Sadla rätt

Något som är rätt vanligt är att hoppryttare sadlar väldigt långt fram. Sadeln ligger över manken och hamnar då i bakvikt, under läggs det en tjock padd. Jag förstår mig inte alls på det. Hur kan duktiga ryttare som tävlar höga klasser sadla så illa? Någon som kan förklara varför man sadlar så långt fram? På tv kan man också se det någon gång att vissa WC ryttare sitter nästan på halsen och rider....på vilket sätt främjar det ridningen? Hästen måste ju hoppa upp och enligt mig måste en sadel som sitter för långt fram hämma hästen för att inte tala om bogfriheten, hästen borde ju få svårt att röra sig om inte annat.
Visst är det skillnad på en hoppsadel och en dressyrsadel, en hoppsadel är mer framåtskuren och kan då se ut att ligga längre fram men inte själva bommen den får inte störa bogbladen.
Försökte ta en bild för jag hittade ingen bra på internet:


Såhär kan det alltså se ut fast ännu längre fram har jag sett vissa sadla, hela ekipaget hamnar ju i bakvikt, är väl därför det läggs en tjock padd under för att försöka förhindra det.
Någon mer som reflekterat över detta?

Kommentarer
Postat av: Alida

Ja det är många hoppryttare som inte kan sadla!



Förresten, från vilken sida har du köpt dina Dyonchaps?

2010-02-11 @ 00:49:43
URL: http://peplis.blogg.se/
Postat av: Bella

Min kompis som är sadelutprovare har också antytt precis det du säger. Hon förklarade att de hästarna i eliten är sådana riktiga kämpar och tigrar att de kopplar bort smärtan som blir på bogspetsarna när de hoppar och slår i bommen, AJ AJ!!

2010-02-11 @ 07:52:03
Postat av: Sofie

Tack så Mycket!=)

2010-02-11 @ 09:49:28
URL: http://sbhorses.blogg.se/
Postat av: IA

SV: Tack :)

2010-02-11 @ 10:11:21
URL: http://missia.blogg.se/
Postat av: Louise

Av erfarenhet kan jag säga att de sadlar långt fram för att sadlarna glider i språnget.

2010-02-11 @ 10:13:24
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja precis, för att de glider, och endel hästar hoppar faktiskt bättre med bak när de ligger längre fram. (Men då kunde de laggt ner lite tid på att hitta en sadel som är kortare eller som lättar lite tidigare.)

2010-02-11 @ 15:06:00
Postat av: Elin

Vi hade en sadelutprovare som berättade att det är för att ryttarna blir kvickare upp ur sadlarna när de hoppar höga hinder men att de dessvärre blir stor belastning på hästarna i landningen.

Det fungerar.. men, det är inte snällt. men då det är vanligare utomlands så måste sverige "hänga med" så därav den stora spridningen på det.. tråkigt mem så sa han.. han är starkt emot det och kämpa för att få bort det åtminstånde i sverige! =)

2010-02-11 @ 16:46:36
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

min häst går bättre när sadeln ligger långt fram samt att det blir lättare att följa dem i sprången. Men självklart är det inte bra om de ligger på halsen. Jag reagerar snarare på att många i sverige (ej toppryttare) sadlar väldigt långt bak..

2010-02-11 @ 19:14:13
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: M

Ja, verkligen. Att skava bogbladen på det sättet kan inte vara bra. Mest stör det mig då ryttare som inte hoppar riktigt högt sadlar för långt fram. Förstår varför vissa toppryttare gör det, men kan man inte då sadla längre bak och ha en bra förbygel? Annars ligger ju inte sadeln bra, om man måste sadla SÅ långt fram för att hästen "hoppar bak" den...

2010-02-11 @ 19:26:30
Postat av: Lin

Men om sadeln har ligger längre bak så trycker den på ryggraden där den är som svagast och det främjar ju inte direkt bakbenen i hoppningen..

2010-02-11 @ 21:22:18
Postat av: Helena

Håller verkligen med om de! Tycker alldeles för många sadlar för långt fram så hästen inte är fri i sina rörelser! Min mamma är utbildad sadelutprovare och hon säger att de är ett av de vanligaste problemen när hon är ute o hjälper kunder, att typ 75 % sadlar för långt fram....

2010-02-12 @ 19:59:14
Postat av: Elin

Hej!

Fin blogg du har.

detta inlägget kände jag mig inspirerad till att kommentera när jag läste det för jag håller verkligen med dig till fullo!



Har inte fattat det heller.. Och egentligen så ska ju inte en padd behövas om sadeln passar!

engligt mig iaf!

Men ibland undrar jag om elit ryttarna har någon koll på det runt om hästen som sadel m.m särskilt när man ser hur dom sadlar!

2010-02-13 @ 17:47:24
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: Katarina

Ser nästan ut som om de sadlar med en galoppsadel.. Lite lustigt.

2010-02-14 @ 21:05:12
URL: http://teaaftereight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0