Peter Eriksson skadad

Peter Eriksson blev på torsdagen sparkad i ansiktet av en brallande häst på Flyinge. På sjukhuset konstaterade man att Peter fått käkfrakturer och ett par utslagna tänder.

Olyckan inträffade på torsdagsmorgonen, när Peter Eriksson - lärare och beridare på Flyinge - skulle leda en av sina äldre tävlingshästar. Hästen, som haft boxvila, var sprallig och råkade träffa Peter med en spark i ansiktet.

Peter bar hjälm vid tillfället, men fick käkfrakturer och utslagna tänder. Han mår efter omständigheterna bra, skriver Flyinge i ett pressmeddelande.

Källa tidningen ridsport

 

Nu har det på kort tid varit 3 dödsfall inom ridsporten och nu är också Peter rätt allvarligt skadad.

Det får iallafall mig att tänka en del. Visst vet jag att det är en farlig sport och jag tänker alltid på säkerheten. Oavsett hur mycket man tänker på sin och hästens säkerhet kan man tyvärr aldrig utesluta en olycka, visst går det att begränsa till viss del genom att tillexempel bära hjälm och säkerhetsväst. Men när säkerhetsvästen inte hjälper som i Alvas fall och inte ens ledare kan förhindra en dödsolycka vad kan man då göra?

Vem har inte gjort något som man vet är något man inte borde göra eftersom det kan hända en olycka?Tillexempel leda 2 hästar samtidigt, leda hästen i bara grimma och utan grimskaft, inte bära hjälm när man lastar hästen, böja sig ner framför hästens framben osv.

Jag kan ärligt säga att den 2 oktober när jag red själv hemma i paddocken så fick jag en känsla av att jag inte skulle hoppa den dagen men jag gick emot den känslan för jag valde att ignorera det, jag kände på mig att det skulle hända något, detta är inte första gången jag får en sådan känsla och då har det också hänt något. Därför kan jag ibland anklaga mig själv för olyckan.. jag lyssnade inte på min inre röst.

Det spelar ingen roll hur erfaren man är olyckan kan komma närsomhelst. Därför kan jag känna mig lite provocerad av denna löjliga tävling i globen där "kändisar" som kanske ridit några månader ska hoppa en bana. Jag tycker åtminstone inte att det är kul att se folk som inte kan rida försöka styra runt en bana och hoppas på att dom inte ramlar av. Oavsett om man heter Carolina Gynning eller Lisa Karlsson fast jag är inte så fascinerad av personer bara för att dom synts på tv. Varför ska man alltid försöka få ridning till något löjligt som vilken blådåre som helst kan göra?Det är bara att styra å hej å hå.

Mina tankar går till offren och deras anhöriga. Vila i frid.

Vad tänker ni om alla olyckor den senaste tiden? Hur försöker du att skydda dig mot en olycka?


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag håller med dig till fullo. Jag har också råkat ut för några allvarliga olyckor och det händer på 1 sekund och man har inte en chans mot en så stor varelse som en häst.

Urk.

2010-11-26 @ 11:51:50
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Matilda

Wiho! Vad kul! :D

Ja men vi kan byta typ Uggsen ju? :)

Jag vet ju knappt själv vad jag får haha, har varit så många turer fram och tillbaks. Det kommer vra rena rama julafton när jag öppnar lådan, full av överraskningar haha.

2010-11-26 @ 12:14:09
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: IDA

ja visst är det sjukt att tre har dött inom loppet av en vecka? brukar vara 4/år annars. ush får rysningar.

2010-11-26 @ 12:15:01
URL: http://idrus.blogg.se/
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

Ja usch, olyckor händer så lätt..

Jag är alltid försiktig när det gäller hästar, har alltid hjälm på mig när jag tar ut och in hästarna !



Jag rider alltid med hjälm, även om "hästen är jättesnäll och gör aldrig något"..



En häst kan halka, bli rädd, snubbla .. ja vad som helst, ÄVEN om det är en jättesnäll häst..



