Bortskämd....

Bortskämd eller bara lyckligt lottad?


Den utländska ponnyryttaren på bilden har inget med detta att göra utan endast till för att väcka debatt.
Jag har ibland kommit i kontakt med folk som har väldigt starka åsikter om detta. Så fort det rullar in en fin hästtransport på en tävlingsplats så förutsätter vissa att personen är bortskämd eller snorrik, tanken verkar aldrig ha slagit dom att denna person kanske har jobbat ihop sina pengar eller kanske till och med lånat för att ha råd att köpa sin drömtransport.
Än värre är det hur vuxna människor kan sitta och tycka att alla som har fått en häst av sina föräldrar är bortskämda. Bortskämd är för mig ett väldigt fult ord som innebär att man får saker som man inte förtjänat, saker som man inte värderar, att man kanske till och med tror att man är mer värd än andra för att man har fina ponnyer eller annat. Bortskämd är för mig en viss attityd, jag tycker inte nödvändigtvis att man är bortskämd bara för att man får en massa dyra saker.
Om jag ser en fin häst på tävling med fin utrustning så blir jag glad och tycker det är kul, jag har aldrig varit avundsjuk av mig något som jag är glad för. Jag tycker det är kul med folk som har en fin transport och som gör sig själv och hästen lite extra fina på tävling.
Det jag har svårt för är när en ryttare avreagerar sig på hästen och på sina föräldrar, då tycker jag att man är bortskämd oavsett vilken ponny man har eller vilken utrustning. Jag tackar fortfarande alltid mina föräldrar för att dom kör mig till tävlingar och ställer upp.
Jag kan bli oerhört less på folk som är så snabba att döma andra, varför måste man vara bortskämd bara för att man har fått en egen häst av sina föräldrar? När blev en gåva något fult?
Vill gärna höra era åsikter om detta då det ofta känns som ett ganska "känsligt" ämne som väcker mycket känslor.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivit! Jag tror att många av oss dra den snabba slutsatsen att någon är bortskämd bara för att den har en ponny som vinner alla klasser eller en stor och dyr hästlastbil. Å andra sidan så tror jag att det finns många som ÄR bortskämad i rdsportsvärlden, främst då syftar jag på ponnyryttare. Det kan t.ex. inte tjäna ihop till en dyr hopponny eller lastbil. Det är deras föräldra som istället "ger" ungen det den vill ha. Har sett på större tävlingarna där en ung ryttare kommer en en stooor lastbil och många ponnyer och inte bli placerad i en ända klass. Bortskämda ungar finns, men jag tkr vi bör bli mer vaksamma när det gäller att dra slutsatser.

2009-08-12 @ 15:29:09
Postat av: Karin

Jag tror det handlar om att konkurransen är så hård i hästvärlden att man inte tillåter sig själv att glädjas åt andra.Därför dömmer man andra och drar iskalla slutsattser som är uppbyggda av förutfattade meningar / K

2009-08-12 @ 16:35:31
URL: http://genialt.webblogg.se/
Postat av: Marre

Jättebra inlägg, håller med dig helt och fullt! :)

2009-08-12 @ 18:29:57
URL: http://prima.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Det är verkligen för mycket avundsjuka när det kommer till hästsporten.

Men man kan ju samtidigt inte sticka under stolen med att ska man vara på toppen så måste man ha bra hästar och bra hästar kostar.

Jag fick verkligen stå ut med mkt taskiga kommentarer efter jag köpte på mig mina hästar efter min vistelse i skåne.

det är inte kul!

Fick sjukt mkt frågor om vem som hade betalat hästarna, vart pengarna kom ifrån osv.

Som att dom har med det att göra?

Det är MINA pengar och vill jag lägga dom på fina hästar så gör jag det.

Och om min mamma vill köpa dyra hästar åt mig så gör hon väll det?

Jag tycker det är jätte tråkigt för dom som vill ha fina hästar men inte har råd, men thats life och jag skulle aldrig se ner på ngn som har en billig häst och rider med utrustning från hööks, så varför ska dom se ner på oss som älskar märkesgrejer?

helt sjukt. bra skrivet!

