NH

NH är ett begrepp eller en lära som känns lite söndertjatat men jag tänkte ändå dela med mig av min åsikt om detta. Jag ser en farlig trend med detta, nämligen pengar. Pengar styr världen och så även hästvärlden. Därför finns det avskum, om än sluga avskum som dras till NH  då det har blivit en "hype" som tycks ha gått över styr. Jag ser NH ledare som tex Pat Parelli som en sorts sektledare, som vill få ex antal anhängare för att tjäna pengar. Jag ser en fara i att vissa folk verkar bli förblindade av denna "lära" och tycker bara att det som Monty Roberts, Pat Parelli mfl förmedlar är det enda rätta.
De köper böcker, viftar med rep, och bryter ner hästen, steg för steg. Det finns inga större skillnader mellan dessa kända NH profilers lära heller men ändå vill dom påskina att de dom gör är rätt och de har sådan enorm kunskap och skicklighet som ingen annan har.
Visst finns det folk som kan utföra NH med måtta, det vill säga att kunna ta intryck från alla håll, kanske tycker man att en viss övning är jättebra och gör det någon gång för att träna lydnad. Men det tycks många gånger gå till överdrift det ska tränas lydnad i flera timmar men rida går inte?
Jag anser att det ska vara enkelt att vistas i hästens närvaro och många gånger tror jag att hästen bara blir förvirrad och stressad av viftande rep och allt vad det är. Så fort någon har problem med sin häst skriker någon kontakta en NH tränare. Vissa hävdar att man måste leka 7 games med sin häst och bryta ner den för att få en  bra relation. I min värld stämmer inte detta, se på alla tävlingsryttare som får sina hästar att hoppa över allt möjligt och utföra svåra rörelser. De litar på sina ryttare! Peter Eriksson hoppade genom en ring av eld med Cardento trots att han inte viftar med rep.
Jag använder mig inte av NH, det räcker många gånger med att bara vara lugn och konsekvent. Hästar är inga smarta djur, om dom  gör något fel beror det oftast på att de inte förstår, att man inte ger rätt signaler.
Se på denna film där Pat Parelli misshandlar hingsten Catwalk, Säg mig är det bra hästhantering?

Kommentarer
Postat av: Sara

Instämmer!



Måååånga inom NH bryter ju ner hästen psykiskt, vilket många gånger kan vara tuffare än fysiskt gjort.



Många, som du säger, stirrar sig blinda. Men i de flesta fall förekommer det att NH tränare bryter ner hästen psykiskt.



NH hit och NH dit, visst, tycker "vanlig" hantering funkar utmärkt.

2010-08-17 @ 20:40:17
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Johanna

NH träning, som utförs på rätt sätt, handlar ju om att visa att man är "ledaren" på hästarnas vis (vilket ganska logiskt är det en häst förstår bäst och det som faller dem naturligt). Folk som tror man kan få en häst att respektera och se en som dess "flokledare" med en piska och slag är nog dem som är avskum.

Men håller med om att de flesta "NH tränare" (som så många hopp, dressyrtränare mm) bara lurar folk på pengar och gör mer skada än nytta.

2010-08-17 @ 20:42:55
Postat av: molly

En tjej som heter empathy på bdb håller på med NH. Det är inte mer sekt än att man rider på hästen.



Hennes häst slängde av henne (tex) varje gång hon red.

Hon rider honnom utan träns osv i dag...

2010-08-17 @ 20:56:05
URL: http://mollly.webblogg.se/
Postat av: Maria & Pearl på äventyr

så många överdriver när dom brukar NH!

När jag tränar NH så leker jag med Pearl och försöker få henne att följa mig frivilligt och glatt. DET tycker jag är NH :)

2010-08-17 @ 21:05:45
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: Maja (tidigare jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

Jag kan i viss mån hålla med dig om att det här med NH blivit skevt, det fungerar inte som det ska och när inkompetenta människor ger sig på det kan det bli farligt.

