Är gräset grönare på andra sidan?

Jag har länge tänkt göra ett inlägg om importhästar. Om detta ämne kan man egentligen skriva hur mycket som helst känns det som men jag ska försöka fatta mig kort. Ibland hör jag folk tala illa om importhästar, jag undrar då vilka hästar de syftar på; hästar som tas in till Sverige och sedan säljs här? Hästar som säljs genom förmedlare och som ägaren själv varit med och valt ut i Holland? Eller är det bara väldigt billiga hästar som får dras med skam ordet import? Om jag kollar annonser på hästar i Holland vad är skillnaden mot att kolla annonser i Sverige?Varför skulle en häst som gått 130 i Holland på något sätt vara sämre än en häst som gått 130 i Sverige?Sedan får man höra argument som att många importer är inte lika bra uppfödda som svenska hästar vad gäller foder, lösdrift osv allt för att syfta på att importer skulle vara mindre hållbara än svenska hästar. Det finns ingen sådan statistik och att grunda sådana grova uttalanden på enbart egna åsikter är sorgligt tycker jag. Folk säger att importer har sämre temprament hmm vad lustigt då att KWPN har mycket strängare kontroll på hingstarnas temperament innan de godkänns än vad Sverige har. Vad konstigt att Ridsport för ett tag sedan skrev om hur svårt det var att hitta ridskolehästar i Sverige då de har för dåligt temperament *host*
Folk säger att hästar är billigare i vissa länder pågrund av uppfödarnas kunskap dvs att de vet att hästen inte är tillräckligt bra för de stora klasserna därför säljs den billigare. Men låt oss vända på det. Jag tror att svenskars okunskap gör att svenska hästar i vissa fall är dyrare då de inte har kunskapen att se hästens begränsningar, alla hästar är inte nästa Flippan och annat löligt det kan stå. Sedan så är det flest privatpersoner som säljer hästar i Sverige och de har oftast inte samma behov att bli av med hästen fort och säljer du bara 1 häst så vill du förmodligen ha bra betalt för den. Medans i Holland, Tyskland osv så finns det betydligt fler hästar och många fler hästar säljs av uppfödare och försäljningsstall, därmed måste de bli av med hästarna och ha en hög omsättning, vilket jag tror bidrar till något lägre priser.
Sedan kan man också se det som att Holland och Tyskland är långt före oss vad gäller att ta fram sporthästar därmed anser jag att det borde vara en något större chans att lyckas köpa en topphäst där än just i Sverige.
Importer smutskastas pågrund av att folk är okunniga och köper billiga importhästar som dom tror att de ska komma långt med...alla som är någorlunda kunniga borde förstå att en häst för 30 000 kr förmodligen inte är en svårklasshäst.
Kollar man på de stora tävlingarna i Sverige så är det enormt mycket importer med och ingen klagar på de hästarna och rynkar på näsan för att de är importer.
Jag tycker mig se viss främlingsfientlighet hos ryttare, det är precis som när polacker kommer till Sverige och jobbar då klagar snickarna på att "de tar vår jobb" och när importhästar kommer hit så klagar svenska uppfödare på att "importer är inget att ha"  när de i själva verket är oroliga för att de vill inte ha konkurrens när de ska sälja sina uppfödningar. Men ändå vågar ju dessa negativa folk betäcka sina stackars ston med hör och häpna importhingstar!
För min egen del så kvittar det om hästen kommer från Danmark, Sverige, Tyskland eller vad det nu kan vara även om KWPN ligger mig varmast om hjärtat:)
Jag vet att många av mina läsare har importer, vad tycker ni om detta?Och ni andra?

Kommentarer
Postat av: linn

har en ponny från holland med okänd stam men det spelar ingen roll för mig. Spela roll vilket land det är väl ändå hästen man ska trivas med?;)

2010-04-25 @ 18:45:26
Postat av: Sara

Jag gillar importhästar. Jag tycker att många importhästar är finare än många i Sverige då jag anser att tex Tyskland är mer framme i aveln och får i många fall bättre tävlingsindivider.



