Täckeshysteri

Något som jag ofta stör mig på är ryttares missbruk av täcken. Vissa hästar går med täcken när det är 25+ och sol och då pratar jag inte om flug eller eksemtäcken. Sedan gillar jag inte att ha dubbla täcken på hästen det är väl ok att ha ett thermotäcke och ett tunt regntäcke över, många stall har inte täckesservice så det är ju ett illa tvång. Men varför har vissa 2-5 tjocka  täcken på hästen? Sen när blev hästen mer frusen än vad människan själv är?
Helt plötsligt så pratar så många om att deras hästar är så frusna och blir ömma i ryggen etc...om nu 50% av alla hästar helt plötsligt har dessa problem tycker jag vi måste se över aveln för det låter inte friskt. Självklart kan enstaka individer vara extremt känsliga och frusna men inte så många som många hävdar. Under mina 22 år med hästar har jag sett hästar skaka av kyla max 5-10 gånger alla dessa har varit vid nederbörd, aldrig vid kyla det är just ihållande regn speciellt i kombination med blåst som hästar oftast har svårt för.

Det är svårt att veta exakt vilket täcke som är lagom tjockt men använder man sunt förnuft och känner innanför täcket så bör det inte bli fel.
Jag gillar inte heller när folk har täcken på föl, ok om fölet föds i februari och det är kallt och snö eller om den är sjuk men ett föl som är 6 månader i februari och fullt frisk med täcke på nej det tycker jag mest tyder på okunnighet eller så är det en av alla dessa extremt frusna och känsliga hästar som det nuförtiden tycks krylla av.

Vi har kallstall hemma och ändå använder jag aldrig varmare täcke än 300 gram och då ska det vara kallare än -5 för att det ska användas. Oftast använder jag ett teddyfodrat bävernylonstäcke inne. Ute använder jag mest 200 grams täcken på vintern, någon enstaka dag använder jag 400 gram men då är det -10 eller kallare. Då pratar vi om en häst som inte sätter någon vinterpäls men som inte heller klipps då det inte behövs. Man kan säga att man lär sig med åren, jag täckar hästarna lite tunnare nu än vad jag gjorde förr, jag har insett att det inte behövs, dock har jag aldrig varit med om att någon häst blivit överhettad som tur är.

En överhettad häst blir slö, mister aptiten och står ofta bara och hänger, tar man av en sådan häst täcket lär man ganska snabbt se en förändring, den piggnar till och matlusten kommer tillbaks.
Ingen är perfekt, det händer mig flera gånger om året att hästen är lite svettig under täcket på sommaren om det varit dåligt väder på morgonen och man lagt på ett ofodrat regntäcke och sedan blir det sol då går jag direkt ut och tar av det.
Många är så rädda att hästen skall frysa men varför inte ge den lite mer grovfoder istället?Det är så hästen bäst håller värmen, det skulle garanterat jag gjort om jag hade en frusen häst.
Många tävlingsryttare har en rätt snedvriden syn på täcken, de apar efter någon som använder 3 täcken utan att ställa sig frågan varför? och behövs det?
Varför använder man ens 2 stycken 200 grams täcken istället för att köpe ett 400 grams täcke? Snålheten bedrar visheten eller?
En vältränad, välmusklad häst klarar kyla bättre än en omusklad promenadhäst. Det blir inte heller varmare av att köra "lager på lager" metoden och lägga på flera täcken vilket många tror, hästen fungerar inte som vi människor.
Våga säga till en hästägare om ni misstänker att deras häst är överhettad pågrund av täcken. Täcken är oerhört bra att det finns, tänk hur mycket hästarna skulle få stå inne annars när det är dåligt väder?Men även om täcken gör nytta så kan det också skada våra hästar.
Vad är din åsikt?

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag klipper min häst och han har 300g på vintern, han är inte så värst känslig så han behöver inte mer heller. Idag går han utan täcke, är livrädd att han ska behöva gå med täcke och solen tittar fram, då dör ju stackarn där under. Vet själv hur hemskt jag tycker det är med för mycket kläder. Förstår inte varför folk får panik bara det kommer en skur och hästen råkar bli lite blöt, herregud, ingen häst har väl dött av lite vatten?

