Varför så bråttom?

Jag vet att  Lina skrev ett inlägg för ganska längesedan som handlade om att många har för bråttom med deras föl/unghästar. Jag hade då inte stött på så många "fall" som köper sig ett föl utan att veta vad det innebär. Nu har jag dessvärre fått se en del av detta. Jag tycker det är så fel.
Till att börja med, varför köper man sig ett föl när man istället borde köpt en klar häst, eller i vissa fall ingen alls? Jo såklart beror det på priset, man kan ju faktiskt köpa ett halvblodsföl för så lite som 25-30 000 kr. Många verkar se föl som gulliga och tänker sedan inte längre. Jag mår illa av folk som har träns på sina föl, köper rosa täcken och som ska sadelvänja dom vid 1 års ålder. Varför? Åren går inte fortare för att du sätter på en sadel vid tidig ålder. Jag undrar bara vilken seriös uppfödare går ut och går långa promenader ensam med ett 6 månaders gammalt föl?INGEN. Jag vet ingen uppfödare som håller på såhär, utan tyvärr bara unga tjejer som köper sin första häst, och väljer då såklart ett föl, gärna en hingst också för det är ju så himla häftigt. Vart är alla äldre kunniga som kan sätta stopp för det här? Varför vågar ingen säga till?

Att ha unghäst är ingen dans på rosor och speciellt inte att ha ett föl, jag tror det i många fall bara leder till att hästarna säljs innan det ens hunnit bli inridna och tjejen tappar intresset och så blir det aldrig mer någon häst. Don efter person tycker jag.
Jag tycker att föl mår bäst av att inte bli överhanterade. Jag tycker det räcker med att ledas ut och in, verkas, borstas etc, det som dom mest behöver är mycket utevistelse och jämnåriga kamrater att leka med och fostra varandra, då blir det fridfulla individer som faktiskt vill vara i vårat sällskap och respekterar oss människor.
Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag tycker det är ok att börja täckes och sadelvänja tidigt, det gör ju ingen skada på hästen.

Dock tycker jag att det är tråkigt att många köper unghästar och föl och sedan inte har kunskapen att kunna hantera och utveckla denna, det leder bara till att hästarna "förstörs". Jag tycker att man ska köpa en häst efter egen kapacite, ju kortare du har ridit, desto mer rutinerad häst :)

2010-06-06 @ 21:16:23
Postat av: Emily

Håller verkligen med dig! Det är läskigt med sådant :S

2010-06-06 @ 21:19:34
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag håller med i det mesta, Dock tycker jag att dessto mer man gör med unghästen får man ju gratis när det är äldre. Sen menar jag inte att man ska sadla o tränas de osv. Men jag tror absolut det är bra o hantera den dagligen, borsta, kanske lägga på ett täcke om det behövs osv... Sen är såklart det viktigt med mkt utevistelse med jämåriga oxå. Där min unghäst bor nu är det bästa en unghäst kan ha, önskar bara att det låg så nära så jag själv kunde hantera henne dagligen . :)

2010-06-06 @ 22:10:28
URL: http://mindcooler.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn stövelväska ifrån Kingsland!

Håller med dig delvis. För att hålla ett föl eller unghäst krävs mycket kunskap, men det finns ju också de som kanske för tillfället inte har tiden för en häst att rida o.s.v. och då är det ett bra alternativ. Men som du säger, många har för bråttom, inte bara med fölen och så, utan också med inridning, tävlingar o.s.v. Det ska få ta tid! Intressant inlägg. Gillar den här typen av inlägg!

2010-06-06 @ 22:41:40
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Emeli

Håller med dig fullständigt. Man ska låta föl/unghästar vara föl/unghästar, dom ska få gå ute och leka med andra i samma ålder och lära sig vara häst. Tycker att det är så otroligt fel.

Samma sak med folk som rider in sina hästar superfort, det är så orättvist mot hästen. Personligen så tycker jag inet att man ska börja rida in hästen fören den är fyra år.

2010-06-06 @ 23:34:50
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag vet inte riktigt.

Jag har en åring och ska börja tömköra lite smått nu i sommar, så han kan köras in till hösten.

Och det jag menar med att köra in är att han ska kunna stopp, sväng och framåt. Och sen köras en eller två dagar i veckan i ca 15 min.

Och varför är det så hemskt att börja lägga på täcken, sadel osv tidigt? Det är väl mera bara bra att dom lär sig att det inte är farligt med saker och ting. Skydd linda benen är väl också bra att dom kan i tidig ålder. Så står du där en dag med en unghäst som man knappt kan hantera och lär bandagera om benet en gång om dagen för att den gjort sig ila...

Nä tack.

