Låtsasbetäckning

Ni som har era hästar registrerade på www.paardenfokken.nl vet väl att man kan göra en slags låtsasbetäckning mellan ert sto och valfri hingst?Detta tycker jag är ganska bra dels för att man får en snabb överblick hur stamtavlorna passar ihop, linjeavel etc även hur många % fullblod avkomman skulle få. På denna sida kan man även ta reda på vilken färg avkomman kommer få om man vet vilken färg sitt sto hade när hon föddes, en skimmel kan ju tex födas svart eller brun osv.-Kan lägga ut 2 låtsasbetäckningar mellan Orianda och 2 hingstar som jag gillar så förstår ni vad jag menar.
Först hingsten Baloubet du rouet som fader





Sedan hingsten Chippendale Z




Man kan förstås se fler generationer längre bak på hemsidan men det får inte plats här. Jag skulle gärna velat ha lite mer fullblod i avkomman än vad dessa föl får, risken är att avkomman blir ganska grov men självklart ska man inte stirra sig blind på just %. En av de hingstar som har mycket fullblod och som säkert skulle matcha Orianda bra rent prestations och stamtavlemässigt är Cardento men han har en tendens att nedärva tunna halsar och rätt avlånga huvuden så jag tror inte jag skulle välja honom till just Orianda. Det är inte lätt att hitta en hingst som känns helt hundra den saken är säker...

Kommentarer
Postat av: Henrietta

sv: tack så jätte mycket! :D

2010-11-10 @ 17:31:27
URL: http://wendyochjag.blogg.se/
Postat av: v e n d e l a & m a t i l d a§

vet du nån som säljer ett rosa/grönt/blått scapa schabrak? ;p

2010-11-10 @ 18:11:03
URL: http://ponnyproffsen.blogg.se/
Postat av: jennie

läste din blogg ett tag, tog sedan en paus med att läsa då det var mycket i skolan och så. sedan när jag kom tillbaka så stod det att du skulle åka och hälsa på henne så det var det beslutet jag fattade med hjärnan :)

hoppas det inte gör något.

2010-11-10 @ 19:59:30
URL: http://treryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0