Bett

Mycket ovisshet och oro just nu men tänkte iaf skriva ett inlägg. Har fått önskemål om att jag skulle skriva om olika bett. Tänkte därför göra detta nu.
Alla har ju olika svårt att hitta bett som hästen trivs med, vissa hästar har kanske alltid gått på ett tredelat och aldrig varit några problem medans vissa hästar gillar inte det ena eller det andra. Själv har jag provat en hel del bett och är öppen för att prova allt. Från Mikmar till Nathebett. Jag har inga förutfattade meningar och jag kör på det som fungerar. Jag tycker precis som Meredith Michaels Beerbaum att det är bättre att betsla upp hästen och få en mjuk och fin ridning än att envisas med tränsbett och slita i hästen. Ofta kan man bara behöva betsla upp under en viss period för att sedan betsla ner sakta.
Mycket har med lydnad att göra men vissa hästar fungerar inte på vanligt tränsbett i hoppningen så är det även om vissa vill vägra inse det. Tex red jag förut på pelham tills en dag när min häst inte klarade av kedjan längre och hon krullade ihop sig innan hinder, till slut köpte jag flippanbettet och det var bara positivt hon slutade krulla ihop sig och slapp kedjan. När hästen blir lydigare så brukar det komma av sig själv att man måste betsla ner annars blir det för skarpt för hästen. För min del har jag nått en ändstation jag kommer inte byta mitt Flippanbett mot något.
Jag har ju provat en hel del bett genom åren och rent generellt måste jag säga att jag föredrar raka bett helst i syntetmaterial, snällare mot tänderna och hästen vågar ofta lättare ta stöd.
Mitt favorit märke på bett är Nathe jag har 3 stycken olika varianter nämligen dessa 3:






Min favorit av dessa är Flippanbettet, jag har den modellen med rak flexistång. Ett bett med hävstång som inte är jätteskarpt och har bra kvalité.
Det mittersta bettet är som ett slags pelham fast mycket mildare, Är rätt likt flippanbettet men jag upplevde det som lite mildare. Det översta bettet har jag inte så mycket att säga om har bara ridit med det 2 gånger ännu.

Har även provat lite olika Pelhambett från olika märken. Tex  Trust den här modellen:

Detta bett trivdes inte min häst på troligtvis pågrund av att det är delat och med kedja. Det ska främja salivavsöndringen.


Pessoa babypelham red jag på ett kort tag. Detta var ett snällt bett men åter igen så passade det inte så bra för att det är ledat och med kedja.


Har ridit drygt ett år på ett vanligt rakt gummipelham
funkade bra gillar detta bett mycket men en dag tyckte hästen annorlunda pågrund av kedjan bettet blev för skarp helt enkelt.

Har ridit på flera Mylerbett  b la dessa 2 modeller:




Det översta jaktkandaret tyckte jag var ett ganska milt bett men passade inte min häst så bra. Det nedre bettet har jag ridit på ganska länge tycker det funkar bra men ibland upplevs det något skarpt att rida markarbete på då det är femdelat men ett bra bett.

Har även ridit på ett Mikmar bett det passade inte min häst, kändes som att hon blev ännu starkare på det, var ett rätt konstigt bett att rida på.




Har givetvis provat massa andra bett också men tycker dessa är mest intressanta. Var inte rädd för att prova olika bett det är så man hittar ett bra till slut:)

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jag kan inte mer än hålla med om detta! Varför slita i hästen när man kan betsla upp och sedan betsla ner sakta. Jag har märkt mkt stor skillnad på min ponny sedan jag fick jag honom då han bara gått på tredelat. Jag har haft kimblewick, pelham, eggbett (tredelat), tvådelat apple, rakt bett, hackamore. Efter ett par dagars ridning med hackamoret hade jag en mkt finare häst och han rörde sig mjukare och hade mer steg. Har även känt stor skillnad när jag ridit med kimblewick även kallat jaktkandar och sedan det raka bettet! Han gillar båda betten men han jobbar på två helt olika sett beroende på bett osv.

Min kompis ponny har med tidigare ägare på L:a dressyr men det kan man inte tro nu! Hon är en aning hård i munnen och vill liksom aldrig riktigt mjukna i munnen, som har kollat tänderna och det var inga so helst problem! Jag sa att jag tyckte hon skulle rida med pelham ett tag och sedan tredelat för att få henne att sänka huvudet.. Vad tycker du?



Riktigt bra inlägg!!;)

2009-11-28 @ 21:33:24
URL: http://nilsmarkjennifer.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Ja hon rider på samma bett! Saken är ju den att hennes mamma inte vil att hon ska ha något skarpare bett på henne göt hon tycker att hon ska lära sig rida ordntligt från början eller var man ska säga! Jag kan rida henne i form men gon behöver väldigt mkt stöd på yttertygeln och ledande tygeltag men även en mjuk och efterguvande hand!



Hon som har henne nu är ganska hård i handen och försöker knappt jobba henne och när hon väl gör det tar hon kanske lite för "vilt" i tygeln... Inte bra!!! Jag vet dock inte om det vore så bra med ett skarpare bett om hon har håra hand?!

2009-11-28 @ 22:58:50
URL: http://nilsmarkjennifer.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej,

Superblogg.

Har en liten fråga:

Det översta Nathebettet var finns det att köpa helst i Sverige? Vilka storlekar finns de i?

2010-11-24 @ 01:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0