Vad kostar din häst?

Att hästar kostar en hel del pengar vet väl dom flesta, men vad stallhyran kostar varierar en hel del beroende på stall, foderpriser, län osv. Har för skojs skull räknat ut vad min häst kostar varje månad, jag räknar bara med fasta kostnader som spån, hö, kraftfoder, hovslagare och försäkring, räknar alltså inte med tävling och träningar då det varierar.
Totalt blev månadskostnaden 2 800 kr och då finns det inget jag kan dra ner på då min häst är rätt lättfödd och får bara några dl kraft som godis. Jag skulle iförsig kunna ge havre istället för krafft 125 men hon har redan överskottsenergi så vill helst inte ge havre.
Totalt kostar våra 5 hästar ca 11 000 kr i månaden. De största kostnaderna är spånet och hovslagaren. Det är helt sjukt att bara spånet kostar 2700 kr i månaden! Spånet har blivit så dyrt mot förr en bal kostar nu 75 kr, kommer ihåg när en bal kostade 45 kr.
Vad kostar era hästar i månaden, och hur skulle ni kunna dra ner på kostnaden?
Ni som har många hästar hur gör ni för att hålla nere kostnaderna? Har ni bädd? Köper in allt på pall/bulk?Har ni en snäll bonde som tar hand om gödslen?


Kommentarer
Postat av: sanna

du glömde veterinärkostnaderna och försäkringskostnad.

jag har min häst uppstallad för 3500kr i månaden där allt ingår utom försäkring och vetkostnad. jag bor i sthlm så det är rätt dyrt..

2009-12-15 @ 16:41:37
Postat av: caroline

sanna:

Försäkring har jag skrivit att jag räknat med, veterinär räknar jag inte med för det varierar mycket när man har 5 hästar.

2009-12-15 @ 16:45:46
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: lisa welin

Föressten, ställ gärna upp i Månadens Hästblogg hos mig! :)

2009-12-15 @ 17:38:10
URL: http://lawn.blogg.se/
Postat av: fanny

låter ganska billigt ändå, en stallhyra här brukar ligga på minst 4500:-

2009-12-15 @ 17:49:16
Postat av: Lisa

Jag bor söder om uppsala, där har jag min häst uppstallad, hästarna står på halm så det mockas bara 1gång/dag. allt foder ingår i den mängden som behövs (min häst äter väldigt mycket, fri tillgång till hö och ca 5kg havre, 1kg krafft och 3 liter betfor + miner och b-vit) utsläpp och insläpp ingår då också. Fri tillgång till ridhus, stooora hagar och bra ridmarker! Det kostar 3900kr/månaden, vilket känns riktigt billigt! Sen kostar försäkringen 1500kr i månaden, och träningarna kostar 2000kr i månaden. så ca 7500kr med allt inräknat, utom vet och utsrustning.

2009-12-15 @ 17:56:55
Postat av: Anonym

försäkring betalar jag 1.221 kr/för ett helt år.

Sen spån får jag gratis.

Hö betalar jag 2.500kr för ett år. (får köpa billigt av en bonde)

Hovslagaren kostar 800kr varannan månad kommer han.

Mustang musli utan havre kostar 167kr säcken, och det går åt lite mera än 1 säck i månaden.

Sen Betfor kostar 110kr/såcken och det räcker ju i några månader.

Saltsten kostar 14kr/st och det går åt 1 i månaden.

Sen har jag fått massor av Biotin och E och B vitamin och 20 dunkar Fodertran så det vet jag inte vad det kostar eftersom jag har fått det gratis när jag köpte min häst.

Sen betalar jag ju ingen stallhyra eftersom jag har hästen hemma på gården.

Sen gödseln får en bonde av mig som vi åker dit med 1 gång per år så det är väl bara diesel som går åt till traktorn.

Så jag kommer väldigt billigt undan med min häst.



2009-12-15 @ 18:03:56
Postat av: caroline

anonym:

oj det var verkligen billigt då har du mycket pengar över att lägga på annat kul:)

2009-12-15 @ 18:50:08
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: caroline

fanny:

fast jag har ju eget stall så klart det blir billigare, bor du i sthlm? hyrorna kan ju vara riktigt dyra där upp mot 7000 till och med:S

2009-12-15 @ 18:51:27
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag och min häst bor i halmstad :)

I vårt stall betalar jag 2500kr i månaden och då ingår alla fodringar, utsläpp vardagar, ridhus, ridbana, hö och 4 spånbalar per månad. Till det kostar hennes krafftfoder ca 400kr, och så behöver hon minst 2 extra spånbalar á 50kr. Hovslagaren kostar 1300kr, vilket är ganska mycket mer än alla andra - men så är han sjukt mycket bättre än alla andra också :) Det brukar sluta på 3000-3500kr på månad, och då betalar jag inte försäkringen själv ännu eftersom jag studerar, den tar pappa ;)

2009-12-15 @ 19:26:28
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Caroline

Vi har 6st hästar på spån och kan rekommendera er att ha en traktorkärra och hämta cutterspån direkt på ett hyvleri! Tjänar man mkt på! Köpa spån i balar blir jättedyrt! Det kan hjälpa er få ner kostnaderna en hel del! =)

2009-12-15 @ 19:39:31
Postat av: Helena

Vi har en häst som kostar oss ca. 5500 kr i månaden!