Jag tror att ju mer man håller på med den ungahästen ju lättare kommer man ha i framtiden.



Super blogg!:)

2010-06-07 @ 01:07:10
Postat av: rebecca

Hej! Jag undrar om du tar hem scapa schabraken + luva?

2010-06-07 @ 09:54:46
URL: http://minriddagbok.blogg.se/
Postat av: Lina

Woho, jag är ihågkommen! ^^



Tyvärr känns det som att överhanterade unghästar bara blir vanligare och vanligare, folk verkar tro att det inte går att rida in en häst om man inte börjar så fort de kan stå själv... De som gör sånt här har också ofta sin första unghäst, har aldrig ridit in en häst men tycker ändå att de vet bäst. Jag som ridit in ett 30-tal hästar i mitt liv kan lova att de inte blir omöjliga även om de inte blev sadlade och prommenerade som unghästar! ;-) Nästan tvärt om faktiskt!

2010-06-07 @ 10:25:59
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late - Tävling i bloggen !

Jag köpte faktiskt min förra häst när han var 1 ½ år, ohanterad och hingst..

Dock köpte jag honom för jag tyckte synd om honom..

Hans bakben såg ut som riktiga kalle anka-ben och frambenen var nästan lika "farliga"..

Visst, jag hade ingen erfarenhet av unghästar, men jag fick hjälp av folk som hade..

Han blev sadelvan när han var 2 ½ år och blev inriden när han var 5½ år..

Nä han blev inriden hade jag min tränare till hjälp,

och det gjorde stor skillnad kan jag säga..

Jag hade ALDRIG fått för mig att rida in honom själv, då jag inte hade tillräckligt med kunskap!



Tråkigt nog var jag tvungen att sälja honom, eftersom han inte blev så hög som jag hade hoppats..

(Köpte honom lite på vinst och förlust då hans mamma blivit större än vad hon var beräknad till att bli)..

2010-06-07 @ 11:56:18
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: my- unghästbloggen

håller med men säger som malin, ju mer man gör ju mer har man gratis i framtiden, lägga på en lätt sadel o gå på promenad två gånger i veckan har väl ingen dött av? sen är det klart att hästen ska få vara häst, och det går bra utan också, men har man en ängslig häst har man besparat sig en massa extra arbete och problem om man redan har gjort allt det där. vips så kan "inridningsprioden" gå på en månad istället för 2, och hästen kan få sin vila tidigare.



sen är det väl ingen som tänker på att hästen kostar o hålla, även som unghäst, köper man ett föl för 40 000, så har man betalat lika mycket för den när den är klar och ridbar som om man hade köpt en färdig häst på en gång.

2010-06-07 @ 12:43:28
URL: http://hullygully.blogg.se/
Postat av: Moa

ja det stämmer tycker jag (:

eller tycker du att jag har en för ung ponny? hon är 4 år...

2010-06-07 @ 16:42:46
URL: http://moaamandaa.blogg.se/
Postat av: lisa

Stämmer precis, låt dom vara ifred den lilla tiden dom kan komma undan att jobba! Sen ska dom ju "slitas med hälsan" som ju många faktiskt gör, tills de ska tas bort i princip. Ge dom en chans!

2010-06-07 @ 17:31:05
Postat av: Caroline

Tycker du så om travföl med?

Dom blir ju hanterade väldigt tidigt, nu får dom ju ingen sadel på sej, men dom körs in väldigt tidigt.

Eller pratar du bara om ridhästar nu?



Håller med att man INTE sätter på en sadel på en 2-åring men att borsta och lyfta hovarna på åringar tycker jag är kanonbra.

Sen blir ju hovslagaren nöjdare med om han slipper ett, föl som stegrar sej och håller på.

För nu för tiden kan ju hovslagare välja vilken "häst" han vill åka till.

Min hovslagare åker inte till hästar som han vet krånglar.



Tycker du har en bra blogg =)

2010-06-08 @ 07:09:55
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag måste nog säga att jag tycker du har lite fel, men jag kan ju förstå dig lite galet jag också.



Jag har en unghäst nu, han är ett halvblod och är idag 1år och 2månader. Han är hingst. Det är min första unghäst, men inte min första egna häst. JAg kan inte allting, men det kan INGEN, man blir aldrig fullärd, det vet dom flesta. =) Jag har ägt honom sedan han var föl och haft honom hos mig från det att han var 6månader.



Jag tycker dock att man borde öva och "träna" sin häst i tidig ålder, oavsett kön! Min unghäst har stått uppbunden, åkt transport, stått på box, verkats av hovslagare regelbundet och haft sadel på sig, träns, täcken, flughuva, benskydd, boots, han är ledvan och nu när han börjat blivit hingstig så har jag mycket nytta i detta då han lyssnar på mig, utan våld, utan dramatik, utan han lyssnar på bara rösten.