Har du bestämt dig om du skall importera ett yngre projekt? :)

2010-04-25 @ 19:13:11
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Maja

Ah, snälla - styckindelning. Det är omöjligt att läsa igenom din text X)



Rent generellt tycker jag att det är trams dock.

Det importeras och exporteras hästar till och från alla länder, de som anser att en häst är sämre bara för att den passerat en geografisk gräns visar ju bara att de är okunniga.

Antagligen var ju hästen bra eftersom man tar sig tid/resurser att importera den!



Jag har ju själv en Irländsk import, och de talar väl för sig själva med tanke på att i princip hela Sveriges ponnyelit består av irländare....

2010-04-25 @ 19:24:19
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Lina

Intressant inlägg med många bra synpunkter. :)

Vi skulle ju inte ha så mycket import om det inte vore för att vi letade efter hästar som inte finns i Sverige. Och vad gäller att folk tror de kan hitta billiga hästar som är superbra så sker det ju även inom landet. Det är som du säger, det som är bra det kostar!

2010-04-25 @ 19:53:01
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Lina

Jag tkr väl att man borde se till individen ist för vart den kommer ifrån.. Min unghäst är importerad från Danmark och jag har nog aldrig ens tänkt tanken att hon skulle vara sämre för det.

2010-04-25 @ 20:22:29
URL: http://slevins.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag tror att varför man pratar om importer så pass negativt är för att om det är en häst som har kapacitet för högre klasser men ändå säljs till tex sverige för pengar som en vanlig svensk har råd med så kan man ju undra varför man säljer dom såpass billigt om potencialen finns? kanske för de vill få problemet ur världen och man tycker det är krångligt att skicka tillbaka hästen om det skulle visa sig vara fel på den, sen kmr dt självklart in många fina hästar hit också. men som en stor uppfödare i tyskland sa till en i stallet som känner honom, "varför vi säljer så mkt hästar till sverige e för att dom e korkade och vill inte tro att de köper en skadad/dålig häst, de är för godtrogna, därför säljer vi mycket skit dit som inte räcker till eller håller våran standard", o ja jag tror det ligger något i det, óch ja jag har själv haft några importer, tyvärr har flera visat sig vara skadade sen länge och 1 av dom var förmodligen drogad. finns självklart folk som gör likadant i sverige.

2010-04-25 @ 20:47:28
Postat av: Nina

Jag köper hellre importhästar faktiskt. Tycker att de ofta är mer hanterade och uppfostrade. Ofta är de trevligare att rida också.

2010-04-25 @ 20:52:21
URL: http://ncn.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Har inte upplevt att folk har sett ner på importhästar från ex. Tyskland/Holland etc. snarare tvärtom! Däremot vet jag många som ser ner på importhästar från ex. Polen och baltstaterna som jag själv sett har många väldigt fina hästar. Bla. stallet jag jobbar i har majoriteten av sina importer därifrån.



Håller även med Nina, importerade hästar är i regel mycket mer uppfostrade, sen vet man ju inte hur de har fått fram det beteendet, det kan ju alltid ifrågasätta...

2010-04-25 @ 21:20:11
Postat av: Louise -

sv:

- De är kanske snygga om man har något enkelt upp till. Men det blir för mycket med jackor och det hela. Har du ingen bild så man kan få se dem i "vanlig" miljö? :)

2010-04-25 @ 23:33:53
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: Lina

Sv: Jag har inte mätt honom så jag vet faktiskt inte hur hög han är :P Men gissar på 150-155 någonting, han har mest växt på bredden senaste tiden. Hur stor han blir är också svårt att säga iom att det är Sawannas första avkomma. Jag hoppas på 165-170 iaf =)

Tanken är att jag ska behålla honom =)

2010-04-26 @ 09:16:37
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det negativa med importhästar är just att det ofta fifflas med papper och så, vet en som var såld hit u.a på röntgen, men den röntgades här ändå ganska direkt efter och den hade stora röntgenförändringar som den omöjligt hade kunnat få på den korta tiden. Då var det så att bilderna de fåttmed då var på en annan häst, en frisk. Denna häst kom från tyskland. Vet fler liknande fall tyvärr. Sen finns det ju det stall i sverige som sysslar med att ta in, och de köper ofta från samma ställe som de vet att de kan lita på. Och tyvärr finns det då de som tar in bara för att få billiga hästar att sälja, och det är nog mest skräp faktiskt. Tror att priset, som vanligt, talar sitt tydliga språk!!