2009-08-12 @ 19:45:03
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller verkligen med.. Kanske inte hör till saken men det finns allt för många som lägger pengar på utrustningen när man egentligen skulle lagt de på träning....

Att ha snygg utrustningen gör än inte till en bättre ryttare, bara en som ser väldigt mycket snyggare ut, vilket man ofta hör människor blanda ihop... (åååh va fint, men i själva verket hoppar de 0.90 och drar sin stackars dyra häst i munnen i varje språng, men en pikeur kavaj de har de..)

2009-08-13 @ 08:44:28
Postat av: caroline

Anonym: Just det exeplet har jag inte sett men klart det finns väl såna också:)

2009-08-13 @ 10:14:56
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Jag tycker också att det är kul med fina saker, utrustning med mera, som du Caroline skrivit blir man glad av det.

Om man sedan har fått detta av sina föräldrar eller betalat själv är en annan sak. Dock tycker jag att det är väldigt tråkigt då en del har en snorkig attityd eller inte är tacksamma mot sina hjälpsamma föräldrar oavsett om man har en dyr eller en "billig" utrustning. Jag är själv grymmt tacksam om jag får hjälp av mina föräldrar ekonomiskt eller i form av saker till mig eller hästen! Jag jobbar och sliter som sjutton för att jag överhuvudtaget ska ha råd med en häst. Om jag sedan kommer med ett litet dyrare schabrak betyder inte det att jag kastar pengar runt mig.

2009-08-13 @ 13:34:40
Postat av: Lina

I hästvärlden är ju folk avundsjuka på allt, det är tråkigt. Men man verkar inte kunna ändra på det.

Om man nu vill ha en dyr häst eller dyr utrustning blablablaaa så får man väl ha det och samma sak när det gäller motsatsen.

Om alla bara kunde vara trevliga mot varandra så skulle hästsporten vara såå mycket roligare.

2009-08-13 @ 20:39:00
URL: http://slevins.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Bra skrivet! Håller verkligen med dig! :)

2009-08-17 @ 20:03:45
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag säger som de andra - bra skrivet!

Tycker själv att detta är jättetråkigt, och jag har själv råkat ut för detta. Jag var ridskolebarn tills jag var 16 då jag fick en ponny av min mamma.. Det är inte lätt att gå den hårda vägen, men det är såå värt! =)

2009-08-20 @ 21:55:29
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Bra skrivet,själv vet jag inte riktigt vad jag tycker och tänker om det här...

2009-08-25 @ 13:29:47
URL: http://jennifersumar.blogg.se/
Postat av: Anonym

som när jag var på en ponny tävling så stog mamman och fixade ponnyn , hon hade massa märkes utrustning och flickan stog brevid bossade över mamman och RÖKTE !

2010-11-03 @ 19:59:17
Postat av: Åsa

Jag håller helt med dig, och de andra ovanför. BRA SKRIVET! Tänk om denna debatt kunde komma upp lite mer?!

2010-11-03 @ 21:02:58
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det roliga är att ni som kommenterar tycker att det ändå i ridsportsvärlden som det är fel på är ponnyryttare och ponnymammor?

Finns det inte en liten del av er som säger att folk som rider ponny är oftast unga och kan lätt bli irreterade , avendsjuka och sprida rykten.

Det kanske inte alltid är så lätt att alltid vara alla till lags, hyser verkligen inget agg mot er bara för att jag själv är ponnyryttare absolut inte, men om ni tänker er in i situationen som kan komma upp när man ser sina vänner i dyra märkes saker och verkligen vill ha samma märken för att passa in.Det är inte alltid så lätt för oss heller, vi vill ju vara snälla men som sagt vi tjänar inga pengar själva och det mesta går till stallhyran och vi fattar inte riktigt att "mamma har inte råd idag" utan det är mer " jag hatar dig om du inte köper det" för att jag ska passa in.

Inte rätt men tyvärr är det så i våran värld.

Och det är ingen som har dyra sakers fel, det är dom som vill gå i så mycket plus att dom måste göra folk panka.

2010-12-20 @ 21:49:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0