Longering

Idag har jag longerat Orianda, tycker det är ett rätt dåligt motioneringssätt men någon gång händer det att jag gör det. Orianda vill gärna gå i en hög form medans jag vill ha henne mer framåt-nedåt. Funderar på att prova en Pessoa lounge någon gång.
Paket är påväg till er som handlat i webshopen:) Ännu fler saker  ska skickas imorgon.
Lite bilder från idag, som ni kanske ser så har jag en annan sadel när jag longerar dels eftersom jag är rädd att det ska börja regna + att BD sadeln bor inne i huset och då slipper jag ta ut den.










Min älskade knashäst som jämt hittar på något oväntat;)



haha snygg tröja va

Kommentarer
Postat av: Matilda

Gaaaah! JAG ÄLSKAR TRÖJAN!! Vill ha en sådan med en Petit Brabancon ju!

2011-05-10 @ 10:30:37
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: jessica andersson

Jag har en pessoa lounge & den fungerar super på mina hästar! dock så försöker ofta de flesta bocka eller sparka lite i början då de inte är vana att tvingas få med bakdelen på det sättet. :) men ett super bra system tycker jag. :)

2011-05-10 @ 12:10:52
URL: http://swejumpers.blogg.se/
Postat av: Amanda L

Sv; Tack :). Jag är inte så bra på stammar och sånt här men lät inte denna lite intressant? http://sporthorses.nl/advertentie/paard/id/78637/zoek/indoctro. Synd det inte fanns bild :(

2011-05-10 @ 13:13:41
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Anette

Jag brukar följa din blogg men har aldrig kommenterat innan. Prova att longera med chambong. Då får du henne i framåt-nedåt form lättare och ändå bära sig själv. Min erfarenhet av inspänningtygel på bilden, är att dom lättare går bakom lodplanet. Har ingen personlig erfarenhet av Pessoalounge, har sett andra longerat med det och dom hästarna har sett stressade och allt annat än avspända ut i sin både sin form och gångart. Det är ju ochså förståss viktigt även där vem som longerar och hur man gör det. Men det är bara min åsikt men kanske kan vara ett tips ändå. Mvh Anette

2011-05-10 @ 15:30:23
Postat av: Emelie

Hon är så himla fin asså!

2011-05-10 @ 16:11:48
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: Erika

Min ena häst jobbar fint med pessoan! Han är lite seg och okänslig och har inte automatiskt aktiva bakben.

Den andra hästen gillar den inte alls... Honjobbar naturligt i en bra form med aktiva bakben, men i denna går hon bara och stretar emot.

Det som är "fel" med pessoan tycker jag är att den inte släpper riktigt när hästen väl sänker huvudet.

Tycker att chambon är bäst där faktiskt.

Sådana tyglar du har drar ju också hela tiden.

Men alla hästar gillar ju olika, det gäller bara att hitta rätt!

2011-05-10 @ 16:12:18
Postat av: anonym

Vet du vart man kan köpa kulbett?

2011-05-10 @ 16:15:47
Postat av: ...

Pessoa lounge :( , visst får du hästen att "krulla" ihop sig, men ockå en häst som lägger all tyngd i bettet. jobba på töm i stället!

2011-05-11 @ 06:33:03
Postat av: Charlotte

du kan ju testa att bara ha en gummisnodd/halsförlängare istället, om du tycker att nspänningarna du har är för starka :) Samt lägga linan igenom innersta bettringen, över nacken och haka i yttre. Som du har på bilderna ser det ut att kunna klämma lite på underläppen :)

2011-05-11 @ 08:56:51
URL: http://ridersdiary.blogg.se/
Postat av: Charlotte

ett annat alternativ som jag kom på är att bara låta utsidan ha inspänning och insidan vara inspännd med hjälp av longerlinan. :)

2011-05-11 @ 08:59:29
URL: http://ridersdiary.blogg.se/
Postat av: Petra

Jag blev rekommenderad på ale kliniken att använda en Chambon som hjälptygel vid longering för lång och lägre form. Den ska tydligen vara bra men skonsam.

2011-05-11 @ 21:58:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0