Utan eller med hjälm

Ja det är en evig fråga. Det dyker ju upp debatter om ridhjälmens användande då och då. Varför väljer en del ryttare att rida utan hjälm? Varför är det nästan bara elitryttare som rider utan?
Undrar om någon har ett vettgt svar på detta.
Varför en del ryttare väljer att rida utan hjälm har jag svårt att förstå, jag menar oavsett om du är nybörjare eller jobbar med hästar på heltid så finns det ingen försäkran om att du aldrig kommer ramla av.
Elitryttarna flyger ju av som vantar och bryter ben, fötter och allt möjligt. Nu senast var det John Whitaker som bröt foten.
Tex Meredith Michaels Beerbaum har brutit benet en gång i tiden men hon rider fortfarande utan hjälm på hemmaplan. Varför är det någon sorts töntstämpel på att bära hjälm? Skulle dom andra ryttarna skratta åt henne om hon alltid red med hjälm på famridningen? Är det ett sätt att passa in? Eller är det så att ryttare som rider 8-10 hästar om dagen blir så hemmablinda för att dom har det som jobb att dom inte ens tänker på det?
Jag har svårt att tro att tex motorcross åkare åker utan hjälm på träning för att sedan ha den på tävling?
En vän till mig jobbade i Tyskland och där var hon den enda som red med hjälm, där var hon också med om en olycka där hon red en häst som reste sig och gick över hon fick hästen över sig, hon hade tur att som endast bröt sittbenet, sadeln som låg på hästen blev helt platt!

Olyckor händer dagligen och det finns många ryttare som inte skulle levt idag om dom inte hade haft hjälm på sig.
Är inte ute efter att kritisera er som rider utan hjälm utan att skapa förståelse om varför.
Vet flera vettiga personer som väljer att rida utan hjälm, är det bara jag som tycker det känns lite old fashion att rida utan hjälm också förr så gjorde man ju inte det då red gubbarna runt med keps på huvudet.
Det känns som att om jag skulle rida utan hjälm skulle folk undra varför och förmodligen tycka att jag var blåst men det är igen som ifrågasätter varför någon som tävlar 150 gör det? När är man tillräckligt "duktig" för att rida utan hjälm, vid vilken nivå blir det accepterat? Varför känns det wannabe om en nybörjare rider utan hjälm men inte ett proffs? Vad tycker ni?
Helena Lundbäck:


Ludger Beerbaum:

Kommentarer
Postat av: Saga

När jag var i Portugal blev jag svettig under hjälmen. Den hann inte torka tills det var dags för nästa häst, och då hoppade jag faktiskt över att ha den.

2009-10-27 @ 13:26:42
URL: http://sagasvensson.blogg.se/
Postat av: rj

Jeg rir uten hjelm hver dag. Rir kun med hjelm når jeg har sprangtrening eller er til ridestevne;)

2009-10-27 @ 16:39:02
URL: http://feita.blogg.no
Postat av: Caroline

Jag har opererat mitt huvud och jag kommer aldrig att rida utan hjälm.



2009-10-27 @ 17:00:20
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Astrid

jag tror att det är som saga ovanför säger; att det blir för varmt men mest av bekvämlighet. det har hänt ett par gånger att jag ridit utan hjälm, men inte av något av de två skälen utan för att jag inte hade nån tillgänglig.

2009-10-27 @ 17:07:40
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Malin

Nope, kommer inte att kunna se den förräns den 7 nov, men längtar redan nu... fast nu får man ju höra en massa om att det har stand-iner för M i vissa scener...hmmm... Det e ju de där dumma Sony som ligger bakom filmen...

2009-10-27 @ 19:05:14
URL: http://mindcooler.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag kan inte förstå att man rider utan hjälm, det är bara dumt att göra det...

2009-10-27 @ 20:22:46
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Anna

Från havrepappan på Hippson:

Varför är ni så slappa med säkerheten egentligen?



Det går liksom inte komma förbi den tanken när man tänker på ridsport och säkerhet... Varför är så många hästmänniskor så slappa med säkerheten? Är ni helt avtrubbade efter alla olyckor och incidenter som ni själva varit med om, eller vad handlar det om egentligen?



