Jag ryser

när jag läser det här: http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=340429
Det är alltså hundratals vanvårdade djur däribland hästar som hittats i Varberg, bara ca 5 mil härifrån. Flera har redan avlivats.
Har länge tänkt skriva ett inlägg om just vanvård. Blir vanvård allt vanligare? Jag tycker man läser nästan varje vecka att vanvårdade djur tagits om hand. Hur kan det gå så långt? Hur kan man vanvårda ett djur? Se på när den sakta dör eller bara stänga in den och lämna den där och bara glömma det?
Jag läste en artikel i en hästtidning för något år sedan där en djurskyddsinspektör intervjuades. Där sa hon att den vanligaste anledningen att folk vanvårdar sina djur är lathet. Det handlar inte om pengar utan lathet. Jag har aldrig köpt att anledningen till vanvård skulle vara okunskap som många påstår, för det förklarar inte varför tex mjölkbönder som haft kor i många år helt plötsligt stänger dörren till ladugården och inte går in där igen förräns några månader senare då korna redan dött och sedan gräver ner kornas kroppar. Ja just det fallet inträffade för några år sedan jag minns det mycket väl när jag läste om det. Var slår det slint? Blir alla som vanvårdar djur helt plötsligt sinnessjuka en dag? Saknar dessa människor empati från första början?
Jag köper aldrig att det beror på okunskap för även om man inte kan någonting om ett visst djurslag så vet man att alla levande varelser behöver vatten och föda och rent runtomkring sig!Förstår man inte det borde man inte ens kunna äta eller dricka själv.
Dessutom om det är så att tex en mjölkbonde känner att han inte orkar med det mer kan han alltid sälja djuren antingen till någon annan eller till slakt och tjäna pengar. Därför tror jag stenhårt på att anledningen är lathet...
Hur hemskt är inte det att oskyldiga djur ska plågas ihjäl pågrund av lathet?
Sedan undrar jag också hur dessa vanvårdare kan få chans på chans att försöka "fixa till" bristerna i deras djurhållning. Kan man inte sköta ett djur så kan man inte det en månad senare heller. Upptäcks ett fall ja då ska djuren därifrån direkt, varför måste alla få ha djur? Är det synd om vanvårdaren om h*n inte får ha kvar sina djur och fortsätta missköta dom?
Jag tycker straffet för att ha dödat djur medvetet borde innebära samma straff som för mord på en människa. Hur länge ska djuren fortsätta att ha ett så lågt värde inom den rättsliga världen undrar jag.
Det borde vara bättre koll på vilka som har djur!

Kommentarer
Postat av: ebba

Fyfaaan vad hemskt! :(

2010-02-25 @ 17:30:53
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Matilda

Det är verkligen fruktansvärt. Jag har faktiskt anmält ett par stycken personer för vanvård av djur. Verkligen befogat också.

Jag har svårt att bara se på. :(



Angående att ses så är det bara att höra av dig precis nääär du vill, jag är där hela tiden. Hittar du nåt snyggt så skicka iväg ett mms också hehe. :D

Kram!

2010-02-25 @ 18:15:47
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Amanda

Asså vanvård är verkligen det värsta som finns. Som t.ex om det hänt nån olycka tycker man alltid mer synd om djuret för de är ju så oskyldiga:(

2010-02-25 @ 18:54:54
URL: http://amandaspetterssons.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Sjukt hemskt!



Jag bor också ca. 5 mil ifrån varberg btw ;)

2010-02-25 @ 22:08:36
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: Linnéa

SV: I Falkenberg, sj? :)

2010-02-25 @ 22:36:33
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0