ridersdiary.blogg.se/
Postat av: Lotta

Min väns storhäst blev 34år innan han somnade in. Han var pigg och frisk och reds i skogen tills han somnade i hagen :) Det var häftigt att dom kan vara så gamla men ändå fräscha. Min b-ponny blev 29år vilket inte heller är så dåligt.

2011-05-03 @ 09:00:12
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Paulina

Min mammas gamla häst som gick upp till msv dressyr vart 31 år, angloarab, kunde ridas tills han vart 30 i alla gångarter, han fick tyvärr tas bort då han vart 31/31 pga hjärtat..

Sen fanns det en shettis i andra stallet som vart 42 år, och var riktigt fräsch! Han fick tyvärr tas bort då han inte kunde gå ut i hagen då hans ben knappt orkade, och hans hjärta la också av..

2011-05-03 @ 09:12:29
URL: http://ponnypuff.blogg.se/
Postat av: sara

Härre 62 år!

2011-05-03 @ 09:33:52
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Där jag hade mina hästar förut bor en farbror som fyller 30 i år, en travare. Jag trodde inte att han skulle överleva vintern men det gjorde han så han hänger nog i den här säsongen också, det låter som att han håller på att kvävas när han sover (snarkar som en tok) men han mår prima!

2011-05-03 @ 09:46:26
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Erika

Vår familj hade en new forest som blev 29 år. Hon reds och var pigg fram till sista halvåret, då märktes det att hon började bli gammal.

Min häst som jag tävlar med upp till 130, är 20 år i år! Förra året var hans bästa tävlingssäsong och såå fin, mjuk o fräsch. I år skulle han ev få bli lite pensionär men han blir så himla glad när han får komma med på träning osv, så han får fortsätta tills han inte vill längre :).

När det är väldigt varmt ute så märker man att han tycker det är jobbigt, så då får man stryka sina rid/tävlingsplaner och han får bara lulla i hagen de dagarna.

Det är verkligen underbart med gamla kloka hästar. Skönt komplement till min vilda 4-åring...

Han har varit i familjen sen han var 2 år.

2011-05-03 @ 10:33:38
Postat av: gabriella

Mitt halvblod blev 28 år, han överlevde en svår skada som ung och skulle få njuta av livet i några år men han var så pigg och glad att han fick gå tills han tyvärr blev halt sommaren 2009. Det var min absoult bästa vän! :)

2011-05-03 @ 11:03:10
Postat av: Rebecca ♥

Cello som börjar närma sig 30, welsh sektion B :) Hoppas min tjej får bli gammal. Nu är hon 19 och det märks inte. Det bästa brukar vara om de får hålla igång lite lagom hela tiden!

2011-05-03 @ 11:43:34
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: emilia

jag känner en shettis som är 29år :)



när öppnar din webbshop, är så sugen att se vad du har för grejer :) specielt nu när man ska ha en ny häst och behöver en massa nya grejer :D<3

2011-05-03 @ 12:03:44
URL: http://eemiliaaramo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi hade ett russ som blev 36 år.

2011-05-03 @ 12:54:52
Postat av: Olivia

hahaha, fy fan vad söt! Gråhårig i hela ansiketet!

2011-05-03 @ 14:15:47
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi ägde ett welsh sto som blev 33 år innan vi avliva henne för hon inte kunde ta upp fett och sånt ordentligt..

2011-05-03 @ 15:16:10
Postat av: Amanda

Min mormors och mammas häst blev 34 år. Hon var ett svenskt halvblod och mamma köpte henne vid 6 års ålder. Tyvärr var vi tvungna att låta hennes somna in i början av detta år då hennes ben inte orkade mer. Men hon var verkligen otrolig då hon hade ett jätte strakt hjärta, veterinären sa att hon skulle kunnat levt i 10 år till om det bara berodde på hjärtat! Men världens snällaste och underbaraste ett en riktigt vän<3 Saknar hennes så...men hon hade ett jätte bra liv och att kunna få leva så länge är verkligen lyckligt lottad. Roligt att du tar upp det här med äldre hästar:) Intressant att höra av andra!