Låt mig få ge några exempel hämtade ur verkligheten, så ni förstår vad jag tänker på:



1. Person X arbetar i ett stall. Vid in- och utsläpp så tar nyss nämnda X inte mindre än fyra hästar åt gången mellan stallet och hagen. Utrustning: fyra slitna grimskaft, shorts och vanliga jodpurs. Det går fortare att släppa in och ut hästar om man tar flera åt gången...

2. Det pågår hoppträning för en av Sveriges mer kända hopptränare, vi kallar henne för Y. En tjej i yngre tonåren faller av hästen illa och kraschar rakt in i hindret och blir liggande. Y börjar då dra i tjejen för att få upp henne på fötter, inte därför att kontrollera om hon är skadad, utan för att hon ligger i vägen för de andra som skall hoppa. Först efter en direkt uppmaning om att man kanske inte skall flytta en medvetslös person från en åskådare så låter hon den livlösa tjejen ligga där hon ligger i väntan på ambulans.

3. På fullaste allvar så pågår det en debatt på Sporthästen om "Vad är farligast? Okontrollerad ridning med hjälm. Eller "säker" ridning utan hjälm". Detta i Sverige 2009. Vad fan är säker ridning? När blev en häst någonsin förutsägbar eller säker?

4. En junior, låt oss kalla henne för Z var överlycklig på sin födelsedag för att hon äntligen skulle få slippa att rida med säkerhetsväst. "Det är så mycket snyggare utan" var hennes motivering.



Jag kan ge er 489 exempel på tillfällen då bristen på säkerhetstänkande inom hästvärlden brister, och ni kan ge mig 48798 andra. Varför? Vad gör er så förbannat slappa att ni inte bryr er om att tänka på säkerhet? För inte är ni allihopa helt blasé och inte bryr er om huruvida ni blir skadade/dödade eller inte?



I de flesta andra sporter så används säkerhetsutrustning och skydd ALLTID, oavsett om man tränar eller tävlar, oavsett om det tar tid att ta på sig dem eller inte, oavsett om de är snygga eller inte, oavsett om...



Jag blir ärligt förbannad när jag ser den nonchalans inför säkerhetsfrågor som så många hästmänniskor uppvisar i det dagliga livet. Det är mina, och alla andras, skattepengar som ni spederar den dagen något händer, och som ni själva kanske hade kunnat undvika genom att tänka ett steg längre än näsan räcker.

2009-10-28 @ 00:41:19
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Vad jag kan minnas så har jag ridit utan hjälm två gånger.. Ena gången hade jag den inne i stallet & jag skulle bara skritta en häst så jag "orkade" inte hämta den.. Andra gången var jag så bakfull så huvet hade nog sprängts om jag satt på mig en hjälm :P haha.



Jag rider ju dock oftast med hjälm.. Känns väldigt nödvändigt för mig som rider mycket unghästar & "dumma" hästar!

2009-10-28 @ 00:45:34
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Jag fattar mig inte alls på dom som rider utan hjälm.. Även om man har "världens snällaste häst som aldrig gör något dumt" så kan hästen bli rädd för vad som helst.. Och även om "man vet exakt hur sin häst reagerar när han/hon blir rädd" så kan man aldrig veta det till 100%..



Själv rider jag alltid med hjälm.. skulle aldrig falla min in att sitta upp på en häst utan hjälm..

2009-10-28 @ 07:43:05
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Clara

Visste du att förr i tiden när hjälmen började komma var det bara snobbar som red med hjälm.



Fick höra det av en gammal ridkarl som jobbat med hästar sen han var arsnben och tävlat i det mesta. Han har så mycket historier så det liknar inget. =)

2009-10-28 @ 09:43:41
URL: http://diabetikern.blogg.se/
Postat av: Lina

Rider aldrig utan hjälm, iaf nästan. För mig är det samma sak som att använda bilbälte, jag skulle aldrig någonsin kunna åka/köra bil utan bälte.

