Reflektion Albert Voorn clinic

Nu har jag kommit hem från clinicen, hann bara se 1½ av grupperna som skulle vara idag men lite lärorikt var det allt. Albert lade mycket fokus på hur man kan kontrollera hästens tempo tex att många ryttare rider mycket med sätet men samtidigt håller in mycket och det ger hästen lätt dubbla signaler. Likaså om du ska bromsa in hästen skall du resa dig upp i sadeln så du får mer kraft. Tygeltagen ska ges rakt inte ledande eller neråt som många gör då får du sämre kraft och känsla. Han demonstrerade detta genom att galoppera runt med överdrivet höjda händer. Viktigt är att händerna hålls i samma höjd. Han lade även stor vikt vid att du inte ska ha mycket i handen utan du skall vara lätt i handen hela tiden och är hästen stark ska du bli lättare i sätet och slappna av så kommer hästen att sakta in, det fungerade faktiskt bra. Han menade på att du kan inte vara stel och försöka få hästen lösgjord, ryttaren ska vara avslappnad och ha en stadig sits, ryttarna fick rida med en hand osv så att dom inte höll balansen i tyglarna på något sätt. Detta var lite iallafall jag kanske kommer på mer sedan som jag lägger till.
Ale ridsport var inte så rolig den affären precis så fick inget mer med mig hem förutom ett pälsglans, köpte det för att det fått bäst i test i någon tidning.


Kommentarer
Postat av: Martina

Varför tyckte du inte affären var rolig? :)

2010-06-12 @ 22:22:49
Postat av: caroline

Martina:

inte så brett sortiment, hittade inget jag ville ha.

2010-06-12 @ 22:25:54
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0