Oförglömliga topphästar

Visst finns det många otroligt fina topphästar men för mig finns det vissa som har utmärkt sig mer än andra...
detta är några av mina absoluta favorithopphästar genom tiderna.

Franke Sloothaak och San Patrignano Weihaiwej en av de mest framgångsrika hopphästar som funnits.
minns när jag var liten och såg dem på tv, det var så spännande och jag hejade alltid på detta ekipage, ett fantastiskt sto med speciellt utseende.


John Whitaker och Milton
Minns när jag var på Göteborg horse show 1991 och såg deras avtackning det var både sorgligt och vackert. En häst som verkligen hade personlighet och de hade en så speciell relation, som liten tyckte man det var så häftigt att han kunde stegra på kommando och sådär, John och Milton gjorde hoppsporten till så mycket mer än bara en sport, det blev en show också.


Michael Whitaker och Insultech Handel II
Denna hingst älskade jag att se, fantastisk aktion och galoppen var fenomenal, mer spektakulär än Oki Doki.


Willi Melliger och Calvaro
Denna stora skimmel ihop med lilla Willi var oslagbara, minns alla rykten om att han var så stor att han behövde dubbelt så stor box mot alla andra. Super vacker häst med enormt scoop


Otto Becker och Dobels Cento
Jag har en svaghet för maffiga skimlar, denna välridna Capitol son som vunnit världscupfinalen var så fin och välriden, kul att han även har gjort sig bra i aveln


Marcus Ehning och Anka
Kommer ihåg att redan första gången jag såg Anka tänkte jag att den här hästen kommer vinna något stort och jag hade rätt. Väldigt välridet sto som verkade ha ett hjärta av guld


Ludger Beerbaum och Goldfever
Denna svårridna hingst ihop med Ludger var verkligen en guldfeber. Malin Baryard sa en gång att denna häst var den hon hon allra minst skulle vilja rida bland topphästarna




Jos Lansink och Cavalor Cumano
En ren drömhäst som skulle kunna hoppa vem som helst ur sadeln, enorm kraft i sina språng, den stora hingsten lyckades Jos enligt honom själv göra om från klumpig traktor till en magnifik drömhäst!


Meredith Michaels Beerbaum och Shutterfly
Första gången jag såg Shutterfly så tänkte jag nästan att dom hade barrerat honom för han har en väldigt udda hoppteknik, eftersom även andra av Merediths hästar hoppar liknande (tex Checkmate) så kan man ju undra men hästen är en riktig maskin.


Vilka är era favoriter?

Kommentarer
Postat av: sofia

vad menas med barrerat? :)

2010-10-10 @ 20:37:25
Postat av: Anonym

Mynta kommer jag aldrig glömma, bara 1,58 hög med flög över 1,60 hinder utan att tveka. Helt fantastisk!

2010-10-10 @ 21:37:25
Postat av: Annica

Milton <3

2010-10-10 @ 21:47:52
Postat av: Emily

Älskar oxå Dobels Cento & Cavalor Cumano, håller med dig om stora, maffiga skimmlar! ^^ du har nämnt många bra hästar :) Jag vill lägga till Baloubet du rouet, Arko III, Sandro Boy, Tinkas Boy... jag kan nog håller på rätt länge! :D

2010-10-10 @ 22:08:20
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Camilla

hej!

jag tänkte be dig om hjälp, du som har stenkoll! Jag letar efter eskadrons schabrak som är röd/marin-randigt, från i somras. Jag letar efter allroundmodell stl full och kan inte hitta det någonstans :S om du kan tipsa på någon sida vore det guld!

2010-10-10 @ 22:14:03
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Moa

Oooh jag är inte ens en hoppryttare men Milton var min stora kärlek som barn och tonåring! (förutom mina egna hästar då haha)

Hade hela rummet fullt av Milton plancher och spelade in allra minsta snipp på tv dom visade.