Detta är självklart upp till var och en, jag säger ingenting annat! Men jag har valt att göra så och kommer inte att ändra mig förr ens jag får se att detta är dåligt för hästarna - att "tränas" och vänja sig vid saker i ung ålder.



Jag vill att han ska bli en hopphäst, men om framtiden visar någonting annat, ja då är det så. Men det grundläggande arbetet börjar redans som unghäst. Dom måste vara starka i kroppen och hålla för det vi vill anv. dem till. Det är viktigt med att variera underlaget, varför då inte gå en kortare promenad för att då även på sikt kunna bygga upp konditionen så den är redom för inridning vid 3-4års ålder beroende på hur mycket mera hästen sdkall växa?! Löshoppning, lösgalopp, tömkörning, longering, inkörning och lite körning oavsett inriktning är en bra grund (om det görs rätt!). Hästen behöver vara stark, den behöver kondition osv för att kunna göra det vi ber den om.



Många, eller ja, dem allra flesta här i häst-Sverige låter sina unghästar vänta tills inridningen och lär dem longeringen och sedan siter dem upp. Visst hästen orkar inte göra "motstånd"/busa då den inte har kondition och styrka till det, men i övrigt ser jag ingen som helst fördel med att låta den vänta i 3år på att ridas in. :S Om man börjar rätt och i tid och bygger upp sin häst för att klara det vi vill anv. den till så är den ju redo för alla tester och tävlingar som vi vill göra. Vad är det som är fel med det?



Jag tycker det är fel, inte helt fel, men inte någonting jag skulle göra(!), att låta den vila och bara gå i hagen fölr att sedan lära den longering och sedan rida in den och gå alla tester. Inte undra på att så många hästa är bra i ung ålder för att sedan dala eller i många fall även gå sönder.



Sker det med kunskap så är det okej, alltså unghästhanteringen, annars är det lika bara tt sälja och köpa en äldre häst. =)



Gör jag så fel?



www.likeajoke.blogg.se (bloggen till min unghäst)!



Och sedan, om jag inte sagt det tillräkligt många gånger, eller inte tillräckligt tydligt - jag är inte emot att låta den "vila" fram till 3års ålder, men jag gör det inte. Jag är dock emot "dem som inte kan" unghästar och som inte vet vad dom gör - då blir det bara värre och hästarna kan bli farliga, skada människorna eller sig själv...

2010-06-08 @ 11:33:50
URL: http://ebengtssonhast.blogg.se/
Postat av: Caroline

SVAR: tycker absolut inte att du ska ta bort ditt inlägg.

Men jag reagerade bara när du skrev borsta, och sånt.

Men nu har du förklarat och jag tycker det är kul med bloggare som vågar skriva vad dom tycker och tänker. =)

Sen är det ju ganska intressant hur andra gör med sina föl, så ta verkligen inte bort inlägget =)



Ha en bra dag,,måste jobba nu. =)

2010-06-08 @ 13:36:45
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Celine

Tycker det är sanslöst att försöka göra ett föl till en pudel, vi hanterar vårt föl till den mängd att han får kontakt med människor men inte planerar vi att tränsvänja eller liknande än på ett par år (han är en månad). Grimvänjningen kommer inte än på ett tag då det inte behövs förrän avvänjningen mer eller mindre.



Har en kompis som skulle sälja sin 6åring som var inriden vid fyra års ålder och fick frågor som "är det något fel på honom eftersom han är inriden så sent?". En annan kompis har en travare hon nu utbildar till ridhäst. Han kördes in redan vid ett halvårsålder.



Hästar ska vara hästar, i alla avseenden. Både vad gäller hantering, boplats, hagar och kommunikation.



Love

Celine

2010-06-08 @ 14:59:41
URL: http://celinechristina.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag håller inte med. Vad kan vara fel med att promenenera sitt föl/unghäst, det är ett trevligt sätt att umgås på och hästen har gott om tid på sig resten av tiden av umgås med/fostras av flocken.



Även att lägga sadel på en unghäst - där tror jag att man förfasar sig just för att det handlar om en sadel, d.v.s. det får ett laddat symbolvärde (som om man faktiskt skulle rida in hästen vilket inte är avsikten.) Hästen vet inte vad det är man lägger på ryggen, hästen har inga värderingar på detta och det är inte heller tungt för hästen. Jag tror man får lita till sig själv, göra en så god bedömning som möjligt av vad som är bäst för hästen och ta det lugnt, men vi behöver inte handskas med hästen som vore den av glas, ej heller låta bli att vänja den vid saker - det har man tusen gånger igen!



Maria

2011-04-06 @ 19:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0