Linjeavel

eller inavel som det egentligen är, linejavel är bara ett finare namn. Undra om det gjorts studier på individer som skadas mycket eller har någon sjukdom om det kan bero på inavel. Med inavel så ska man ju veta att det ger dubbla anlag för sjukdomar etc. Visst alla hästar har ju mer eller mindre inavel i stamtavlan men vissa är ju rätt skrämmande.
Jag såg en avkomma som var e: Cardento-Capitol I, detta tycker jag känns lite fel, som ni kanske vet så innebär detta att faderns far är dess morfar. Jag vet att det inom vissa raser är väldigt vanligt med mer linjeavel än inom halvblodsaveln, Quarter är ett exempel.
Visst kan linjeavel även vara prestationshöjande men jag tycker ändå att man ska vara försiktig.
Ibland brukar man prata om att man inte vill ha vissa hingstar flera gånger i stamtavlan för då kan det bli för mycket, dvs de kan bli skarpa, för mycket av det goda helt enkelt. En hingst som är vanlig att linjeavla på är Cor de la bryere.
Det kan vara svårt om man ska betäcka ett sto att hitta en hingst som inte har för lik stam. När jag ska betäcka Orianda kommer jag tillexempel att leta efter en hingst som inte har Farn i sig eftersom hon har honom flera gånger i sin stamtavla och han är känd för att vara en hingst som man inte ska ha för mycket av då blir det för skarpt.
Hingsten Cellestial som vi har betäckt med har en ovanligt fräsch stamtavla faktiskt http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=38657&maxniveau=6 
Tänker ni mycket på linjeavel ni som avlar?Och ni andra är era hästar mycket linjeavlade?

Cellestial

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0