Det "dolda" felet

Allt oftare tycker jag att man hör talas om folk som vill häva ett köp. De hävdar att hästen har ett dolt fel. Det kan både vara fysiskt eller psykiskt. Just det här med psykiska fel har jag rätt svårt att förstå faktiskt.
Det borde vara rätt svårt att häva ett köp just av den anledningen. Det verkar ibland som att många förväntar sig att dom ska få hem en robot och ingen häst.
Det kan ta lång tid för en häst att acklimatisera sig och lära känna sin nya ryttare. Om man har gett hästen en ärlig chans och det ändå inte fungerar varför inte bara sälja den vidare?Det är väl en sak om hästen uppförde sig perfekt under provridningen och sedan bara stegrar sig hela tiden när man får hem den, antingen testar den väl isåfall ryttaren eller så kanske den har ont? Oftast blir det en ond cirkel att ryttaren blir rädd och låter hästen stå= den får ännu mer överskottsenergi.
I många fall tror jag att det beror på brist på kunskap från ryttarens sida. Ryttaren kanske bara haft helt orädda och okomplicerade hästar innan eller kanske bara ridit på ridskola. Om man köper en häst tycker jag att man ska kunna hantera en del problem som kan uppstå ibörjan och kunna hantera en rädd häst tex.
Det verkar som att många blir förvånade av att hästen är levande och agerar enligt instinkter. Vågar man ens sälja en häst idag med tanke på alla tvister? När vi har sålt föl och unghästar har folk frågat om ett hingstföl om den är lugn och snäll?? En hingst är en hingst och en unghäst kommer såklart hitta på både det ena och det andra, verkar som att folk vill ha garantier på att hästen är halvdöd i ALLA situationer. Förstår mig inte på detta faktiskt. Det måste vara väldigt svårt att sälja "problem" hästar i dagens läge, för vem vill ha dom när alla vill ha totalt okomplicerade hästar? Hästar som bara är att styra så gör dom jobbet själva..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0