Ta bort allemansrätten!

Lustigt att senaste ridsport hade en artikel om just allemansrätten och ryttare när jag precis tänkt skriva ett inlägg om det. Allemansrätten är nog en av de sämsta sakerna med Sverige. I Tyskland tex så finns ingen allemansrätt. De flesta människor vet inte vad det innebär att visa respekt både för markägare och naturen. Ryttare är faktiskt riktigt dåliga på detta att förstå när man bör undvika att rida i skogen. Skogen är för det första riktigt ömtålig mark att rida på, det räcker oftast att du bara rider en gång så lämnar du märken efter dig. Rider du på samma ställe i skogen flera gånger i veckan kan du räkna med förstörelse. Det kommer se ut som att någon har plöjt en åker. Har det regnat mycket ska man inte rida där.
Visst förstår jag att allemansrätten kom till jag är övertygad om att folk förr i tiden faktiskt respekterade detta i högre utsträckning än idag. För min del känns det som att allemansrätten är en föråldrad lag, lite av en dröm om att folk faktiskt skulle kunna respektera naturen och andra människor för visst är det underbart att få rida nästan varsomhelst.
Man hör rätt ofta talas om tvister mellan ryttare och markägare, där vissa ryttare anser att dom har rätt att rida där för att dom har en verksamhet av något slag tillexempel turridning, inackorderingar osv. Fortfarande så är det så att ska du ha en turridningsverksamhet så bör du tala med markägarna INNAN du börjar rida där annars är chansen stor för att det blir konflikter. Det är inte ok att förstöra naturen och rida sönder trädens rötter. Visst finns det skogar som har bättre underlag som passar till ridning men vår skog är inte en av dom. Jag rider bara några gånger om året i våran skog för jag är rädd om marken, men ryttare häromkring respekterar inte det man säger och dom tror att dom kan göra som dom vill, nej nästa projekt är att stängsla av vår mark sedan kan dom hitta någonannanstans att rida på tycker jag.
Vad tycker du om allemansrätten?


Kommentarer
Postat av: frida

Jag vill skylla på alla dessa storstadsungar som saknar respekt och inte ser konsekvenserna (ursäkta mig, finns säkert dom som tar illa upp nu)

2010-07-09 @ 11:04:28
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vi har alltid löst problemen med ridvägar genom att prata med alla markägare och fråga om vi får lov att rida genom, var, hur och när. De flesta har varit super trevliga och sparat 1,5-2m i kanten av åkrar, fält m.m. så vi har kunnat rida där. Det tycker jag är super att man kan ha ett fungerande förhållande, ryttare och markägare.

Däremot förstår inte många när man INTE bör rida även om man får. Har det regnat i flera dagar, då får man faktiskt nöja sig med, asfalt, grusvägar eller ridbanan. Markerna blir så fruktansvärt förstörda. Man förstör ju för sig själv genom att rida då eftersom det blir upptrampat, knöligt m.m.



Där jag bor fanns det när jag var yngre en led som kallades för ridleden. Det var ett sammarbete mellan ryttare och markägare där man gjorde långa slinger runt om där jag bor så man kunde rida där utan att störa eller förstöra. Det var uppmärkta slingor som man höll sig till och vi själva fick stå för underhållet eftersom markägarna bidrog med mark. Det fungerade jätte bra tills intresset svalnade och stigarna förstördes. Trist men så blir det tyvärr ibland.

Mer respekt från båda parter sökes!

2010-07-09 @ 11:19:07
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: elin

ett mycket bra inlägg! ja det klart att det finns många ryttare som inte accepterar detta, som bara rider hur som helst. jag rider mycket ofta i skogen. oftare än vad jag rider på grusväg, paddock, ridhus mm. men det är ju mest våran skog, och grannarnas skog. men på dessa vägar går nästan aldrig någon. vi har även kommit överens med grannarna. sen om det har regnat jättemycket så rider vi inte där som vi vet att det lätt kan bli upptrampat, för det förstör ju både naturen, stigen och det blir svårare för oss att komma fram.

2010-07-09 @ 11:19:17
URL: http://elinarvidsson.webblogg.se/
Postat av: jennie

det är bra att sverige har den :)

tycker alla länder borde ha den!

2010-07-09 @ 11:26:34
URL: http://treryttare.blogg.se/
Postat av: carro

för det första måste jag säga att jag tycker att det är tråkigt att du ser allemansrätten på ett så ensidigt vis; rätt formulerat borde vara att du vill ha bort ridningen från allemansrätten. För du vet väl om att den omfattar även båtliv, campingliv, friluftsmänniskor och en rad andra? Inte enbart hästar vilket det låter på dig som.