Ha en bra dag!

2011-05-03 @ 15:36:29
URL: http://www.amandahopp.blogspot.com
Postat av: Lamia / Hästsport

Vår äldsta just nu är Leopold, 34 år :)

2011-05-03 @ 16:01:04
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Julia

Min absoluta favorithäst i hela världen är 38 år gammal och har gått som turridningshäst i princip hela sitt liv. För 2-3 år sedan red jag honom på en tre timmars tur på fjället och han brukar få springa med lös ibland på turer. Han är dock pensionerad från ridningen idag, men jag och min kompis brukar motionera honom lite smått när vi är och hälsar på. Han är helt bedårande och har världens längsta vinterpäls året om! :)

2011-05-03 @ 16:07:54
Postat av: ★★★YezzCorner-hästnörd i mammaförpackning★★★

I stallet där jag hade min foderhäst för många år sedan stod en korsningsponny, Kim, som var 33 år. Han var gammal och skruttig utseendemässigt, men oj vilken liten piggelin han var! Reds nästan dagligen till han en dag dog i sin hage, nästan 34 år gammal. Han hade varit halt två gånger i hela sitt liv!!



Hoppa in och tävla om en grimma hos mig, förresten. Något för den som gillar blingbling!

2011-05-03 @ 16:23:53
URL: http://yezzcorner.com
Postat av: Alma

Vi har ett halvblod i stallet på 28 år som kastar av ryttare i glädjebockningar och som på vintrarna ser ut som en lockig björn. Det kallar jag för still going strong!

2011-05-03 @ 16:53:38
Postat av: Anonym

Shettisen Nina blir i sommar 36!

2011-05-03 @ 17:12:34
Postat av: jessica andersson

Min hollänska d-ponnt är 28 år & tävlas fortfarande ! :) Hon är pigg & glad, gick EM i hoppning för ca: 10-15 års sedan med silver & har sen dess aldrig varit skadad eller stel. det kallar jag strong :D

2011-05-03 @ 20:28:28
URL: http://swejumpers.blogg.se/
Postat av: Malin

Mitt russ fyller 28 imorn (4/5), han är jätte pigg och fräsch!

2011-05-03 @ 21:41:29
URL: http://tjugoandradecember.blogspot.com
Postat av: Elin

Jag rider en New forest ponny på 24 år. Detta är ingenting som märks, han är pigg och fräch och vi ska tävla endel dressyr nu i vår.

Han har aldrig varit skadad eller sjuk, bara halt en gång. Han har även öppnat boxen innifrån, öppnat en dörr och tagit sig in i foderkammaren och käkat torr betfor. Det höll på att bli slutet för honom, men otroligt nog klarade han det också! 24 år och klarar något sånt, han är en riktig kämpe!

Om man tittar på kommentarerna ovan så verkar han inte så gammal. Men att han fortfarande är så fin i kroppen tycker jag är helt fantastiskt! Att han faktiskt är 24 och är pigg/het, bockar & stegrar, vi tävlar och har riktigt jävla kul tillsammans! Det tycker jag är häftigt! :)

2011-05-03 @ 21:46:53
Postat av: Cornelia

Åh, vilket roligt inlägg!

Jag måste berätta om min gamla ponny, Poppe, född 1982.

När jag var tolv (är idag 34) år gammal lyckades jag tjata till mig en ponny av min pappa. Vi åkte till en hästhandlare i Herrljunga och tittade på flera ponnysar men ingen passade. Till sist hämtade hästhandlaren en ursöt fux med ljus man och svans ur en hage med kossor!

Ponnyn drog järnet med mig så fort jag satt upp men jag visste att jag ville ha just honom när jag såg hans sorgsna ögon och busiga tjocka pannlugg.