2010-04-26 @ 10:04:38
Postat av: Mimmi

Rider en häst från Brasilien nu, och han är nog en av dom trevligaste hästar jag har suttit på! :)

2010-04-26 @ 10:32:23
URL: http://hfzn.blogg.se/
Postat av: Linnéa - http://hastliv.webblogg.se/

bra skrivit! håller med dig :)

2010-04-26 @ 10:58:01
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: Rebecka

jag har haft både importer o svenskar o för mig är det individen som räknas även om jag är väldigt glad i KWPN :)

Är väldigt nöjd med båda mina importer jag har nu :)

även om den ena är ngt så hemska som en import från litahuen

2010-04-26 @ 13:15:11
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Petra

Mycket bra skrivet. Det är riktigt löjligt att prata illa om importer. I tex Tyskland är standarden mycket högre generellt på hästarna. Det finns många fler hästar av bra kvalitet, vilket också gör att priset kan bli mer normalt på en bra häst,helt enkelt för att det finns så många!

2010-04-26 @ 13:50:16
Postat av: Lamia - TÄVLING! SCHABRAK FRÅN EUROSTAR

Känns som att i övriga europa har dom så stor omsättning på hästar, och dom har råd att välja bort mindre bra hästar till avel - dom har ofta väldigt hög standard på hästarna!

2010-04-26 @ 14:55:12
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag tycker att om man gynnar den svenska aveln och köper svenskfött så är ju även chansen större att uppfödarna vill satsa mer på att få fram bra hästar något som gynnar oss alla i längden. Har enbart svenskfödda hästar nu, men jag har haft importhästar, bättre temperament på dom svenska dock.

2010-04-26 @ 17:17:57
URL: http://stallbrannet.se/blogg
Postat av: Sofia

tack så mycket!



jag har haft två importerade ponnyer från damnark. dock ingen stam men båda har haft riktigt bra psyke, bra hoppteknik och förstår inte varför de skulle vara sämre än de svenska heller. d-ponnyn hade jag i fem år och hon var halt en enda gång och det var när hon bröt hovbenet. Människor borde ha lite mer öppet sinne och inte bara tro så mycket.

2010-04-26 @ 22:02:15
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har själv en importhäst, från polen. lättlärd, lugn och trygg för en billig peng. Ingen svårklass häst, men han duger åt mig som håller mig runt 1m :)

2010-04-27 @ 08:54:05
Postat av: Jennfier Larsson

Jag rider och tävlar en KWPN och jag anser inte att han skulle vara sämre för att han är inporterad. Nackdelen kan ju vara med en inporteradst att man inte vet hur uppväxten har varit. Tyvärr så finns det ju ställen där de inte får växa upp i flock. Det är väl vad jag tycker är en nackdel om jag ska komma med någon.

2010-05-01 @ 12:39:20
URL: http://jmlryttaren.blogg.se/
Postat av: Anonym

det beror väl på vad man vill ha? är man ute efter en snäll häst för mindre klasser o mindre pengar är det väl inga problem, och jag skulle mer än gärna köpa en välstammad 1-3 åring från ex tyskland, men en äldre tävlingshäst köper jag inte utomlands igen.



det är väl allmänt känt att de flesta hästarna kommer från stora stuterier där hästarna ska säljas fort och för mkt pengar= de hoppas o tävlas från de är 3 år och många hästar är antingen brända eller trasiga vid 7-8 års ålder, sen är det ju klart man kan ha tur och hitta nåt som nån känner till, men vet man inte hur hästen har blivit utbildad, så hade iaf jag betalat lite mer i sverige där jag vet att dom inte får tävla innan 4års ålder o högre än 1m. =)

2010-05-17 @ 19:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0