Milton är oslagbar för mig :)

Som du säger, det var inte bara hoppning, det var ju som en hel show och man bara väntade på att han skulle stegra. Och så vann han ju så ofta också (kändes det som iallafall)

2010-10-10 @ 23:35:46
Postat av: SOfia

Åh kommer ihåg från när jag var runt 12 och verkligen började kolla på hoppning, då var det Goldfever och Anka som var STÖRST! Haha hjälpte inte att jag blandade ihop Ehning och Beerbaum ;)

2010-10-11 @ 01:43:50
Postat av: Susanne

For Pleasure måste väl få ett omnämnande =)

2010-10-11 @ 07:31:16
Postat av: Anonym

Cavalor Cumano är nog min favorit! Har alltid varit förtjust i skimmlar och den hästen är nog en riktig sagohäst för mig! :))

2010-10-11 @ 08:22:57
URL: http://equine.webblogg.se/
Postat av: julia

Oki doki och hickstead får man inte heller glömma, och Baloubet du rouet, Sandro Boy, Tinkas Boy som någon här över också nämde :)

2010-10-11 @ 10:11:39
URL: http://juliaolah.devote.se
Postat av: Matilda

Vi har ju typ samma smka som vanligt haha! Men du glömde Parco...

2010-10-11 @ 11:41:43
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hugo Simon och E.T mest för att Hugo Simon va/är ett sånt orginal. Och så har jag en förkärlek till fuxar ;).

2010-10-11 @ 12:28:13
URL: http://hastfest.blogg.se/
Postat av: Filippa

Vad är det för konstigt hack som sitter på Insultech Handel II?

2010-10-11 @ 15:29:06
URL: http://filippashastliv.blogspot.com
Postat av: my

Jag är född i Dec. 91 så jag var pytteliten när han pensionerades, men han var min "häst-idol" som liten och jag har fortfarande kvar ett helt påslakan-set med en STOOOR bild av Milton på ;D Helt galet hur känd han blev!

2010-10-11 @ 17:47:17
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Clinton o så okidoki, helt underbar häst!

2010-10-11 @ 19:24:23
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Katarina

Goldfever, så läcker! Såg hans avkomma Gotha med Ludger också, inte tokigt det heller (; Goldfever har alltid varit min drömhingst att betäcka med...

2010-10-11 @ 19:51:53
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Sandra

Gillar med Meredith Michaels Beerbaum och Shutterfly. Har du sett de tävla? Jag gillade Milton när jag var yngre och självklart är Malin Bayard-Johnsson en stor idol :)

2010-10-11 @ 20:45:43
URL: http://guccigirlonline.blogg.se/
Postat av: Sophie

Ludger Beerbaum och Ratina Z, hon var ju gjord för att hoppa och ur alla vinklar och över alla hinder. Helt galen häst, både på ett läskigt och häftigt sätt!

2010-10-11 @ 22:22:54
Postat av: Tess

Har själv groomat åt Meredith och Markus Michaels-Beerbaum. Jag kan intyga att dessa ryttare aldrig barrerar någon häst. Meredith har själv gjort Shutterfly till den stjärna han är. Shutterfly är den häst, som ingen ville ha då han var så oerhört känslig för allt. Fortfarande är han en känslig häst trots sina år.

Meredith är för övrigt en ryttare som gillar känsliga hästar...

2010-10-13 @ 12:53:10
URL: http://tessla.blogg.se/
Postat av: Tess

Gillar för övrigt Huga Simon och hans E.T.. Sen måste jag självklart säga Markus Beerbaum med Lena och Meredith med Shutterfly...

2010-10-13 @ 12:58:34
URL: http://tessla.blogg.se/
Postat av: carolina

åh vad jag älskar såna hära inlägg, det är det som gör din blogg så otroligt bra: VARIATIONEN! :)

2010-10-13 @ 16:41:59
Postat av: ellen a

Milton, okidoki, och micheal whitakers Rockim :). Quibell (Jessica Kürten) Tycker jag också är riktigt fin :)

2010-10-13 @ 19:11:40
URL: http://ponyskutt.blogg.se/
Postat av: Anonym

rodrigo pessoa och balou

2010-10-13 @ 21:18:02
Postat av: Alexandra

Alltid Butterfly flip.

Malin baryard och butterfly flip.

En ren klassiker för hästgalna tjejer för svergie! =)

2010-10-16 @ 21:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0