Virvlar

Det finns en bok som heter TTouch -Konsten att tolka hästens karaktär.  Metoden går ut på att man med hjälp av att titta på hästens utformning av näsborrar, mungipor, mule, ögon, virvlar m.m ska kunna tyda dens temperament. Tex att hästar med små ögon har ofta svårt att lära och är omedgörliga medans en häst med stora ögon oftast är ambitiös och litar på människor. Det som fascinerar mig mest med detta är just det som skrivs om olika virvlar. Tex om hästen har en virvel mitt i pannan då är det oftast en okomplicerad häst medans tex en häst med två virvlar ofta hetsar upp sig i onödan och överreagerar. Medans en häst med 3 virvlar ofta tyder på en komplex men inte helt oförutsägbar individ.  En lång virvel framme mitt i bringan upp mot halsen såg beduinerna som otur, många hästar som hade detta betedde sig nämligen lynnigt, okontrollerbart och ibland helt galet.

Min egen erfarenhet av detta är att det stämmer rätt bra faktiskt. Har bara haft en häst som har haft 2 virvlar i pannan en häst vi födde upp, och hon hade verkligen lätt att överreagera och hetsa upp sig för saker. Sedan har jag faktiskt haft 3 stycken hästar med den rivna kragen som det heter, alltså en lång virvel mitt i bringan och alla dessa hästar har varit speciella, väldigt snälla men också nerviga och lättskrämda. Min nuvarande häst har den rivna kragen och hon är ingen lätt häst. Vad jag vet är det inte så vanligt med just den rivna kragen. Jag tycker verkligen att detta är jätteintressant. Har era hästar den rivna kragen eller 2-3 virvlar i pannan? Tror ni att det ligger nåt i detta? Berätta gärna!

På den här bilden syns den långa virveln mitt framme på halsen jättetydligt:


Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Verkligen intressant! :D Jag har inte räknat Tages virvlar i pannan, jag vet att han har 1 i alla fall... Också har han världens längsta virvel på bringan, och ja, han är lite oberäknelig ibland... x)

2009-12-04 @ 22:40:43
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: lina

Jag tror helt och fullt på detta!

Har en bok om just dessa saker då man delar in alla hästar i grupper som kungen, skeptikern osv.

detta med hästar med små ögon VET jag stämmer(ett av kännetecnen för skeptikern förresten)då alla hästar jag mött med små "grisögon" har varit väldigt svåra att övertala och almänt illviljiga!

dom har även ofta varit tigrerade...

2009-12-04 @ 22:44:47
Postat av: Jenny

Låter inte som det stämmer så bra på mina tre senaste... Iallafall om man tittar på de saker du nämnt då de sett rätt snarlika ut på de punkterna. Två utav individerna har varit rätt lika att ha att göra med (pojkarna), medan damen som såg likadan ut på punkterna var väldigt annorlunda i huvudet.



Damen - enkel pannvirvel, känslig och mkt svår individ. Rätt små ögon iallafall, lätt lärd, litade absolut inte på människor. Hade en del andra underliga virvlar om det kan säga något om hur galen man är?



Hinsten - enkel pannvirvel, mkt enkel individ. Små ögon, lätt lärd. Väldigt stabil unghäst, aboslut för att vara fullblod och hingst som litade mkt bra på människor.



Valacken - enkel pannvirvel, finns inte enklare individ. Små ögon, super lättlärd! Aldrig träffat häst som litar mer på människor, unghäst med super nerver.

2009-12-04 @ 23:18:44
Postat av: Ronda.blogg.se- Utrustning, Tips, Skötsel, Tankar och Funderingar, Träning/Tävling och Ridsport, allt för dig och din häst!

Både mitt sto innan och mitt sto nu har två virvlar i pannan, och båda är väldigt speciella och komplicerade. Det sägs ju också att hästar med två virvlar lätt blir arga och upprörda, vilket stämmer jättebra på både min förra och min som jag har nu :P

2009-12-05 @ 00:06:02
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min Ferro har en sådan lång virvel på strupen och han är väääldigt känslig och nervig. Däremot så har han små ögon och en virvel i pannan och han är absolut inte svårlärd eller omedgörlig. Så det stämmer 50/50 på min, tror jag. :)

2009-12-05 @ 00:07:56
URL: http://jeeanette.blogg.se/
Postat av: AnKi

Det stämmer i princip ingenstans på min

2009-12-05 @ 00:43:45
URL: http://vilsenpannkaka.blogspot.com
Postat av: Greta

Det känns lite för "hokus pokus" för mig. Tror mer på att det är miljön som avgör hur hästens temperament blir och inte antalet virvlar. Min ena häst har två jätte stora virvlar som täcker halva halsen, vet du om det betyder något speciellt? Hade vart kul att veta även om jag är rätt skeptiskt till det :)

2009-12-05 @ 08:57:32
URL: http://tallgarden.blogg.se/
Postat av: Lina

Stämmer inte alls på mina hästar :P

2009-12-05 @ 10:49:00
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Astrid

jag vet inte om jag tror på det helt, men intressant tycker jag att det ä iaf:) en stallkompis hade den boken och jag använde den lite och jag kommer ihåg att ungefär hälften stämde in bra på Levi:)

2009-12-05 @ 11:39:05
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Julia

Min ponny har 2 virvlar i pannan och han överreagerar och hetsar upp sig väldigt lätt :P

2009-12-06 @ 17:32:58
URL: http://jjuliasponniii
Postat av: Edla

Är himla nyfiken på den där boken, men hittar den ingenstans! Var fick du tag på den? :D

2011-03-20 @ 15:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0