Men genom tiderna har NH gjort mycket bra också och jag kan tycka att det är tragiskt att en så fin grundfilosofi ska dras ner i skiten på grund av den stora massans okunnighet.



Jag vill även passa på att säga att jag tycker att det är kul när bloggar tar upp sådana här synpunkter och diskussioner, men... Det hade kanske varit kul om det någon gång handlade om något som var bra eller fungerade på rätt sätt? Inte bara allt som är dåligt...

Gäller inte bara dig utan rent allmänt, bara något att tänka på.

Allways look on the bright side of life, eller nått.

2010-08-17 @ 21:12:11
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Sara

sv: Samma här. Har ju dessutom en hingst och ett sto, plus att man måste ta ledigt från jobbet då var 6 vecka. Den enda hovslagaren som jag tycker är bra är 1 timme bort. Suck, funderar som dig också på om man inte bara ska utbilda sig själv, men är också för klen känner jag. Att raspa shettisens hovar är ett tillräckligt ansträngande projekt för mig!

2010-08-17 @ 21:17:36
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Maja (tidigare jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

Sv; Jo, ibland går det ganska bra, men jag tänker ju på henne hela tiden. Jag saknar henne så himla mycket. Av någon anledning känner jag lite tröst av tatueringen, kanske bara därför att den är permanent - den kommer liksom alltid vara där.

Någon ny häst är inte på tal än... Jag planerar ju att åka till Irland och jobba i ett år eller så (i ett stort stall) och tanken är att jag i så fall ska ta med mig en hem där ifrån. Men om det blir en unghäst eller en ungponny eller vad det blir vet jag inte förrän jag hittar den ;)

2010-08-17 @ 21:25:08
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Lina

Varje gång jag hör om NH undrar jag samma sak; Vad hände med vanligt, hederligt HÄSTVETT?!

Jag skulle kunna utveckla och skriva massor, men jag hinner inte :P

En intressant sak som man ser ofta på tex Bukefalos är folk som vill ha hjälp med specifika problem, tex att hästen inte vill gå förbi ett visst ställe. Men man vill INTE veta av något "våld"! Utan det ska vara enligt NH-metod. Att rappa till med spöet en gång (jag anser inte det vara våld, se hur hästar behandlar varandra. Flyttar sig inte en häst för en annan som är högre i rang så säger den inte precis Snälla, snälla, du kaaaan väl ta ett steg åt sidan? utan det smäller till på något vis!) får man ABSOLUT inte göra, men att tvinga hästen runt runt på en liten volt, backa den, svinga med rep efter den osv, DET är heeeeeelt okej!

Någon får gärna förklara för mig hur ett svingande rep kan vara mer naturligt för hästen än ett "bett" på baken med ett spö...

2010-08-17 @ 21:28:43
URL: http://equilina.se/
Postat av: Hanna

Om alla bara tänkte efter och visste hur sjukt rätt du har.

Allting blir så stort när någon inte tränar NH med sin häst så känner man tydligen inte hästen rätt, men det är fel.

jag ser upp till dig:)

2010-08-17 @ 21:53:04
Postat av: Clara

Håller med dig till 100%!

2010-08-17 @ 22:07:10
Postat av: frida

Verkar lite som att dom somm kommenterar är antingen konservativa eller inte har fattat vad det hela går ut på. Gå en kurs och håll dig öppen! Det handlar inte bara om att hjärntvätta hästen genom att vifta med repet så som många tror. Med detta inte sagt att denna metod är den enda rätta men man kan inte förkasta nåt innan man har testat.

2010-08-17 @ 22:10:38
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: Emeli

Så fort det finns pengar att tjäna kommer man att behandla hästen som skit, oavsett gren.



Personligen så tycker jag att det finns mycket fint inom NH, ledarskap och sådär. Hela grejen med NH går ut på att tänka som hästen gör, och det tycker jag om. Och jag tror att alla skulle må bra av att göra lite ledarskapsövningar.

