Mina bett

Jag varierar bett ganska ofta. Dessa bett använder jag just nu.

Vid hoppning Nathe "Flippanbettet"
Mitt bett har en flexistång så den är rätt mjuk och ger efter.
Bettet går att reglera ganska mycket då tygeln går att flytta. På detta bett är det ingen kejda utan en nylonrem istället.
Jag har haft mitt bett i ca 3 år och kvalitén är jättebra. Jag betalade 2 550 kr på Skara hästsport.
Detta bett är ett snällt bett om man jämför med tex en Pelhamstång. Bettet passar speciellt känsliga hästar, alltså hästar som inte accepterar vadsomhelst i munnen. Bettet gör att hästen vågar ta stöd och inte krullar ihop sig. Samtidigt är det hävstångseffekt så det ger lite styrka. Stort plus att det är nylonrem iställer för kedja på det då vissa hästar inte klarar av kedja.




Gummipelhamstång
Jättebra bett för starka hästar i hoppningen. Jag brukar rida med delta eller 2 tyglar, oftast med delta. Detta bett är inget bett som fungerar bra att rida med i markarbete, upplever det som rätt stelt och svårt att rida igenom hästen med. Ett rent hoppbett alltså.




Mylerbett med tygelhakar
Detta bett är femdelat och jag tycker det fungerar bra på hästar som kan bli lite tunga i handen då det är ett rörligt bett. Kostade ca 550 kr köpte det på Kings saddlery för ca 3-4 år sedan.




Fullcheekbett
Detta har jag inte provat så mycket än men hittills har jag upplevt det som något stumt. Parerstänger kan vara bra på hästar som är svårstyrda eller för att förhindra att bettet åker i sidled.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Roligt att läsa lite om bett och vad du har för åsikter om dom! :)

2011-04-24 @ 16:55:58
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

Ett flippanbett skulle jag vilja prova!

2011-04-24 @ 17:30:22
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: lina

mkt roligt inlägg måste jag säga ;)

2011-04-24 @ 19:28:55
Postat av: Elin karlsson

Har jaktkandar till min ponny som drar iväg mot hindren men när jag har det på honom så stär han sig på kedjan och blir överkänslig i munnen. Vill ju inte att det ska hända någon olycka när han drar så mot hindren, och jag kan ju inte använda mitt jaktkandar för då blir han ju överkänslig. Har du något tipps på bett? Tacksam för svar. Lämna det gärna i en kommentar på bloggen.

2011-04-25 @ 00:07:37
URL: http://teamem.bloggplatsen.se
Postat av: Katrinne

Kul att du skriver om bett och vad du tycker om dem! Det är ju verkligen en djungel! Och dessutom vill man inte slänga ut hur mycket pengar som helst bara för att testa heller...

2011-04-25 @ 20:49:17
URL: http://ryttare.blogspot.com
Postat av: Cornelia

Hej, undrar var man kan få tag i det femdelade bettet.? tacksam för svar :)

2011-04-27 @ 08:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0