Senaste gången jag red utan hjälm var sommaren 2007 typ. För när jag var 15-17 så hände det att jag hämtade hästen i sommarhagen och red upp barbacka utan hjälm och grimma och grimskaft. Dumt.

Om man nu blir svettig får man väl köpa en speed air hjälm? Det borde man ju ha råd med, ens huvud måste ju vara värt mer än 5000 kr?

2009-10-28 @ 12:33:23
URL: http://slevins.blogg.se/
Postat av: Roxie

Tycker det är väldigt löjligt de som rider utan hjälm. Känns som att de tror att de är för fina eller för duktiga för att ha hjälm, vilket bara det är löjligt och oproffsigt. Visst är det svettigt att ha hjälm på sommaren och det förstör frisyren men helt ärligt!? "Proffsen" är förebilder för många ryttare och bör därför visa hur viktigt det är att skydda sig, ridsporten är trots allt en väldigt skadedrabbad sport, och man har bara en hjärna. . .

2009-10-28 @ 15:28:13
Postat av: Anonym

Förra veckan när jag red i ridhuset mötte jag en som red utan hjälm. På den anläggningen som jag rider på så rider alla utan hjälm 13åringar till 50åringar. Men denna person som jag då mötte i ridhuset hade med sig en hjälm i handen som hon sedan la ner på en stol som finns i hörnet av ridhuset. Hon red hela passet utan denna hjälm. Och man kan ju fundera över vad hjälmen gjorde för nytta på stolen. Varför ens ta med sig hjälmen om man ändå rider utan?!

2009-10-29 @ 01:01:18
Postat av: Anonym

hahaha, så fjantgigt. Nu kan man inte skylla på att hjälmar är varma, tunga,obekväma,fula. Det funkar lixom inte. Det finns så otroligt många superfina säkra hjälmar, endel kostar lite. Men det beror på hur högt man värderar sin skalle. Om man hälldre rider utan för det är varmt än å lägga ett par tusen på tex en speed air. då äre ju ens eget problem!

2009-10-29 @ 11:23:11
Postat av: Anonym

sen finns det ju 1000 billigare lättvikts,luftiga hjämar now days!

2009-10-29 @ 11:23:49
Postat av: josefine

Man ska aldrig prova att rida utan hjälp för gör man det så känner man hur skönt det är. En liten frihetskänsla skulle man kanske kunna kalla det. Men det är sjukt puckat och onödigt som du säger. Man tar en tillräckligt stor risk när man sätter sig på en häst ändå...även MED hjälm.

2009-10-30 @ 16:29:56
URL: http://cookiescloset.blogg.se/
Postat av: emelie

det är skönare utan hjälm, plus att man lättare får finnar i pannan om man har den på sig jämt och ständigt...

2009-11-01 @ 12:43:22
Postat av: Princess Sofia

Jag rider alltid med hjälm, men när jag jobbade i Los Angeles & red flertal hingstar om dagarna kunde jag inte ha hjälmen. I början var jag den ända som använde hjälm. Men när jag sen märkte att när man rider ett X antal hästar om dagen i högvärme så blir det så otroligt varmt med hjälm !

2009-11-04 @ 12:03:57
URL: http://princesssofija.blogg.se/
Postat av: Emelie T

Tror att MÅNGA låter temperaturen avgöra det... sommar: för varmt för hjälm

vinter: för kallt, på med mössa,..

2009-11-04 @ 19:28:47
URL: http://www.emtfoto.2u.se
Postat av: Jennifer

Jag skulle aldrig få för mig att rida utan hjälm. Det är dessutom väldigt fult att rida utan tycker jag :P

2009-11-05 @ 14:57:55
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: jessica andersson

måste bara säga att jag verkligen älskar dina åsikter & håller med dig fullständigt på hittentills alla punkter! :) dem få gångerna jag valt att rida utan hjälm är när man hoppat upp i hagen på ponnysarna & busat.. haha & någon få gång på fotouppdrag när fotografen ville ta någon bild utan hjälm. :)

2010-09-30 @ 22:20:09
URL: http://jessiejump.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0