Jag jobbar NH då och då med min häst, följer dock inte det till punkt och pricka, utan försöker tänka själv med, eftersom alla hästar är egna individer och sådär, och min och min hästs relation har blivit bättre faktiskt, hon har blivit tryggare i sig själv och är positivare än innan.

2010-08-17 @ 22:24:33
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Emelie Lundqvist

Vad roligt att du skrev om NH just idag då jag varit hos en sån tränare! Har skrivit ett inlägg om det på min blogg och det var väldigt lite vifta med rep ;) Med min lilla erfarenhet av det så tycker jag NH mest verkar handla om sunt förnuft och att vara konsekvent och min pålle blev väldigt lugn av de övningar vi gjorde. Men precis som inom allt annat så finns det en massa skit och folk som bara vill tjäna pengar, dock skulle jag inte kalla att slå och skrämma hästen för någon som helst typ av Horsemanship.

2010-08-17 @ 22:27:47
URL: http://emelielundqvist.wordpress.com
Postat av: Jessica

Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Vet massor av folk som håller på med det där och dom blir som hjärntvättade, inget annat gäller.

2010-08-17 @ 22:53:05
URL: http://stallbrannet.se/blogg
Postat av: Katarina

fyfanken.. Tycker dock att man behöver träna många hästar mer från marken, och inte bara rida hela tiden. Men någon speciellt metod kan jag inte hylla eller såga.

2010-08-18 @ 11:45:03
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Pauline Klasson

I NH bryter man inte ner hästen eller tränar lydnad, det handlar om att få respekt av hästen och få den att lita på en, genom busenkla och ej skadliga övningar med tryck och eftergift. När man har problem med sin häst, tex den vill inte gå ifrån stallet som min gjorde förr, är NH perfekt för att få hästens tillit. För då "pratar" människan på ett sätt som hästen förstår. Människan har helt ignorerat hästens känslor tidigare, rappat till den med spöet när den var rädd för barn som lekte bakom ett buskage. Om det var ditt eget barn som inte vågade gå förbi buskaget, skulle du slå henne då? Allt hästen vill är att ha någon den kan lita på. med NH-övningar uppnår du tillit och du lär dig så otroligt mycket om din häst. Rep är ett bra hjälpmedel som kan användas för att få större räckvidd (få hästen att byta riktning utan att springa framför den hela tiden) men man slår aldrig hästen med det. Så om jag red hästen som inte ville gå förbi buskaget skulle jag skänkla en gång, hästen tar ett myrsteg och jag ger eftergift dvs slutar skänkla på. Jätteenkelt, hästen tycker att man är schyst som ger den en chans att övervinna sin rädsla, den blir inte ännu mer rädd för att man bestraffar den med spöet och på det viset kommer man rätt långt. Ryttarna som hoppar hus eller genom eld tänker kanske inte utpräglat NH men de har upptäckt de här knepen för de är med hästar 24/7.



Och om den här videon. Det var en show, han hade säkert mindre än en timme på sig att visa det fina med NH. när han ska ta på huvudet och hästen blir bufflig skulle han säkerligen ryggat hästen, gjort övningar för att få den att följa honom, flyttat framdelen, bakdelen för att visa den att det är han som bestämmer mellan de två. Men detta skulle tagit flera timmar för hästen att ge med sig och finna sig i situationen. Så i videon sätter han rep om hästen ben för att få den att lägga sig ner,och då är det skittydligt för hästen att den inte kan uppföra sig som den vill.

Alla i hästvärlden har träffat såna här buffliga hästar som ska klia sig på en eller går rakt över en. Gör man NH-övningar så behöver man inte göra såna extrema saker som i videon, men hästen blir ändå som en ängel att hantera.

2010-08-18 @ 12:18:05
Postat av: Rebecka

jag viull vara vän med mina hästar inte deras ledare. Jag tror inte på det, hästar är hästar o vi är människor. Jag är i stallet kanske 4 timmar om dagen, resterande 20 timmar är de själva, vad är det för ledare?

Jag behandlar dem med respekt o får respekt tillbaka utan att jaga runt dem på en volt o vifta med ett rep.

