Unika hästnamn

Något som alltid är lika roligt och ibland svårt är att komma på ett bra namn till fölet. Jag gillar dubbelnamn väldigt mycket och gärna ovanliga namn men även enklare namn som tex Goldfever är såklart snygga. Diamant de semilly är ett annat fint namn. De föl vi har fött upp har vi döpt till Billie Jean efter Michael Jacksons låt såklart då han är min idol. Capital Blanche döpte vi Cardento hingsten till och nu senast blev det Celebrity boy, för såklart hoppas jag ju att han blir en kändiskille;)
Jag har redan bestämt vad Oriandas föl ska heta den dagen jag väljer att betäcka henne..men det tänker jag inte avslöja men det är också en Michael Jackson låt kan jag avslöja, och nej det är inte Thriller för det finns det redan andra som heter.
Det finns en godkänd hingst som heter Sex appeal, inget jag skulle döpa en häst till.
Annars gillar jag namn som påminner om mammans eller pappans namn. Tillexempel om hingstens namn börjar på C så kan man ju döpa fölet till något på C eller så tar man något ännu mer snarlikt tillexempel pappa Cardento föl Cardeno. Baloubet du rouet-Balou du rouet Goldfever-Goldwing For Pleasure-For Feeling osv...
Stall Eurocommerce som Gerco Schröder driver har tillexempel många hästar som är döpta efter städer Berlin, Singapore, Washington, Dubai, Zürich osv.
Några namn ni gillar, franska, enkla eller något annat?Ni som föder upp hästar har ni en viss linje ni följer med namnen eller kan det bli vadsomhelst?




Kommentarer
Postat av: Ebba

Du som har lite koll på var man kan köpa saker och ting. Jag är på jakt efter ett pelham med tungfrihet, 12.5cm. Har letat som en tok, på mässor, i ridsportaffärer (MyOne, Hööks, Svensk ridsport, tre hästar, Börjes) och även försökt googla mig fram till ett utan några resultat. Den enda jag stött på är sprenger betten och de är lite för dyra för mig. Har kollat med MyOne och de kan ev. beställa hem ett om deras leverantör har några. Hästen vill gärna ha ett, westernhäst i grund ch botten och mycket riden på stång vilket han trivs väldigt bra med. Problemet är ju att man bara kan ha en tygel i, vilket kan bli lite krulligt stundtals, jag vill ha valmöjligheten att rida på två tyglar. Har ridit en del på kandar men det känns nästan som om det blir lite väl mycket i munnen ibland även om han går bra på det också. Vill alltså ha en billig pelhamstång med tungfrihet...

2010-10-18 @ 18:08:04
URL: http://ebbaochmavve.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag vill ha svenska namn på svenska hästar! Tråkigt att de traditionella svenska namnen nästan helt fallit bort. Älskar t ex Löjtnantshjärta.

2010-10-18 @ 18:25:26
Postat av: Ebba

Googlade lite till och hittade ett som inte var svindyrt. Problem löst!

2010-10-18 @ 18:30:33
URL: http://ebbaochmavve.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Jag gillar också Diamant de Semilly :P

En annan favorit är Guarana Champeix, gillar franska namn öht.

Corle skulle egentligen heta något helt annat på S, men han VAR bara en Corleano så det fick bli det =)

2010-10-18 @ 18:34:01
URL: http://equilina.se
Postat av: Ida

Ett av våra avelsston här hemma heter Chartreuse, vilket är en likör så därför bestämde vi att hennes föl ska heta någon alkoholhaltig dryck, och sen har våra föl alltid samma första bokstav som pappa. Hennes föl heter till exempel Babylons Peak (e.Balougraph) och Calvados (e.Callahan).



Typ så brukar vi tänka när vi ger namn åt våra föl ;)

2010-10-18 @ 18:44:33
Postat av: Victoria Asén

Jag tycker High Voltage är ganska coolt på en hingst eller valack :-)

2010-10-18 @ 19:06:52
URL: http://flyingchanges.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vilket kul inlägg! =)



Jag själv döpte fölet jag köpte till Like a Joke. Dock har namnet en "historia" bakom sig, då uppfödarna som jag då jobbade hos, försökte lura mig den 1:a april, om att köpa det då ofödda fölet.



Natten till den 2:a april föddes han och jag ville bara ha honom. Det blev "Like a Joke", då dem skämtat om att jag skulle köpa föet ofött till ett väääldigt bra pris.



Pappa är De la Gardie och mamma är Get a Grip (u: Lipton 779).



Tycker om ovanliga namn som står ut, som ingen annan har. =) Sånna namn är dem bästa namnen

2010-10-18 @ 19:08:42
URL: http://likeajoke.blogg.se/
Postat av: LolliochLux - unghästbloggen

Vi har fött upp två hästar. Det första blev ett sto, heter Lollipop (kallas för Lolli). Anledning till det är att mamman kallas för Loppan, och namnet Lollipop innerhåller P och påminner svagt om Loppan (ni fattar) ;) Den andra hästen har också mamman Loppan. Fast det blev en hingst, så han heter Dee Lux. "Dee" efter pappan Dee jost van Dyke och Lux efter mamman (Loppan) som egentligenheter Louise (-LUx). Krånligt, men sammanfattningsvis så om det blir en kille så ska den påminna lite om pappans namn och en tjej påminna lite om mammans namn ;)

2010-10-18 @ 19:17:44
URL: http://lolliochlux.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag gillar svenska namn (på svenska hästar) som någon tidigare skrev. Tycker det är skitfjantigt att hitta på massa flashiga namn faktiskt, men folk verkar gilla det... :P Min heter Tindra, kort och gott, och det var i princip därför jag åkte och tittade på henne, hehe, jag tycker det är finast i världen. :)

2010-10-18 @ 19:33:08
URL: http://annaochtindra.blogg.se/
Postat av: Rebecca

På ponnyerna ska det vara något sött och ätbart. Ena stoet är rödfux och hennes avkommors namn är lite inspirerade av det också - vad blir det av en röd sak? Jo Strawberry Jam och Cherry Marmalade ;) Vi har även en Vanilla och en Pralin hemma!

