Bra exteriör

Bra exteriör är något som jag alltid letar efter när jag köper häst. Det avgör både hästens hållbarhet och användningsområde. Satt och tittade lite på utländska annonser och hittade en del hästar med ej tilltalande exteriör:


Den här hästen tycker jag har något bättre exteriör än dom ovan men den behöver bättre hull!


Dessa går att jämföra med hingsten Warsteiner:

eller Aerline H:
Aerline H har ju något lång rygg men han har ändå väldigt bra poäng exteriört för att vara hopphingst!


Man kan inte hjälpa att undra hur stona som fött hästarna längst upp såg ut?
Sedan finns det givetvis ingen häst som är perfekt men det finns ändå nära nog hästar som är så gott som exemplariska.
Vad tycker du? Ska det gå att se på långt håll att det är en hopp eller dressyrhäst?
Nu tar det givetvis många, många år innan det syns resultat av ett långsiktigt avelsarbete men man kan bara hoppas att människan inte lyckas avla sönder olika hästraser så som det har gjorts med katt- och hundraser. Än så länge så har faktiskt inte olika hästraser så många rasbundna defekter eller sjukdomar även om det finns en del förekommande på vissa renrasiga individer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad är det för "fel" på de hästarna högst upp? :) Jag är verkligen kass på detta område, så det vore kul att veta vad det är som är fel, så man vet vad man inte ska kolla efter ;)

2009-09-12 @ 17:31:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0