2010-05-21 @ 12:19:00
URL: http://emakvist.blogg.se/
Postat av: Matilda

Eva efter mamma. ;)

Ska läsa hela ditt långa inlägg sen, misstänker att vi tycker samma!

2010-05-21 @ 12:28:09
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Lina

Håller med dig på varje punkt!! Väl skrivet!

2010-05-21 @ 12:37:14
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Sara

Håller med dig till punkt och pricka och är så glad att du tar upp detta!

2010-05-21 @ 12:42:00
Postat av: Lina

HELT RÄTT!!!



Många personifierar sina hästar idag, och människor och hästar är olika. Hästar har päls, och de håller värmen genom att äta och röra på sig. Folk som anser att hästen blir för tjock om de äter massor för att inte frysa är antagligen sådana människor som inte heller vet hur man bör utfodra sina hästar.



Jag har haft täcke på min i vinter, inte klippt och inte tjockpälsad, men då har det varit över -20 grader här, och annars är det mest ett regntäcke som skydd mot kyla och blåst i kombination, då kan de lätt frysa!



Jag fick föl den 29 augusti 2008. Föl ska inte ha täcken, och kan man inte vara hemma och vakta på föl och sto vid ev. dåligt väder bör man kanske inte ha ett föl. Jag vet inte hur många gånger om dagarna mina åkte in och ut p.g.a. regnfall, att han inte hade något torrt att ligga på o.s.v.



Intressant att du skriver om detta. Toppenbra!

2010-05-21 @ 13:14:21
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Lina P

Håller med dig i vartenda ord!

2010-05-21 @ 13:21:38
URL: http://linapeterson.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag håller totalt med dig! Jag har en häst som är väldigt varm av sig och om det inte är mitt på vintern så har han oftast bara ett täcke för att hålla borta vind och vatten. Min ponny är däremot tvärtom, hon fryser jätte lätt. Jag har sett henne många gånger stå och skaka när hon har haft vintertäcken och det inte har varit mer dåligt väder än kallt, och hon var frisk. Såklart är det ju jätte olika från häst till häst!



Jag kom också att tänka på det igår när jag var och tränade. Självklart hade mina hästar fått gå utan täcke då det var 25+ igår och lika fint väder på morgonen. Då hade vissa släppt ut sina hästar med täcken! Det kan jag verkligen inte förstå. Snacka om synd om hästen. Usch nej, lite mer sunt förnuft som du säger hade inte skadats!

2010-05-21 @ 13:26:08
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: carroooo

Tycker du har helt rätt ! Jag har regn täcke på mina hästar om det regnar MYCKE (dom har annars vindskyddet) för dom kan ju bli öm i ryggen och så, har hänt min häst 1-2 ggr. men hon har ju känslig rygg (hon e travare) också så. Sen har jag under vintern ett ganska tunt vinter täcke bara för att hon inte ska sätta så mkt päls satt det blir jobbigt att bli rider :P Sen kan jag IBLAND ha flugtäcken. Men oftast får dom gå in i stallet ist för flugtäcke. De tycker dom är skönare ;)

2010-05-21 @ 13:34:41
URL: http://kitab.blogg.se/
Postat av: linn

Tycker du har helt rätt. Min häst går naken på sommaren om det ej regnar eller blåser kallblåst sen på vintern har han lite tjockare täcke ca 400 gram men bor ju i norrland och på vintern har vi mellan -10 till -35 så då kan det ju behövas men helt klart är det många som täckar för mycket!

2010-05-21 @ 14:08:46
Postat av: Anna

Att ställa frågor på nätet om vilka täcken man behöver istället för att lära känna sin egen häst är vanligt också. Som om okända som aldrig ens sett hästen skulle veta bättre.



Sett dom som hurrar nu i maj över att de "äntligen fått ta av täckena"!