Sedan tror jag att utan allemansrätten skulle vi på många håll i landet inte kunna rida ur alls, annat än om ridvägar anlades där. Även där ridningen inte skadar marken skulle många markägare förbjuda ridning.

Däremot tror jag på att öka kunskapen hos både ryttare och markägare för vad man får och inte får göra ute i naturen, vart man får - och när - rida i naturen.



Allemansrätten är något av det finaste vi har i Sverige och något att vara stolta över. Det är en rätt som bygger på öppenhet och förtroende och något att värna om. Jag har träffat många ex. tyskar som tycker Sverige är helt fantastiskt just på grund utav allemansrätten.



Länge leve allemansrätten :)

2010-07-09 @ 12:02:55
Postat av: cellan

jag tycker man ska respektera att folk helt enkelt inte vill att man ska rida på vissa ställen. vid vårat stall har vi heeeelt underbara ridvägar... MEN. för att komma till dom så måste man korsa ett elljusspår där det verkligen är förbjudet att rida. ifall det ens är ett endaste litet hovavtryck i närheten av det så kommer han som sköter elljusspåret i stormfart till stallet och skäller ut oss efter noter.



och vid det här laget har vi lärt oss att MAN RIDER INTE DÄR. vill vi rida på våra bra ridvägar får vi ta oss dit via en annan väg, som blir en omväg på kanske 1,5 km. tyvärr är det andra som inte har förstått det och rider där ändå och eftersom vi är stallet närmast elljusspåret får vi automatiskt skulden. vilket man börjar bli ganska less. och jag förstår han som lägger ner tid och flera hundra tusen kronor på det där elljusspåret, inte är det roligt då när någon kommer och förstör det.

2010-07-09 @ 12:26:38
URL: http://celiaoh.blogg.se/
Postat av: Ida

allemansrätt i all ära! men man rider väl inte rätt ut i skogen och förstör marken?! Man är väl ändå lite smart och rider på skogsvägar (nej, inte småstigar). Å andra sidan tycker jag att crossförare och liknande sliter upp rötter osv betydligt mer än en häst, och crossförarna kör faktiskt mitt i skogen inte på vägarna. (i alla fall här)



En fråga, missupfattade jag det hela eller går din häst/dina hästar bara utomhus i skogen ett par gånger om året? Kändes inte hållbart, men jag kanske missuppfattade.

2010-07-09 @ 13:23:59
Postat av: Maja

Oj, ömn.. Jag är nog inte riktigt överens med dig på denna punkten ;)

Sure, jag kan fatta att man inte ska rida för mycket i terräng som inte är härdad och som inte klarar det (och absolut inte om markerna är någon annans).

Men samtidigt, de svenska skogarna har stått här i bra många hundra år, och klarar de bebyggelse och skövling ska de nog överleva några hästar ;)

Ska man banlysa älg, rådjur och vildsvin då också? Dem om några trampar och bökar upp bra stora ytor av skog och mark...



Herre gud, innan asfaltsvägarna kom var det ju stigar i skogen som gällde vid ALL förflyttning - då även på hästrygg.



Om man jämför med hur mycket förstörelse det blir efter ett timmerlass med traktor/skogsmaskin eller ett timmerlass med häst så är förstörelsen efter den sistnämnda skämtsam jämfört med den första...



Hästar är, precis som älgar, rådjur och vildsvin, 'naturliga' och passa därför in i en naturlig miljö, och det är just vad skogen är.

'Förstörelsen' (som jag knappt tycker att man kan kalla det) efter en häst behöver inte vara värre än efter en människas promenad.

Fine att vi ska bevara vår Svenska natur, men vi måste väl ändå fortfarande få uppleva den?



Ingen blir ju lyckligare av om den finns där, men icke får beträdas...

2010-07-09 @ 16:04:17
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: vickan

oj vart bor du? har aldrig varit med om att folk rider ut och förstör naturen eller att det är bråk med markägare. jag har min häst på landet med mycket skog men med i stort sett bara stadsbor som står där iom att det är så nära stockholm och det finns MYCKET hästar och gårdar runt här. på gården vi står finns kanske 70 hästar och har aldrig hört något sånt. folk tar det lugnt och rider ju på stigar och vägar och galopperar ju inte direkt runt på "orörd" mark! sen finns det ridvägar i skogen som underhålls och plogas som man rider på. såklart det finns idioter som någon gång rider på någons åker eller så men jag tror de allra flesta tar hänsyn till varandra och inte förstör. det kanske beror mycket på inställningen hos de inblandade. har själv alddrig upplevt något problem utan bara sett hur markägare och hästägare hjälps åt för att alla ska bli nöjda.