Tycker det är hemskt att det varit 3 dödsfall på såhär kort tid :/

2010-11-26 @ 12:40:25
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

tror att många slarvar lite med säkerheten, och jag ska inte sticka under stol med att jag gör det själv. Dock rider jag alltid med hjälm, och alltid med säkerhetsväst när jag rider ut.



Man blir ju gärna lite bekväm och dessvärre har jag aldrig hjälm när jag tömkör/longerar, lastar eller gör iordning hästen även om jag kanske borde.

2010-11-26 @ 13:01:53
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag har också blivit sparkad i ansiktet. Fick två tänder utsparkade åsså fick jag sy mellan ögonen, i munnen, vid tinningen och under läppen.. Hästar är inte att leka med.

2010-11-26 @ 13:51:44
URL: http://kaariinolsson.blogg.se/
Postat av: warnmark -hästblogg

Fastnade för ett stycke i din text;

"Jag kan ärligt säga att den 2 oktober när jag red själv hemma i paddocken så fick jag en känsla av att jag inte skulle hoppa den dagen men jag gick emot den känslan för jag valde att ignorera det, jag kände på mig att det skulle hända något, detta är inte första gången jag får en sådan känsla och då har det också hänt något."



När jag och min ponny gick omkull i augusti hade jag exakt samma känsla -jag borde inte rida idag. och vad hände, Jo. vi bara ramlade omkull i galoppen. hon snubblade inte ens, utan bara pang så åkte hon ner på knäna och jag rätt av med huvudet före.. Tack & lov att hon inte ramlade över mig och sen försiktigt klev bort från mig.



Efter olyckan och nu den senaste veckan har jag funderat väldigt mycket på om det verkligen är värt det. Det var som någon skrev, allt kan hända på en sekund. Man kan göra allt för att skydda sig, men ändå så hjälper det inte.



Det är sjukt... Och ändå så räknas inte ridsport som den farligaste sporten i Sverige och i hela världen tror jag den ligger på plats 70 eller något, iallafall långt bak...

2010-11-26 @ 16:05:21
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag håller med dig helt!! Tycker att kändishoppningn ger fel intryck för sporten och uppmärksamhet på fel sätt - bara för att "normala kändisar" gör det, och inte för att någon gör det bra!! Den här "kändsihoppningen" har sitt "genrep" bla på WoW cup i Vallentuna, där det för några år sedan hände en olycka där ena "kändis"ryttare inte hade full kontroll på sin häst ut från banan och den sparkade en annan så det blev blockhalt och inte kunde starta. Tycker hela tävlingenskonceptet med kändishoppningen är urlöjlig och överreklamerad.

2010-11-26 @ 16:42:58
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vet vem denna spralliga hästen är. Och jag visste det redan igår då jag går på Flyinge. :)

2010-11-26 @ 17:30:20
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

17-åringen som dog här i närheten av mig (Hviderups Gods, Eslöv) i veckan dog förmodligen inte av något häst-/ridrelaterat hörde jag idag av de som har anläggningen där det hände. Förmodligen var hon aldrig uppe på hästen, inga skador, blåmärken osv utan man tror på något "inre fel" men obduktionen är inte klar.

Kändishoppningen tycker jag är förkastlig ur många perspektiv, bla de du nämner men också att de stackars hästarna får stå ut med den dåliga "ridningen" i underhålssyfte :-S

2010-11-26 @ 17:57:48
URL: http://equilina.se
Postat av: Emily

Det har verkligen hänt massor med olyckor sista tiden, man börjar faktiskt tänka efter lite extra på vad man håller på med.. man ska nog inte slarva med säkerheten iallafall!

2010-11-27 @ 13:25:34
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

Jag tycker säkerhet är att läsa hästen och försöka förstå hur den tänker. Olyckor kan alltid hända, men många går att förutse.

2010-12-02 @ 18:05:48
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0