Det är ett jäkla fjantande med täcken helt enkelt och intresset för hästar fysiologi verkar mindre än intresset för flashiga täcken.

2010-05-21 @ 14:08:52
Postat av: Emily

Jag håller precis med dig! Kunde inte sagt det bättre själv faktiskt :) Det roliga var att jag var precis påväg ut för att ta av täckena på de två hästar här hemma som har täcken. Det har ösregnat hela dagen och nu kom solen fram igen, den ena hästen har eksem så hon får sitt eksemtäcke och min får flugtäcke för han blir uppäten annars. Båda har bara ofodrade regntäcken nu :) De andra två hemma går helt utan.

2010-05-21 @ 14:13:36
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Emeli

Håller med fullständigt.



Folk nuförtiden glömmer verkligen bort att hästar är hästar och inte människor.



Min häst har ett 200g täcke,, som jag lägger ett flistäcke under om det blir superkallt. Men de är de enda täckena jag har. Och det används inte speciellt ofta.

Har iofs ett regntäcke någonstans, men det har jag aldrig behövt använda. När det regnar är det oftast så att det är så pass varmt ute att hästarna klarar sig ändå.

2010-05-21 @ 15:00:12
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller abslout med dig, men jag som bor i norrbotten har tyvärr ett större problem än ni.. ni snackar om att hästen får 400 gr vid -10.. vi har i snitt -15-20 heeela vintern, vissa dagar betydligt kallare (uppemot -35) hästarna klarar av de utan problem men sj har jag en rakad häst vilket bidrar till ett tjock innetäcke (400gr) då de alltid är rätt kallt i stallet och ett 400gr täcke ute vid extremare kyla.. vid -5 grader behövs verkligen inte många täcken, men tänk på de att vi bor i ett rätt avlångt land! så häng inte ut oss som har de betyligt kallare än 0 strecket vintertid!

2010-05-21 @ 15:01:11
Postat av: Moa

det är helt sant! det ska vara så naturligt som möjligt för hästen tycker jag. alltså så lite täcken som möjligt.

Jag känner en som köpte en ponny och det var på vintern och hästen var inte klippt och tidigare ägare hade ett fleecetäcke, ett ganska tjockt stalltäcke och ett jättetjockt vintertäcke. :s jättekonstigt tycker jag men...



En som står i mitt stall måste tyvär ha täcke på sig nu då hon har drenage (stavning?) i ena benet och så där men annars är det ju helt konstigt om man skulle slänga på hästarna täcke t.ex. igår när det var 20+ ute.

2010-05-21 @ 15:10:00
URL: http://moaamandaa.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag håller inte med. Täckar min häst med olika många täcken i olika tjocklekar beroende på temperatur. Har ju inte tid att klippa hästen stup i ett. Riktigt kalla vinterdagar har den 4 täcken. Och den har aldrig blivit svettig eller fått värmeutslag.

Alla täcken är väl anpassade så att det inte blir skav eller för tungt. En del säger att om hästen inte är kall så har den lagom tjockt täcke, men om den är kall så har den ju på tok för lite på sig. Självklart fungerar lager på lager då det är luften emellan lagren som värmer.

Ett superbra alternativ är att ha ett "människotäcke" mellar täckena. Dels är det billigare och dels är det lättare än ett vanligt hästtäcke.

Visst kan man fodra mer grovfoder för att hästen ska hålla värmen genom att äta och få mer fett. Men det passar kanske bättre för hobbyhästen än för tävlingshästen som måste prestera och inte kan bära på massa fett i onödan.

2010-05-21 @ 17:15:52
Postat av: caroline

Lina:

Menar du seriöst att du har 4 täcken på en oklippt häst?Den är nog inte frisk isåfall. Ta del av senaste forskningen, lager på lager värmer INTE mer. Dra ner på krafftfodret så fungerar det super att ge mer grovfoder istället.

2010-05-21 @ 17:37:07
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Du Lina du behöver läsa på lite om hur hästar fungerar. En häst som känns varm under täcket är för varm, den ska vara sval unnder.