Jag pysslar mycket med dem, lägger ner massor med tid o kärlek o det räcker för att vi ska ha en bra relation :)

2010-08-18 @ 14:15:35
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Marianne J

Jag har också reagerat på Parellis film - liksom det brev han efteråt har skrivit. Reaktionerna har varit stora i England. Se mina kommentarer om det på min blogg http://welshcob.bloggplatsen.se.

Däremot håller jag inte med om att hästar skulle vara osmarta djur, tvärtom. Det är bara vi människor som ofta är begränsade i hur vi kommunicerar med dem - och ofta tror jag snarare att det är människan som brister i att läsa hästens signaler.

2010-08-18 @ 15:08:04
URL: http://welshcob.bloggplatsen.se
Postat av: Emma

Det jag ser på filmen är bara fel det där är INTE NH. Jag har tränat horseman ship med min häst (inte själv utan med ducktig "ricktig" NH tränare) för att min häst inte gick att lasta, var väldigt hård och inte gick att flytta på. Repet och sticken (stav) använder man inte för att "slå" på hästen, dom ska inte behöva användas. Dom är bara en förlängning av handen. NH är bra om man använder det på rätt sätt inte den där smörjan man kan utbilda sig till bara för att man en dag känner för det. Man måste lära sig från grunden och veta vad det går ut på varför man gör det och specielt HUR man gör det på rätt sätt för att få lungna hästar som litar på sina ryttare.

2010-08-18 @ 15:27:55
URL: http://emmahulander.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Fyfan vad vidrigt. Ja fattar inte hur de som kommenterat i försvar mot detta tänker, kollade dom inte på filmer eller? tex som nån skrev "Det var en show, han hade säkert mindre än en timme på sig att visa det fina med NH. när han ska ta på huvudet och hästen blir bufflig skulle han säkerligen ryggat hästen, gjort övningar för att få den att följa honom, flyttat framdelen, bakdelen för att visa den att det är han som bestämmer mellan de två. Men detta skulle tagit flera timmar för hästen att ge med sig och finna sig i situationen. Så i videon sätter han rep om hästen ben för att få den att lägga sig ner,och då är det skittydligt för hästen att den inte kan uppföra sig som den vill.

" Så det skulle vara okej bara för att han bara hade en timme på sig? NEJ! Ledare hit och ledare dit, att göra som han gjorde på klippet är INTE OK!! Om det är så man tycker det ska gå till då är man ingen jävla ledare utan en djurplågare och bör inte hålla på med hästar!

2010-08-18 @ 16:44:42
Postat av: Sofia

usch jag klarade inte ens av att se hela. Jävla människor, hur fasiken kan de kalla sig hästmänniskor? urk.

2010-08-18 @ 17:17:25
URL: http://kumupmaki.blogg.se/
Postat av: linnea

NH är ju bara ett ord som foll missbrukar :/

Från början var det väl som det "ska" vara men det blir alltid problem med modesaker!



vad jag sett av Monty (live) är dock inget våldsamt..

2010-08-18 @ 18:03:41
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: frida

Att sätta ett rep runt hästens ben är inte mer onaturligt än att sitta på den, för då kan man snacka djurplågeri. Som ett rovdjur som kastar sig över gästen. Det är tur att hästar inte är långsinta för då hade det inte varit kul för oss.

2010-08-18 @ 18:37:06
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: ellen a

usch, jag tycker inte att man ska hålla på med NH om man inte vet vad man gör, har sätt aldelles för många barn i min ålder (12-14 år) som håller på med NH och tror att dom kan så mkt, men undra om dom egentligen vet vad dom sysslar med ? :S

2010-08-18 @ 19:27:35
URL: http://ponnyskutt.blogg.se/
Postat av: Louise

NH är enligt mej ren idioti!!!Det ända det går ut på är att göra hästen obekväm så den gör det den ska göra!! DEt finns ingen anledning att viftas och rycka i grimmskaftet för att få hästen att backa!!! Eller vifta med ett rep för att den ska röra på sej eller kasta fram en hand eller något då man vill att den ska vända sej!!! Sen det med att det är helt rätt att binda upp hästens ben som han i videon, det är rent djurplågeri!!! Det är inget bra i det utan ren skrämsel!!! Allt som heter NH borde förbjudas då det endast går ut på att SKRÄMMA hästen och inget annat!!Använd vanligt hästvett ist!!!

