Bara det är en häst...

Jag ser mig själv som en riktig hästmänniska, hela min uppväxt har bestått av hästar, jag har aldrig varit "hästlös"
Det är rätt lustigt ändå hur mycket som förändras, när jag var liten var jag glad att jag överhuvudtaget hade en häst eller shetlandsponny var det i detta fallet. Jag tror inte att jag ens funderade över vad andra hade för hästar eller ponnyer utan jag älskade min lilla shettis Olle.
Sedan att han var bråkig och bockade av en nästan varje gång de första åren brydde man sig inte så mycket om eller att han jagade mig och vände sig om och sparkade åt mig när jag skulle hämta honom från hagen nej han var helt enkelt bäst:)

Jag tycker att ALLA hästraser är fina och alla har sina speciella fördelar. Jag har tillexempel alltid älskat Nordsvenskar vi hade 3 stycken när jag var liten jag såg verkligen upp till dessa underbara individer de var så vackra och så snälla. Men med åren har jag märkt att det inte längre räcker med att det är en häst med fyra ben utan där kommer alla kraven in helt plötsligt....jag vill inte bara ha en häst utan jag vill ha en viss sorts häst.

Inget konstigt med det kanske men ibland kan jag bli besviken på mig själv att jag är så kräsen men kanske handlar det om att hästar är så fruktansvärt mycket dyrare än vad dom var för 15 år sedan? Alltså att man vill ha valuta för pengarna kan man säga.....självklart är det helt andra krav på en sporthäst också  men ändå en äkta hästmänniska är för mig någon som gillar hästar punkt. Inte någon som säger att araber är stirriga, islandshästar fula, travare värdelösa etc. Nej jag vill ändå påstå att det går att gilla och se det vackra i alla hästraser oavsett om man inte vill äga alla. Bara en tanke....

Kommentarer
Postat av: carroooo

Tycker det är sjukt att tex bara för man inte gillar travare så är man helt dum i huvudet som vill ha en / rida en.. Även om jag inte gillar en hästras lika mkt som en annan har jag aldrig något emot den.. Och jag förstår alla, vilken hästras dom än gillar så förstår jag dom =)

2010-05-03 @ 20:04:12
URL: http://kitab.blogg.se/
Postat av: Amanda

bra text!:D

2010-05-03 @ 20:47:24
URL: http://amandaspetterssons.blogg.se/
Postat av: Lina

Bra tanke. :)

2010-05-03 @ 22:19:57
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Anonym

Bra skrivet!

2010-05-03 @ 22:32:16
Postat av: Matilda

Söt bild =)

2010-05-04 @ 08:13:31
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Rebecka

bra tankar.

När jag var liten var det samma sak, bara den hade fyra ben, man o svans var jag nöjd. Nu är det fler o fler hästar som inte faller mig i smaken alls.

2010-05-04 @ 08:42:58
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag själv är i det där nystadiet, har nyss börjat rida. Jag blir lycklig när jag kommer till ridskolan å får rida en häst som jag kan se över manken på :D

2010-05-04 @ 14:58:15
URL: http://bumbinalla.blogg.se/
Postat av: Sara Wahlund

En mycket fin tanke! Blir glad av o läsa detta inlägget! Precis så känner jag med, är också uppvuxen med olika raser, hade en minishettis som första ponny, förutom min lilla welsh som jag hade samtidigt men han var för ung för mig o rida på så Åke den lilla fuxen var mitt allt, jag äslkade honom.



Som du säger så är en äkta hästmänniska en person som kan se de fina i alla raser!

Jag tror mig vara en sådan person trots att jag nu har uteslutande halvblod i min ägo.

2010-05-04 @ 21:18:32
URL: http://sarawahlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0