Hästars komfortzon ligger på 20 grader.

Skrämmande att det är så lite kunskap om hur hästar fungerar :s

2010-05-21 @ 18:34:59
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag har sett alldeles för många hästar som täckats på tok för mycket eftersom deras ägare intalat sig att dem behöver det...

Därför får min häst gå naken så mycket hon vill ;)

Hon brukar vara ganska tydlig med när hon vill att täckena ska åka av.

Dock är jag väldigt noga med att täcka henne vid nederbörd/vind (förutom vid varma sommarregn) eftersom hon är en sådan som lätt börjar skaka.

I kombination med hennes shivering i ena bakbenet blir det inge bra alls.



Men jag har henne naken så ofta som möjligt, inte minst med tanke på D-vitaminet :)



2010-05-21 @ 19:35:54
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: celia

jag har aldrig förstått mig på dom som har lappar på sina boxar där det står "5-10 grader - det täcket, 0-5 grader - det täcket, -3 grader - det täcket osv. hästar är (så länge de inte är klippta) absolut inte lika frusna som vi människor. vildhästar går utan täcke året runt och så vitt jag vet klarar de sig utmärkt. min ponny (som var klippt) klarade sig hela vintern på ett 400gs täcke med 300gs hals. och då bor jag i norrland och här hade vi flera gånger -30 grader på vintern. hon stod dock inte ute lika länge på dagarna när det var som kallast, men inte en enda gång när hon kom in från hagen frös hon.



hästar med vinterpäls kan stå ute i upp till 25-30 graders minus utan täcke och ändå inte frysa, så länge de har tillgång till mat.



så min häst går på vintern med tidigare nämnda vintertäcke, är det varmare än 7 grader ute = inget täcke alls. dock undantag om det regnar, isåfall blir det ett ofodrat regntäcke om det nu inte blåser och är jättekallt. blir irriterad på de som tror att hästarna är små dockor som man kan klä in i hundra olika täcken. är en häst i bra form kroppsmässigt, frisk och har tillgång till mat så ska dom inte frysa. (såklart finns undantag, men har aldrig märkt någon häst här uppe som darrat av köld pga. inget täcke).

2010-05-21 @ 19:51:50
Postat av: Emelie

Jag är emot täcke på unghästar om dom nu inte behöver det. Min Joker var mellan 8-10månader när han hade täke på sig. Det var snöstorm (då menar jag ordentlig snöstorm), han växte, var smal och åt inte tillräckligt, dessutom fanns det nästan ingen vinterpäls. Han hade täcke på sig när det var som kallast ute från -20grader och kallare vilket jag tyckte vi hade hur länge som helst denna vinter... Han fick dock vinterpäls lagom tills det allra kallaste försvann.



Han hade även täcke under dom allra regnigste dagarna i oktober/november då han var väldigt smal (nyss kommit hem till mig) och han hade ingen vinterpäls. Han frös så fort det började regna eller det blåste lite kallare. Hade honom dock naken så mycket som han tålde och lite till, då blev han även lite tåligare. Så i slutet av vintern var han naken. :)



Hade två täcken på min stora häst som var helklippt och inte kan gå med vinterpäs under vintern, speciellt inte om han rids (får extrema värmeutslag, då av att gå utan täcke pga sin täta och tjocka björnpäls). Dock blev det -30grader och över -25grader i över en månads tid här i Hudiksvall och då fick han ha två täken, annars stod han och frös (vilket ju var ovant att se genom att han i övrigt är en ganska varm häst), men jag visste ju inte att det skulle bli så kallt så länge denna vinter, då hade jag klippt honom annorlunda, såklart. Så jag är int eemot täcken på hästar, om nu hästarna behöver täcken, men när det är strålande sol så är det lite väl med täcken på.