jag kanske har haft tur?



tycker det skulle va tragiskt om allemansrätten försvan, sverige borde va stolta över den! de flesta har inte oändligt med mark att rida ut på så det skulle innebära att alla var tvungna att harva runt i paddocken varje dag, vilket jag tycker är otroligt hemskt.



har man någon gång upplevt hur man har det i många andra länder så tror jag man är väldigt tacksam över allemansrätten. i många länder kan man inte ens gå ut med hunden.



men väldigt intressant inlägg och åsikt :)

2010-07-09 @ 16:20:53
Postat av: ebba

Tycker det är bra och dåligt, dock skulle jag inte vilja att folk red på min familjs mark xP

2010-07-09 @ 16:50:38
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Anna

Funkar kanske för dig som aldrig rider ut men för oss som gör det vore det katastrof.

2010-07-09 @ 18:00:07
Postat av: Lina

Både bra och dåligt!

Jag tycker den är bra på så sätt att man får röra sig i skog, men inte då folk ofta inte tar hänsyn eller visar respekt för markägare. Ex. springer i hagar, på betesmarker osv. Har alltid fått rida i skogarna häromkring men lov ifrån markägare, och såå mycket förstör man faktiskt inte kan jag tycka. Förhoppningsvis rider man inte rakt in i skogen, utan håller sig till vägar och stigar.

2010-07-09 @ 21:45:41
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: EmbLeM

Du kikar väl in på min ridsportsblogg då och då va? :)

http://emblems.blogg.se/hast

2010-07-09 @ 22:12:07
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Rebecca

Håller både med dig och inte på samma gång. Surar ibland över allemansrätten då folk verkar sakna VETT OCH SUNT FÖRNUFT! Lite irriterande att folk helt sonika promenerar rakt över ens gårdsplan hela tiden, snor julgranar och river av grenar på träden. Promenerar rakt i planteringen och trampar ned plantor. Finns t o m de som helt sonika HUGGER NED träd i vår skog? Hallå eller, de är våra pengar som växer där!



Det är det jag tror att folk inte förstår. Träden i skogen är inte bara träd. Det är investerat kapital och det är därför markägaren är rädd om dem. Jag rider i stort sett aldrig i skogen annat än på anläggda skogsvägar - de brukar ha perfekt underlag för trav och galopp. Jag skulle defenetivt aldrig rida i skogen om det inte har varit en mycket torr period, med liten risk för att skada det som växer.



Jag tror inte folk är medvetna om hur mycket de kan sskada träden när de rider i skogen. Visst, hästen mejar inte ned träden men de har defenetivt känsliga rötter längs med marken. Och folk som låter sina hästar ta en tugga här och var när de rider!



Jag tycker allemansrätten är bra sålänge folk kan använda sig av den med sunt förnuft och förstår att man ska vara rädd om andras saker. Jag går ju inte i deras trädgårdsland och trampar ned. Skogen = Värdefullt kapital.

2010-07-10 @ 09:44:27
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Lisa

Eh!? Precis.. Det funkar för dig som bara rider i skogen ett par ggr/år!

2010-07-10 @ 10:44:09
Postat av: Matilda - TATTINITÄVLING ! Vinn valfritt schabrak med matchande luva!

Å den där allemansrätten alltså.... själva grejen med allemansrätt är ju toppen men jag har som du problem med folk som bara stövlar rätt hem till mig och verkligen stör OCH förstör och varje gång man snällt ber dem flytta sin barnvagn från träningsbanan så att de inte ska bli påkörda av hästarna muttrar det surt något om allemanrätten trots stora skyltar om privat träningsbana.

Folk borde lära sig respektera andra framförallt. Bara för att det finns något som heter allemansrätten så betyder det inte att det är fritt fram för ryttare att härja runt på andras mark som de själva vill.

2010-07-10 @ 11:55:11
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Emeli

Jag tycker inte att man ska ta bort den helt, men den borde helt klart ses över.

Fast förstår inte riktigt hur de kan förstöras och shit? Håller sig folk inte till redan upptrampade stigar? ):

2010-07-11 @ 02:42:41
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag måste säga att jag verkligen inte håller med dig :P Skogen är till för att användas, att njutas av. Inte bara stå där och se fin ut! Självklart ska man inte rida så man förstör men att ta bort allemansrätten vore som att ta död på hela grejen med att bo i sverige.

2010-07-11 @ 21:48:49
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Rebecka

jag tycker den ska bort faktiskt.

Folk är så jäkla respektlösa o korkade o det gäller inte bara ryttare, tvärtom

Hade jag varit markägare hade jag blivit komplett galen!

2010-07-12 @ 09:46:41
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0