Spin off allemansrätten..

Det märks vilka som är markägare och inte...precis därför jag tycker att allemansrätten borde kollas över så att markägare på något sätt kan skyddas, som det ser ut nu är det inte helt lätt att bara stänga av sin mark från all ridning. Jag tycker det är tråkigt att det ens ska behöva gå så långt att man ens överväger detta, men när man pratar för döva öron så blir detta följden. För mig är det en självklarhet att förstör man någon annans egendom så får man också betala för det. Men det är ju bara MARK?? eller? Naturen är mer dyrbart än att tex slå sönder någons fönster. Sedan ni som påstår att jag ALDRIG rider ut har fel det finns väl andra ställen att rida ut på än mitt i skogen eller hur? Jag föredrar att rida ut  på jämna grusvägar/asfalt än att rida runt i en ojämn skog med rötter som sticker upp och hästen snubblar. Men det är jag det. Jag pratar inte om några perfekta anlagda stigar i skogen det finns inte här. Ni som påstår att marken inte blir förstörd av ridning har fel för det handlar om slitage dvs hur ofta och hur många som rider där. I en liten skog kan man inte rida varje dag så är det bara. Sedan varför ska man rida runt överallt i en skog och inte bara hålla sig till EN stig?Som sagt jag ser eländet varje dag och jag är trött på att bli överkörd så jag ville göra ett inlägg om det mest för att skriva av mig.
Ha det skönt i solen!

Kommentarer
Postat av: Matilda - TATTINITÄVLING ! Vinn valfritt schabrak med matchande luva!

Jag tror att människor som inte äger egen mark som de anlagt banor eller slingor på inte märker av detta problemet.

Ryttare är i många avseende ett jäkla fräckt släkte. Ser de ett elljusspår för joggare kan de mycket väl få för sig att det är perfekt att rida där och många visar NOLL respekt. Jag har som sagt anlagda träningsbanor här hemma samt en liten bana i skogen (i MIN skog) med fälttävlanshinder som jag försöker sköta om noga. Det händer ofta att jag kommer dit och ska rida och ser att det varit folk och hoppas och rejsat runt när det regnat så det har blivit upptrampat och förstört. Det är inte alls kul och folk ska hålla sig borta från andras saker om de inte kan fråga om lov först. Annars får de skaffa en egen bana eller betala någon för att rida hos dem.

Gaaaah så irriterad jag blev nu när jag tänker på det.

Senast idag upptäckte jag en kvinna med barnvagn på väg ut på rakbanan när travhästarna gick fort = SKITFARLIGT. Hon hade bara skititi i alla skyltar och gått ändå.

Det är inte ens så att våran gård ligger så att man måste ta sig igenom dem för att komma någonstans utan den ligger i slutet av en lång väg och med våran skog bakom.

2010-07-10 @ 12:02:18
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Matilda - TATTINITÄVLING ! Vinn valfritt schabrak med matchande luva!

Måste även tillägga att när jag undrar varför folk rider eller går på våra egna banor kan jag få till svar att "det är så jämt och fint underlag här ju". Men Å FAN, det kanske beror på att vi lagt ut en halv miljon på underlag för att vi ska träna våra hästar här.

Nä, de som ingen mark har borde hålla sig till anvisade ridstigar i skogen eller allmänna gruvägar och öppna ridanläggningar.

2010-07-10 @ 12:15:48
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Anna

Hur många har tillgång till anlagda ridvägar? Blir det som ni vill kommer man inte kunna rida nånstans, allemansrätten gäller inte bara skogen.



Sen FÅR man inte förstöra annans mark så ni har redan lagen på er sida.

2010-07-10 @ 16:35:20
Postat av: Lina

Jag tycker det var ett jättebra inlägg och det är intressant att se folk åsikter, dock ska man ju inte "hoppa på" dig för det.

2010-07-10 @ 19:06:17
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: linnea

Jag antar att det är någon som verkligen har mejjat ner era stigar eftersom du är så trött på slitaget.



men jag förstår inte vad du menar naturen. du har väl "tagit bort" en del av naturen för att anlägga ridbana? och hästarna går väl och sliter i hagarna? och alla grusvägar och asfaltsvägar var också natur en gång.



jag tycker nog att all utbyggnad skadar naturen mest inte de människor som rider på några viltstigar i skogen.



men självklart ska man respektera markägare och inte förstöra!

2010-07-11 @ 00:48:56
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Erika

Att ta bort allemansrätten vore ju hemskt! Tänk att inte få röra sig i skog och mark, promenera, plocka svamp, bada osv.

Sen är det ju grymt dåligt av folk/ryttare att inte vara rädd om marken. Det borde vara självklart att inte traska runt med en häst i blöt mark.

Oftast håller sig nog de flesta på stigar, och inte bara random mitt i skogen. Sen kanske inte en upptrampad stig förstör hela skogen heller? I min skog rids det på en stig som är lerig och nedtrampad på hösten/våren men den är fin ändå på sommaren! Sen försöker nog de flesta att rida på grusvägarna när det är blött för det är ju inte trevligt att traska runt i lera.

För hästarna tycker jag att det är bra att gå i skogen och få se sig för lite, i skritt såklart!

Glad sommar!

2010-07-11 @ 10:18:18
Postat av: johanna

Tycker du ser på det hela väldigt endimensionellt.



Jag har mycket mark och rider gärna där själv liksom jag låter andra göra det. Bökande vildsvin är ett mycket större bekymmer än hästar. Istället kan du lägga energin på att informera stallen runt om om hur ridning skadar just eran mark. Det går inte att se på svensk natur som något homogent, vi har enrom variation av biotoper. Därför är det helt onödigt att menaatt allemansrätten ska förbjudas. Däremot kan begränsningar i den vara på plats, att markägare har rätt att skydda känsliga områdenunder vissa perioder.

2010-07-11 @ 12:53:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0