Flugtäcke har jag dock på den stora som blir extremt biten och svullnar massor (dock inte exemliknande, utan bara svullen och tjock i kroppen, man han blir lidande av det då han blir jättehängig - mycket bättre med täcke på). Men alla tänker ju olika. :)



Varför jag är "emot" täcke på unghästar är för att

jag fått för mig att dom blir mera känslig för väder och vind när dom blir äldre om dom har mycket täcke som ung. Sen om det stämmer elle rinte vet jag inte.. Men det som sitter i hjärnan sitter oftast kvar där oavsett om det är så eller inte. ^^

2010-05-21 @ 22:32:19
URL: http://likeajoke.blogg.se/
Postat av: Anna

Klart inte Lina håller med för hon vet inte hur en häst fungerar.



Tävlingshästar klarar ofta kyla bättre än skogsmullar pga det högre energiintaget.



Att de håller värmen bättre av grovfoder är naturligtvis inte för att de blir fetare.



Man behöver inte byta täcke för att temperaturen varierar några grader hit eller dit.



Två täcken ökar bara värmen med ca 10 %.



Tyvärr är hon långt ifrån ensam om alla dessa missuppfattningar, tvärtom är hon en typisk representant för just de hästägare jag tog upp tidigare.

2010-05-21 @ 23:38:12
Postat av: Karin

Håller verkligen med dig! Ojojoj vad det täckas på sina håll! Jag tycker att det är viktigt att hästen får lufta pälsen varje dag, vissa hästar har ju täcke på dygnet runt.... Ridtäcke behövs ju bara om det blåser/regnar och är kallt tex när hästen skrittas av utomhus efter ett ansträngande arbete... På sommaren måste min tyskfödda häst ha flugtäcke eftersom hon inte tål de svenska myggen, jag tycker verkligen synd om henne för det blir ju svettigt och varmt under täcket men hon är väldigt plågad av myggen så jag har inget val. Hon måste ha det när hon står i boxen på natten och i hagen om det är varmt och vindstilla, fläktar det lite så kan hon vara naken =)



En viktig detalj att poängtera i debatten; hästar tål kyla i mycket större utsträckning än dom tål värme! Det är mindre skadligt om hästen fryser lite än att den blir överhettad!! Om det har varit en riktigt "rå" dag och du vet att det finns risk att din häst har frusit lite i hagen, värm upp lite längre innan du börjar ställa krav på arbete. Och bjud alltid hästen rikligt med grovfoder vid intag, då får den upp kroppstemperaturen om det blivit kall!!

2010-05-21 @ 23:57:28
Postat av: linnea

vettigt inlägg!

men så kan jag inte låta bli att undra varför du har täcke på din häst på bilden?



2010-05-22 @ 00:00:19
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Anna

Bra inlägg! Jag åker förbi ett stall ofta där hästarna har vintertäckena på sig långt in på varma våren, helt galet enligt mig.. Jag har en häst med känslig överlinje eller vad man ska säga, så hon måste hållas varm. I vintras var hon helklippt och när det var som kallast hade hon 350g med halvhals, annars 200g och hon klarar sig kanonbra på det! Så att påstå att en häst behöver 700g täcken för att den är känslig är ju bara idioti (förutom i extrema undantagsfall såklart, men som sagt, nu verkar det vara undantagsfall om hästen INTE är superkänslig och frusen)... :)

2010-05-22 @ 10:24:45
URL: http://annaochtindra.blogg.se/
Postat av: m

jag kan faktiskt hålla med lina lite. jag har flera hästar och har faktiskt inte lust att köpa täcken anpassade efter just den o den dagen när jag har 2000 lite tunnare, dessutom vill jag inte klippa 4 st en gång i veckan hela vintern, heller inte bomba i dom en massa mat o energi som dom sen inte blir av med efterom man inte kommer ut o galopperar lika mkt med is o allt.



men då pratar vi ju tävlingshästar, unghästar har jag inte täcken på förrän dom klipps, o inte när det är över 10-15 grader. flugtäcken förstår jag heller inte varför man inte ska använda, mår hästarna bättre när dom springer ifrån flugorna hela dagarna o kommer in svettiga o matta, eller med ett täcke på så dom inte behöver bry sig om insekkterna?

2010-05-22 @ 10:44:47
Postat av: Malin

ÄNTLIGEEEEN!!