2010-08-18 @ 22:42:43
Postat av: Lina

Jag tycker man ska vara källkritisk alla gånger, men det här är väl i överkant ändå? Jag tycker inte om okunnigt folk som hanterar hästar, i alla sammanhang. Jag har använt mig av lite NH för att få min häst att gå på transporten igen efter en skada. Efter att ha kämpat i 11 månader så tog det ca 1 månad och sedan var hon helt okej med transporten igen, eftersom jag av ett proffs inom NH lärde mig hur jag skulle driva hästen framåt utan våld. Våld löser inga problem, snarare tvärtom, och en bra och säker kommunikation med hästen, kalla det vad du vill, är A och O.



Jag använder inte NH i övrigt, då jag tycker det är lite "flummigt", bryter mot mitt säkerhetstänk ibland. Men självklart ser ju de där människorna till att tjäna så mycket pengar som möjligt.. Alla gånger handlar det nog inte om att lära andra.

2010-08-25 @ 15:34:22
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Emma

DU har ingen aning om vad du pratar om. Du vet inte vad NH är och du verkar inte ha nån känsla för djur. Du har ju berättat att du knappt kan rida ut på din häst. Och om du hade tränat på kommunikationen med dina hästar mer istället för att rida på banan jämt kanske dom varit mer personliga och possitiva till dig, dessutom tycker jag dina hästar jämt är halta, hovsprickor och tappskor. Vore det inte kul om din häst gick efter dig utan att du hade den i träns, att lära den nått trix, att den går i form utan specialbett och graman? Du säger att hoppryttare och dressyrryttare får hästarna att gå bra utan att träna NH, MEN, dom använder sig av hjälpmedel, eller rättare sagt fusk, som tvingar ner hästrna i form, eller sporrar och spö för att hästen ska frammåt och över hinder.

2010-08-30 @ 10:25:35
Postat av: caroline

Emma:

Du verkar totalt ha missat min poäng med detta inlägg. Detta var ett exempel på när en viss mtod går överstyr. Kommentera gärna filmen, jag antar att det är så du hanterar dina hästar eftersom du gillar detta?

Men jag antar att du är redigt "frälst" av denna lära eftersom du till och med går till angrepp mot mig. Men som vanligt så är det rök utan eld, för du vet uppenbarligen ingenting om mig och mina hästar. Har inga som helst problem med att rida ut på någon av hästarna, är bara en som jag har valt att inte pressa med att rida ut på själv, för hon gillar inte det. Jag har inte fött upp den hästen så jag har ingen aning om vad hon varit med om men klart är att hon inte ens var van att gå i hage när jag fick hem henne, så det är enorma framsteg som gjorts med henne.

Jag behöver inte rida med graman eller specialbett för att få min häst i form, vad nu det har med saken att göra? Jag rider med graman högst 1 gång om året. Så du menar att alla tävlingsryttare är djurplågare? Finns nog få hästar som är så friska som mina varit peppar peppar.

Jag har aldrig behövt ta bort någon ung häst alla har varit 20+

Var det nåt mer du ville ha sagt?

2010-08-30 @ 13:59:39
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: jojo

pereli är en djur plågare inte NH mäniska gör så felaktiga saker. han är inte NH mäniska tycker jag

NH handlar om att få hästens till lit och förtroende och att förstå hästen och hästen ska kunna förstå ryttaren. Komunisera utan vold lungt och naturligt. Här är en mäniska som vet vad NH är http://www.nevzorovhauteecole.com/

2010-11-18 @ 15:59:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0