Vi har en stallhyra på 4050 kr på anläggningen där vi står, då ingår allt foder, strö, anläggningshyra. Sen är de runt tusenlappen på försäkring, min plastpappa är hovslagare så vi behöver endast betala för materialet, vilket är väldigt få kronor snittat på en månad, de är superbra för hovslagare är ju så himla dyrt! Lägger man sen på träning & tävling så är vi uppe i minst 7000 kr i månaden.... Ibland känner man sig helt galen som lägger ut så mycket pengar på hästar :)



2009-12-15 @ 20:48:04
Postat av: Julia

Jag har min häst uppstallad utanför Skara. Jag betalar 2000kr/mån. Då ingår spån, grovfoder, havre, betfor, mineraler och vitaminer. Fri tillgång till ridhus och paddock. Alla in och utsläpp. Mockning sköter vi själva. Försäkring 1170/mån. (betalar dock försäkringen i en klumpsumma) skoning var 6:e vecka. ca 430/mån. Så min fasta månadskostnad blir ca. 3600. Det är jag nöjd med. Skulle komma billigare undan om jag hade hästen i pappas stall, men då har jag inte tillgång till varken ridbana eller ridhus och inga stallkompisar.

2009-12-15 @ 20:52:17
Postat av: Bella

Har hästen uppstallad. Stallhyran ligger på 2400 i månaden och då ingår havre,ensilage, betfor och 3 spåbalar. Måste alltid köpa till spån dock, ca 1-2 balar i månaden, kostnad 70 kr styck. Sedan tillkommer vitaminerna men det är bara varannan månad, 380 kr. Hovlsgaren kostar 1100 var 6-8 vecka beroende på årstid. Det är mina fastna kostnader, sedan tillkommer försäkring som mina föräldrar betalar då jag pluggar, även bensinkostnaden står de för SOM TUR ÄR, annars skulle det inte gå ihop sig! Så utan träningar och tävlingar ligger nog månadskostnaden från allt mellan 3-3500 beroende på!

2009-12-15 @ 20:54:07
Postat av: Louise

Kan ni inte byta ut spånet så ni kör hälften spån och hälften torv? Det blir drygare och man behöver inte slänga ut lika mycket.

Nu tänker jag inte på torvmix utan att man varannan gång slänger in en bal torv och varannan gång en bal spån.

2009-12-15 @ 21:20:20
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Louise

Nä, rent torv är inte så kul - supersnabbt att mocka, men det blir mörkt och torven syns när det hamnar överallt.



Vi kör ju lite allt möjligt i stallet. Från rent spån till mix till torv till pappersströ till halmpellets.

Men mixen verkar bra - det binder ammoniakdoften, det gör det lättmockat och spånet gör det ljusare och så det ser lite fräschare ut.

2009-12-15 @ 21:29:23
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Marie

I vårat stall betalar vi 1500:- i stallhyra och då ingår fri tillgång på grovfoder och spån. Vi har veckojour 1 dag i veckan då man släpper ut alla 15 hästar + helgjor var 6:e helg men då är vi alltid 2. Kraftfoder är svårt att räkna ut per månad im att jag inte behöve köpa mer varje månad, men havren köper jag från en bonde för 90:-/30kg, betfor 200:-, mineraler 200:-. Försäkring 800:-/månad. Träningar ca 700-1000:-/månad. Hovslagare 1100:-

2009-12-15 @ 21:38:03
Postat av: Moa L

Är medryttare så bensin/diesel, myyyyyycket spolarvätska och eventuell extra utrustning. Jag får så mycket av dessa två helt fantastiska, bra utbildade, samarbetsvilliga men personliga och busiga pållar.

2009-12-15 @ 21:47:24
Postat av: klars-hästblogg

där vi står, i nytt stall med ridhus i sthlm, kostar stallhyran 4100, men då ingår mat och torv, sen träningar ligger nog på 1500 i monaden och sen försäkringen vet jag inte men är nog en del, sen 750 kr för kiropraktor var 7e vecka och 700 för hovslagare var 7e vecka :)

2009-12-15 @ 21:52:55
URL: http://klarrs.blogg.se/
Postat av: Jenny

Min lille nisse till häst i stockholm kostar i tråk-kostnader grovt omkring 5700kr/månaden får jag det till. Vill helst undvika tänka på vad allt kostar ärligt talat :/



3.800kr/månad för stallhyra inkl. fri tillgång hösilage, en spån i veckan.

ca 500kr/månad extra på kraftfoder, grovt utjämnat

ca 600kr/månad till hovslagren grovt utjämnat

ca 800kr/månad för försäkringen grovt utjämnat



sedan räknar jag med att vetrinärvård och utrustning tillkommer, tränar väldigt sällan.