Om du bara visste hur glad jag blir av att läsa att det inte bara är jag som anser att folk överttäckar sina hästar så det heter duga!



Jag mår psykiskt dåligt när jag åker förbi stall där dom för det första har minihagar att stå i, inget att göra och så ser man 3-4 täcken titta fram under det översta täcket + halstäcke(n) såklart. Det är inte rätt på något plan! En häst ska inte stå i en liten ruta dag in och dag ut (anser jag) och ha så mycket täcken på sig att dom i princip inte kan röra sig. Ge dom stora hagar, mycket grovfoder och träd, vindskydd eller liknande så klarar dom sig utmärkt ändå.

Dom värsta oraskerna till att folk lägger på sina hästar mer täcken är: "Det är bara för att han inte ska sätta så mycket päls" Bättre att klippa då när pälsen växt ut och blivit för lång och sen lägga på ett täcke. Och "Det är så jobbigt att borsta annars. Han rullar sig ju varje dag"



Förstår självklart att en del hästar är, precis som människor, mer frusna än andra. Men det har gått för långt!!

2010-05-23 @ 02:05:24
Postat av: Katarina

Jag tycker det är ganska svårt, eftersom Tea har behövt täcke på natten nu i vår, medans dagarna har vart jättevarma och goa. Om det inte är Teas ägare som släpper ut, ja, då får hon gå med täcke på sig fastän det inte behövs, tyvärr. Nu är ju den tiden över som tur är, bara ett tunt regntäcke som gäller om det är dåligt väder! :)

2010-05-23 @ 14:52:11
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: sara

Jag håller med :) Jag fick föl den 30mars, och hon har klarat sig finfint utan täcke. jag undrar vad hästägare tänker med ibland, jag blir galen när jag ser att föl går med täcken från att dem föds och hela livet ut, föl och unghästar ska få vara riktiga hästar, gå på lösdrift med ordentlig ligghall. använder man täcke på föl förstör man deras emunförsvar. ofta anledningen folk säger för att dom lägger på föl täcken är att dom "fryser så att dom skakar" men dom "darrar" för attt hålla värmen, och det enda dom behöver är en mamma som producerar bra mjölk, föl anpassar sig snabbt till klimatet. jag har presis vart på praktik och där hade dom stalltäcke + vintertäcke på deras hästar när jag själv gick i t shirt. svaret på det var att dom hästarna som gick 150 skulle behandlas lite extra bra, jo visst verkligen jätte braxD och hästarna var så invanda på de som dom vart knappt svettiga under xD

2010-05-23 @ 17:40:27
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: Sandra - satsande tävlingsryttare

Bra inlägg! Har själv skrivit om dubbla täcken i min blogg. Det finns under kategorin " sandra tycker till " om du vill läsa :)

2010-05-24 @ 19:53:49
URL: http://sandrapandras.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag bor ju en bit norrut, samt att jag även bor på ett ställe som heter just "Kalldalen", som sagt runt -35 inträffar varje vinter, det kan hålla i sig nån vecka/veckor.



Innan jag köpte min vita så hade jag bara sett en häst tidigare som skakat av kyla.

Annars hade jag aldrig sett det.

Nu är jag tyvärr ganska van att se det.

Han är en riktig fryskott.

2010-05-26 @ 10:33:33
URL: http://hannaforsberg.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Jag håller med dig till viss del.

Vi i mitt stall har ett täckesbyte morgon och ellet byte insläpp.

På natten har jag just nu ett tunt innetäcke och ute har jag ett 100 grammare som ligger kvar över natten nu när det är kallt.

Om hon är svettig får hon istället ha vintertäcket med halsen också på innetäcket.

Innetäcket är väldigt tunt.



Min häst var klippt men har växt ut.



Vi ska klippa om någon vecka igen och då blir det ett thermo inne och vinter ute.



Alla har ju inte möjlighetetn att byta varje dag mellan inne och ute.

Det är kallare ute oftast ..

2011-02-22 @ 09:17:33
URL: http://lavenza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0