Flera år följde av slit med min ponny, då både jag och min pappa var ganska okunniga hästägare. Jag var vid flera tillfällen rädd för honom då han nästan alltid skenade då jag red ut. Efter ett antal år tröttnade pappa och vi bestämde oss för att byta Poppe mot en annan mer lugn ponny. Sagt och gjort fick jag hem en liten snäll c ponny som det gick att göra allt med. Pappa tyckte att det var jättebra men jag grät mig till sömns varje kväll och saknade min älskade Poppe så det gjorde ont i hjärtat.

Efter några veckor ringde pappa till de som hade poppe och vi bytte tillbaka!

Efter envis träning och motgångar och tårar så kunde vi nu ta oss runt en 80cm bana! Åren gick och vi tävlade upp till msv hoppning.

Jag fyllde 18år och vi skulle nu sälja Poppe, flera spekulanter kom men de flesta skenade han med och de åkte förskräckta från vårt stall. Jag bestämde mig för att fortsätta tävla Poppe i storhästklass vilket vi gjorde ett antal år. Sedan dess har jag haft Poppe utlånad till flera duktiga tjejer som tävlat honom i höga klasser i både hoppning och dressyr. Idag är Poppe 29år ung:) pigg och glad rids några gånger i veckan av mig! Han är som en del av familjen! Poppe har flera egenheter: Älskar att bli kliad på magen då han ligger i sin box. Lägger alltid sitt huvud på ens axel då man ryktar. Rymmer gärna från människor han inte känner. http://www.youtube.com/user/anotherflight#p/u/1/gzZ5J9gr3aY



Bifogar en film på min älskade busponny från i vintras!! Idag har jag haft Poppe i 22år!!



2011-05-03 @ 22:51:09
Postat av: Sandra

Äldsta hästen som en bekant till oss hade blev 30 och var en new forest av äldre modell, jag var ganska liten då och när han var 26 då först blev han "normal", innan var han väldigt speciell och och ganska svår att rida. Red honom en hel del när man lugnat sig och sjukt härlig. En kompis hade ett varmblod som stod hos oss och togs bort förra vintern, han blev 26. :)

2011-05-04 @ 14:57:32
URL: http://sandrabystroom.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Den äldsa ponnys jag känner till är en på konga ridcenter som är född -75 alltså 36 år är han nu :)

2011-05-04 @ 18:14:05
Postat av: carolina

ojoj! om det som jag har lärt mig, att ett hästår är som 4 människorår, borde de ju knappt kunna stå ;) nedå jag kanske har helt fel, eller är det någon som har koll på sånt som kan rätta mig?

2011-05-04 @ 20:00:56
Postat av: Linda

fan vad grymt :) min ponnys morfar blev hela 35 år o va en lipizzan :)

2011-05-05 @ 16:11:19
URL: http://lindaboquist.blogg.se/
Postat av: ANNA NORDBECK

vi har ett d-ponny sto i stallet som blir 29 år idag! har inte riktig koll på vad hon är för ras. men hon har engelskt fullblod i sig i alla fall! :)

2011-05-05 @ 16:19:42
URL: http://eliani.blogg.se/
Postat av: Liza

Gud va glad jag blev av det här inlägget! Jag har en vallack efter jasper som blev 22 år iår och det känns skönt med lite pepp att dom faktiskt kan bli äldre:). Han är en gammal hoppchampion och världens läromästare och bästa vän! Och en liten fråga, vet du hur eller om, hur man kan få reda på mera om hans bakgrund? Han är imorterad från Holland till Danmark och sedan till Sverige. tack på förhand! :)

2011-05-06 @ 21:10:35
Postat av: Johanna

Schysst sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-05-07 @ 00:50:51
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Jennifer

Min ponny (och bästakompis) blev 36 år. Han hade då hunnit med att flytta från Scotland som första dartmoorepony till Sverige, vunnit SM i hoppning med min mamma, tävlat med massa andra ryttare, och till slut kommit tillbaks till min familj som läromästare. Han var pigg o kry ända fram tills de sista dagarna.

2011-06-02 @ 09:00:10
URL: http://lolamay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0