Utfodring

Jag har alltid tyckt att just foder är ett väldigt intressant ämne och har därför läst flera foderkurser. Det som är mindre roligt är hur fel många utfodrar sina hästar. Det mesta beror på okunskap men kan även bero på ekonomin.
Många tävlingshästar utfodras med väldigt lite grovfoder och mycket kraftfoder. Detta är givetvis inte det bästa för hästen då dom är gjorda för att äta större delen av dygnet. Magsår är något som drabbar många hästar under deras livstid. 
Varför får då hästen magsår?

Felaktig utfodring är en väldigt vanlig orsak till magsår. För långa tider mellan fodergivorna eller att foderstaten innehåller för mycket kraftfoder och för lite grovfoder. Hård fysisk träning och stressig stallmiljö är andra faktorer som kan ge hästen magsår. Stressig stallmiljö och oregelbundna utfodringstider kan utlösa magsår, men också att hästen står sysslolös inne i boxen många timmar per dygn.

När jag räknar foderstater åt hästarna så räknar jag först ut behovet och alla ev tillägg för arbete, kön etc sedan försöker jag täcka behovet så gott det går med grovfoder sedan om det inte räcker fyller jag på med kraftfoder. Tex så får min häst just nu 1,5 kg krafft 125, 7 kg hö och 10 kg hösilage därmed får hon i princip fri tillgång till grovfoder.

Hur ser foderstaten ut till era hästar?


Kommentarer
Postat av: fia

jag har jobbat många år innom travet, dom är iof bättre med grovfodret, våra fick fri tillgång men stressen satte sej i magen å nästan alla åt mag och tarm osv.

Mina går inte på mkt krafft foder, mer grov foder, jag har lärt mej precis de du säger.



Tyvärr blir mitt sto väldigt lätt tjock så kan inte ge henne fri tillgång på hösilage, så hon går på 8-10kg hösilage och 1kg dodson and horrels lesure mix, hon är dock bara 153 hög,



min valack går på 8-13kg höslage försöker få han att äta mer men han blir typ mätt på det, sen får han 1½ dodson and horrel build upp,kalas för han som haft svårt att lägga på sej. han är iof med liten 157...



men jag vet många dress och hopp tävlingshästar som dom börjat ställa på ham för magen skull, men lite mer grovfoder skulle nog inte skada

2009-09-05 @ 20:34:06
URL: http://sofiashastsida.zoomin.se
Postat av: sanne

Största anledningen till att hästar får magsår beror faktiskt på att de inte har en gallblåsa. För hästens bästa så ska den ha fri tillgång till gräs och hö. Med en tom mage så rinner gallan rakt ut i magen, vilket fräter på magsäcken och orsakar magsår. Därför är det ren idioti att bara fodra en häst 4 ggr om dagen när den står uppstallad. Jag är för lösdrift och fri tillgång till hö ;-) Hör själv med din veterinär ang gallblåsan! / Sanne

2009-09-06 @ 11:16:43
URL: http://millie05.blogg.se/
Postat av: Sara

Fri tillgång på grov med tillskott av krafft (gain)Gäller alla min 4 tävlingshästar.

2009-09-08 @ 11:21:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0