På halvlod tycker jag det är fint att ta ett namn som påminner om mammans på något sätt, eftersom att många andra väljer att döpa efter hingsten. Escanas heter Eclipse - påminner lite om hennes och är taget ur Twilight såklart, och så betyder det bland annat "att överglänsa" :)

2010-10-18 @ 20:28:25
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn Kingslandmössa ifrån Hippoteket!

jag gillar engelska namn. :) min lille döpte jag till one of a kind. the winner takes it all är grymt!

2010-10-18 @ 20:28:25
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Anonym

Avant Garde.... One time, no time.... Live and Love

2010-10-18 @ 20:37:52
Postat av: Carolina

Åh ännu ett roligt och intressant inlägg! I stallet jag var i förut döpte vi fölen efter året de är födda på. Alltså tex år 07 heter alla på A, 08 på B, 09 på C osv. Då blir det lätt att hålla reda på och så blir det "roliga" röstningar ;)

2010-10-18 @ 21:15:50
Postat av: Linn Skjetne

Någon Maria från sthlm-trakten. Och en Sofia Todenius från Sjöbo. Den ligger bara helt fel, hamnar i bakvikt, hamnar snett osv. Allt som jag trodde berodde på mig.

2010-10-18 @ 21:38:08
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min kompis följer alfabetet, för varje föl tar de nästa bokstav:p

2010-10-18 @ 21:51:42
Postat av: Maja

När jag tänkte på fölnamn till mitt sto försökte jag hitta sådana som påminde om hennes (och hingstens). Det tycker jag är finurligt, ända tills det blir för mycket. Till exempel ALLA Quite-hästar, eller när nästan alla unghästar man ser på championaten som börjar på C är e. cardento... Då börjar det bli opersonligt.

Så jag skulle säga att jag gilla personliga, originella namn med anspelning på föräldrarnas!



Men jag gillar också idén vi haft inom familjen när det gäller Iowa 960's föl, våra egna uppfödningar dvs. De är ju alla döpta efter andra delstater, ex; Kentucky, Mississippi, Montana, Colorado osv.



Eftersom mitt sto hette Kilkenny var jag också inne på drycker till hennes föl, men det har ju också blivit lite väl vanligt nu...

2010-10-18 @ 22:16:38
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag älskar Teas namn; Tea After Eight - lagom långt och passar super eftersom hennes pappa heter Lipton! Thé-tema! :)

2010-10-18 @ 22:55:48
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Camilla Gustavsson

Gillar din blogg, den är både snygg och inspirerande :)

Fortsätt med den tycker jag :)

2010-10-18 @ 23:10:35
URL: http://camillagustavsson.blogspot.com
Postat av: Emelie Lundqvist

Mamman till våra två bebisar heter Irmelin så den ena som är efter Ziezo heter Irmezo. Årets efter Fighting Alpha hade vi större problem att komma på namn till men eftersom han har stjärn så blev det IrmeStarfighter, jag ville kalla honom för Kenny hemma men det gick inte alla med på så det fick bli Kakan istället :)

2010-10-19 @ 09:49:18
URL: http://emelielundqvist.wordpress.com
Postat av: Maja

Mitt sto heter Dotrix och hennes stolinje bak till tredje led börjar på "Do", hon har fått fyra föl, varav ett sto som heter Donnalee. Hon ska betäckas nu i vår igen men om det blir ett sto så kommer hon inte börja Do, hon ska döpas efter en ac/dc låt isf, haha ;)

2010-10-19 @ 10:22:40
URL: http://horsiemaja.blogg.se/
Postat av: ellen a

Har la inget favoritnamn direkt, men jag har alltid velat ha en hingst som heter Living Stone :)

2010-10-19 @ 21:48:44
URL: http://ponnyskutt.blogg.se/
Postat av: Sandra

Haha, när jag äntligen har kämpat mig fram till ett stuteri med frieseruppfödning, så ska jag ha två avdelningar.

De fölen av grövre typ ska döpas efter asagudarna, och ridtypen ska döpas efter grekiska gudar. :D

2010-10-21 @ 00:22:56
URL: http://silverkorn.blogg.se/
Postat av: lindha

Jag har en valack efter D-Day - Martini som heter Darini.. lite mix av båda namnen :)

2010-10-21 @ 17:46:33
Postat av: Erica

Jag döpte min prevalack till Castor. Lätt att uttala, låter lite spanskt och både hans mamma och pappa har namn som börjar på C.

2010-10-23 @ 23:13:58
Postat av: Anonym

Har 60 fölston så blir alltid runt 50-55 föl varje år. Följer alfabetet varje år och alla som t.ex är födda 2010 börjar på P t.ex : Pyroman, Papa, Powerfield osv =)

2010-11-10 @ 00:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0