Bensin-pengar kan man däremot tala om, har nästan 3mil till stallet hemifrån.



Jag har jobbat på stall i innerstaden där bara stallhyran då låg på omkring 9500kr/månad (inkl. begränsat foder och 2spånbalar veckan (2 därför att hästarna normalt sett står inne 22h om dygnet)) och de flesta köpte till extra tjänster på det plus alla övriga kostnader... Och det var flera utav hästägarna där som hade flera hästar installade för dessa priser!

2009-12-15 @ 21:53:32
URL: http://blogtown.se/blog.php?id=Rambaldi
Postat av: Anonym

min häst kostar kanske runt 1000 kr i mån. skor själv, spån köper ja på "sågen" så vi tar hem släpvagnar med löst spån, de är billigt. lättfödd är hästen min, och försäkringen är låg just nu. stallhyran går på 500

2009-12-15 @ 22:41:04
Postat av: Anonym

Det är en myt att hästar blir piggare av havre än annat foder. Energin är densamma oavsett vilket foder den kommer ifrån :)

Jag har torv till mina hästar och strör ordentligt. Billigt eftersom att containern inte fylls särsilt fort, på en skottkärra kan jag mocka 5 boxar. Hästarna som står på¨spån har det inte lika fräscht heller tycker jag. Visst är det toppen när spånet är nytt men inte sedan. Och amoniaklukten är ju HEMSK. Luktar ingenting med torv så det är en betydligt bättre stallmiljö, dammet skadar inte hästen heller. Jag vill aldrig mer ha spån, tycker det är ofräscht och äckligt :P

2009-12-16 @ 08:59:59
Postat av: Elin Fornbrandt

Min kostar ca 4000 i månaden. Och då är hovslagare strö pch foder inräknat.. Bor i Uppsala, så är ganska dyrt.

2009-12-16 @ 10:11:39
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Lina

Mina tre kostar runt 5000 tillsammans. Lillens lösdrift, hovslagare (endast verkning än så länge) och försäkring ca 1500/mån. De andra två står på halm, en rundbal kostar runt 150 kr och räcker ca en månad till två. Hö får de för 1200-1500 varje månad, lite kraftfoder, snitt 250 i månaden kanske? Skoning var 8:e vecka, runt 1200 för en ena (helskoning) och 800 för den andra (endast framskor). Försäkring strax under 500/mån på den ena, den andra har jag inte i huvudet men mindre.

2009-12-16 @ 13:40:24
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: veronica

har en stallhyra på 3000 kr i månaden,

då ingår foder, 4 spånbalar, in-utsläpp och tillgång till ridhuset.

jag köper alltid till ca 3 spånbalar i månaden då det inte räcker med 4 st.

sen betalar jag 250 kr i månaden för fri tillgång till skrittmaskinen.

hovis kostar 950 kr o kommer var 6e vecka,

jag köper även egna mineraler och ett visst foder själv, så min hästkostnad landar på mellan ca 3500-5000 kr, lite beroende vad som ska köpas till just denna månad...

2009-12-16 @ 14:08:23
URL: http://metrobloggen.se/vonkelivunk
Postat av: Karin

Jag har min häst uppstallad i kollektivstall kallhyra per månad 900:- och då ingår spån. Räknar med 500:- för hö, 200:- för kraftfoder, räknar med 600:- / månad för hovslagare (kommer var 7e vecka) 400:- försäkring. Då är jag uppe i 2 600:-, jag brukar räkna med att hästen kostar runt 3 000:- i månaden.

2009-12-17 @ 07:57:58
URL: http://horzelife.blogg.se/
Postat av: Lotta Corneliusson

jag har stallhyra på 1400kr - ingår in & utsläpp samt 2 fodringar på vardagar, resten sköter vi själva på schema

Sen så spån kostar 60kr balen här så brukar göra av med ca 5 då min häst är renlig och står på bädd.

300kr

Skor: 600kr

hö: 350kr

kraftforder: 500kr



Så runda slängar 3200kr sen så försäkring, träningar, utrustning tillkommer också..

Står i norra skåne på nybyggd anläggning med 2 ridhus, gräsbana, gubbibana, två dressyrbanor samt lite ridslingor.

2009-12-17 @ 12:27:49
URL: http://lottacorneliusson.blogg.se/
Postat av: Anonym

gud vilket dyrt spån :D vi köper spån av ett snickeri och då betalar vi 10kr för en hel säck :D

2010-02-11 @ 21:37:41
Postat av: ella

hej mitt stall kosta 99000kr myket pengar eller från ella

2011-01-24 @ 15:30:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0