Sadelutprovare

Sadelutprovare är ett släkte för sig...vet inte hur många jag har haft ute men ingen har jag tyckt känts helt hundra och ingen har jag känt att jag kan lita på.
Jag hoppas att detta är sista gången jag behöver kolla min sadel eller köpa en ny. De jag har haft ute har till och med sagt olika om vilken sorts rygg hon har vissa säger normal andra säger rak. Vissa har sagt att den förra sadeln låg bra andra inte.
Hon jag hade ute senast var ändå värst för hon tyckte jag skulle rida med 2 paddar, ja då låg sadeln still men sedan när jag provade med en padd så gled den bak likförbannat. Det var också hon som tyckte sadeln skulle värmas om från 34 till 36 sedan tyckte hon sadeln var för vid? Men jag håller inte med. Men idag kommer som sagt Amerigo ut och kollar sadeln det känns bra för jag har hört från andra som varit nöjda med denna sadelutprovare.
Spännande jag uppdaterar senare hur det gick.
Jag tror att min sadel är lite för böjd för Orianda men det är bara min teori, strax får jag veta.

Kommentarer
Postat av: jessica andersson

lika kul varje gång.. det borde finnas en ordentlig & bra utbildning för att kunna kalla sig sadelutprovare. När vi letade dressyrsadel till min stor häst så tog det 39 sadlar, 4 sadelutprovare & 3 månader för att hitta en som passade.. Tillslut hittade vi en gammel gubbe som ska vara en av dem bästa i sverige som mätte hela hästens rygg & var petig i minsta detalj, super var han! (Han utprovar sadlar till bl.a. Royne & Roffe så han borde veta vad han pratar om). Så nu håller vi fast till han när det är dags för nästa sadel! :)

2010-10-01 @ 14:51:50
URL: http://jessiejump.blogg.se/
Postat av: Ida

Om en sadelmakare säger att du ska rida med padd känns det ju inte helt trovärdigt. Deras uppgift är ju liksom att fixa en sadel som passar. Åk till Mustang i stockholm! Jag åker dit från Dalarna 3/år, helt oslagtbart, dom bygger i princip om sadlarna efter din häst om det behövs. :)

2010-10-01 @ 15:13:12
Postat av: Sara

sv: Ja det är den! Har storlek Full, den är två-tre år tror jag. Den har ju mörknat i färgen, förstås, men annars är den som ny!

2010-10-01 @ 16:26:37
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Sara

sv: Ja men din dam är nog allt lite kralligare än min spinkis :) Verkligen bästa förbygeln!



Hoppas att du löser det med sadeln!

2010-10-01 @ 17:09:52
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: lisa

Haha herregud, 2 paddar!

Deras uppgift är ju ändå att hitta en sadel som man kan rida i och SLIPPA ha padd (i markjobbet iaf).

Men vill du inte ha en cwd då?

Dom slår prestige, equippe, butet, amerigo mfl med hästlängder och deras utprovare är jätteduktiga :) :)

2010-10-01 @ 20:21:20
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

Jag gillar inte sadelutprovare i allmänhet just för att det finns så många olika med olika åsikter om samma häst. Och egentligen ska väl en sadel ligga bra utan någon pad, tycker jag iaf. Hoppas du får ordning på det! :)

2010-10-01 @ 20:40:26
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: carolina

åk till sharpman om det inte är för långt! de är jätteduktiga och alla som jag har hört är supernöjda med dom. de har ju även ett stooooort urval av sadlar också :)

2010-10-01 @ 20:45:27
Postat av: Matilda

Jag kan inte kommentera inlägget ovanför...ja det är klart att man alltid råkar ut för den dyraste haha. Men tur att ni kom fram till en lösning i alla fall.

2010-10-01 @ 23:59:33
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: MLI

sv; åh vad bra! :D

2010-10-02 @ 00:08:47
URL: http://mlidahlgren.blogg.se/
Postat av: Sofie

En sadel ska ligga bra utan padd, men om man hoppar bör man använda sig av en fårskinns padd som tar upp alla stötar som blir då man hoppar, speciellt vid lite större hinder.

2010-10-02 @ 00:10:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0