Ny hovslagare

Imorgon kommer en ny hovslagare ut hit och ska sko hästarna. Det blir spännande. Speciellt intressant att se vad han har att säga om Oriandas hovar. I telefonen började han genast att prata om kilsulor och annat så jag hoppas verkligen att han är villig att faktiskt göra någonting, kanske kan han ställa det tillrätta som den andra hovslagaren inte har skött? Jag kan bara hoppas.
Annars så måste jag säga att jag funderar ofta över hur långa många av dagens hästar är i tårna. När man skodde hästarna förr så syntes det verkligen hovarna blev små och korta. Vår hovslagare vi haft har tagit för lite fram på tårna vilket såklart försvårar överrullningen och det är inte bra! Tyvärr är det stor brist på hovslagare där jag bor och de andra vi har prövat har inte heller varit bra de flesta tar för lite på tårna och en del är rädda för hästarna.
Hursomhelst så fick jag lite av en chock när veterinären på kliniken sa att Orianda har hålväggar jag visste inte ens det!Hålväggar är inget som uppstår på en natt oftast börjar det med bärrandsröta som sedan utvecklas till hålväggar om det inte sköts. Dessutom behövs det syre för att det ska kunna bli bra, men Orianda har gått med sulor hela tiden= bakterierna stängs in och äter upp ännu mer! Jag är verkligen arg och ledsen för detta. Som hovslagare är man skyldig tycker jag att berätta minsta lilla om hästen har röta, sprickor, hålväggar etc. Det har han också gjort tidigare så varför inte nu?
För mig som hästägare är det omöjligt att se att hästen har hålväggar när den har skor på och dessutom sulor. Varför är det alltid såhär?Varför går det inte att lita på NÅGON längre?Jag har under lång tid frågat om han kan göra något åt hennes hovar men han har bara sagt att det inte går att göra någonting. Skitsnack! Det går alltid att göra något.
Sedan är det även andra saker som jag undrar över som tillexempel att hon har alltid haft silikon under sulorna och sedan har han satt silvertejp på för att det inte ska pressas ut direkt men senaste tiden har hon inte haft någon tejp? När skorna togs av på kliniken var det grus under sulan! Det kan inte vara bra, silikonet ska ju förhindra att smuts kan komma in.När jag köpte Orianda hade hon mycket finare hovar men de har försämrats sakta men säkert och nu vet jag ju vems fel det är....jag bara hoppas att det inte är försent att göra någonting åt det. Denna bild visar lite hur fel hovens vinkel har blivit, hennes hov liknar bild nr 2 alltså tån är för lång och trakterna för låga.



Hoppas du får fina hovar igen världens finaste personligaste häst:)


Kommentarer
Postat av: Lina

Såg ingen hovbild, men hoppas det blir bra. Ett tag skulle ju dressyrryttarna ha sina så långa i tårna för att få bra gång på hästarna, men i gengäld så höll de ju inte.

Trist med hovis som på sikt inte verkar bry sig, hoppas den nya är bättre!!

2010-05-19 @ 12:39:51
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Rebecca

Tråkigt. Tycker vi har hittat en kanonbra hovslagare så honom håller vi hårt i. Som du säger, det finns inte så många som är BRA. Vi fick hem en ponny förra året som visade sig ha stora hålväggar på tre hovar. Förra hovisen har ju bara mörkat det och slått på en ny sko. Eftersom att det var rätt mycket, särskilt på en hov, gjorde hovis så att han borrade hål upptill och nedtill där det skulle hällas igenom joopax varje dag. Fungerade bra och nu är hovarna kanonfina.

Håller även med om tårna som du säger. Min skos med skor utan kappa emellanåt för att åtgärda det.

2010-05-19 @ 12:40:44
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Anna

Måste hon gå med sulor?



Jag har en som har sulor ibland och det funkar fint utan silikon. Verkar som gjort för problem att täppa till så.

2010-05-19 @ 12:43:51
Postat av: Bella

Vad tråkigt, hoppas hon blir bra snart! Jag har genom alla dessa år lärt mig att det bästa är att vara oerhört kritisk själv och "lära" sig om vinklar och hur ett korrekt hov ska se ut...genom att fråga fråga om allt och läsa på i litteratur. På så sätt kan man ifrågasätta eller byta hovslagare om denna inte skor på vad man själv anser vara "rätt sätt". Men håller verkligen med dig, är så tråkigt att man inte kan lita på att hovslagare, veterinärer, sadelutprovare eller what ever inte gör sitt bästa utan tar den bekvämaste och enklaste vägen ut.

2010-05-19 @ 14:23:59
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Karolin

Hej!

Bor i samma trakter som du och har tänkt länge på hennes hovar när jag sett bilder, men klart säger man inget då det som allt annat är ju lite känsligt vad gäller våra hästar ... Vet inte vem du använt som hovslagare men ser ut som sådanna exempel som en som heter Kenneth fixar, låga trakter, långai tårna och utflytna hovar!

Vem har du fått tag i nu? Denny är bra också!

2010-05-19 @ 16:03:09
Postat av: Hanna

Två av mina hästar har udda hovar, dom är skodda med NB-skor, självklart av en hovslagare som vet vad hon sysslar med då det är en annan typ av teknik.



Det har gjort supermycket för deras hovar. Kommer aldrig att vilja ha några andra skor/verkning på dom iaf inte på framhovarna.

2010-05-19 @ 16:27:02
URL: http://hannaforsberg.blogspot.com/
Postat av: caroline

Karolin:

Nej har inte haft Kenneth vet inte vem det är heller. Han som kommer imorgon heter Tommy, vår inackordering har honom till sin häst.

2010-05-19 @ 16:57:54
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan! Har din hovslagare sprutat silikon under sulorna? Min pålle har haft sulor i flera år men aldrig haft något under sulorna..

2010-05-19 @ 17:29:10
URL: http://bugzilady.blogg.se/
Postat av: vickan

trist. hatar när det blir så. min häst hade ganska dåliga hovar när vi fick henne för ett år sen ungefär och de är så otroligt mycket bättre nu :) han såg direkt vad han skulle göra och beättade första gången han såg henne från läktaren i ridhuset nnär jag rred, precis vad hans plan var för att saktamen säkert få hovarna fina igen.

2010-05-19 @ 18:26:08
Postat av: Moa

jobbigt när det blir så... min förra ponny hade problem med hovarna när hon kom men det rättade hovslagaren till. hon hade helt olika framhovar...



hoppas det blir bra med den nya hovslagaren. (: lycka till

2010-05-19 @ 21:32:37
URL: http://moaamandaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man kan lägga tjärdrev under sulorna istället det håller bort grus och det är ändå luftigt under och blir ingen röta.



2010-05-19 @ 23:59:03
Postat av: Hanna

Är det T F så njaa. Hyffsat arbete men ingen jag skulle använda om andra alternativ finns. Lite bråttom, lite slarvigt ibland, inte så noga med form och strl mm. K är heller inte en favorit. Daniel A finns väl nära dig? Har sett honom sko flera gånger och han verkar vara riktigt duktig. Har hört mycket gott från flera håll. Absolut någon jag skulle vilja ha om jag hade bott åt det hållet.

2010-05-20 @ 11:30:34
Postat av: caroline

Hanna:

vet inte vad han heter i efternamn var vår inackordering som rekommenderade honom. Daniel är det han som varmskor?tror inte han kan ta fler kunder om det är han jag tänker på, det finns ju några bra häromkring som Anders tex men alla är fullbokade.

2010-05-20 @ 11:56:40
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0