Hjälm

Jag lägger mig vanligtvis inte i vad andra gör men en sak som jag verkligen inte kan förstå är varför vissa envisas med att rida utan hjälm. Jag har skrivit ett inlägg om detta tidigare men då det har skrivits väldigt mycket om ridolyckor osv den senaste tiden så tycker jag att det är värt att ta upp ämnet igen. När jag läste reportaget om Helena Lundbäck så fick det mig verkligen att undra hur vissa tänker. I reportaget så rider hon och hoppar utan hjälm. När Hippson frågar om hon inte kan ta på sig en hjälm så svär hon och säger att det kommer hon inte att göra för hon får huvudvärk av att bära hjälm. Varför kunde hon inte ens trycka på sig en hjälm bara för reportagets skull istället för att bete sig som en obstinat snorunge?
Jag undrar om det finns någon som kan sitta i rullstol sedan efter en krasch och säga att -Det var värt det. Om du kan det så fine då tycker jag verkligen att man ska rida utan hjälm men det skulle vara oerhört tragiskt att få en hjärnskada och inte tycka att den där ridturen utan ridhjälm var värt det. Det pratas oerhört mycket om att kändisar är förebilder, men jag antar att Helena Lundbäck inte är en förebild för alla småtjejer?För inom ridsporten så verkar det inte ha någon betydelse vad kändisarna har för sig eller vad dom förmedlar.

Jag kan också bli rätt provocerad av stjärnornas hoppning som gick på Globen, varför ska alltid ridning framställas som något jippo som vilken idiot som helst klarar av, bara att slänga sig upp styra och dra hästen i munnen, år av träning behövs inte. Nu hade som tur var de som var med i kändishoppningen både säkerhetsväst och ridhjälm men ändå, förstår inte det roliga med att Carolina Gynning ska "skena" omkring några varv utan att få stopp på hästen.
Självklart gör alla som dom själva vill men hur kommer det sig att så många toppryttare rider utan hjälm?Jag tycker knappt man ser några amatörer göra det. När man tävlar på en viss nivå då har man på något sätt uppgraderat sig från att behöva ridhjälm på något mystiskt sätt. Ändå är toppryttarna mer utsatta för skador eftersom de oftast rider betydligt fler hästar om dagen än vad hobbyryttaren gör. Skadar sig gör toppryttarna på löpande band också så inte ens dom är odödliga verkar det som. Jag kan förstå att om man aldrig har skadat sig att man kanske väljer att bortse från den eventuella risken men om man har brutit ett ben tex då vet man hur det känns och oftast blir man mer rädd om sig själv men vissa kanske bara helt saknar självbevarelsedrift?Vad vet jag, härligt det skulle vara att inte frukta något tills den dagen man ramlar av på huvudet då.
Vad är era åsikter?

Bild tagen av Hippson


Kommentarer
Postat av: Caty

Håller helt med dig,rider själv fler hästar om dagen o morrar väldigt åt flickorna som väljer att rida utan(kan säga att de är inte välkomna i stallet om de fortsätter rida utan hjälm)jag vill inte vara med om en onödig olycka,de kan göra vad de vill,men inte hos mig.Jag förstår inte hur barnsliga vissa kändisar är,det är INTE coolt o rida utan(sen att de gnäller om att de blir för varma,är ju bara helt ologiskt med dagens utbud av hjälmar)..har själv ridit i många år utomlands och där blev jag utskrattad för jag red MED hjälm till vardags-hur sjukt är inte det?

2011-02-07 @ 13:17:23
Postat av: Sofie

Bra inlägg!

Nu är ju inte Helena Lundbäck den skarpaste kniven i lådan precis och det är ju inte första gången hon gör bort sig. Att hoppa varje dag är ju absoluuut inte skadligt för hästen heller. :S

Jag har själv åkt av och utan säkerhetsväst + hjälm hade jag till 99,9% säkerhet suttit i rullstol nu. Säkerhetsvästen är inte på så ofta nu längre men alltid hjälm. Var väldigt ensam om det när jag jobbade som beridare i Tyskland kan jag säga.

Kändishoppningen är fruktansvärd, det är bara pinsamt.

2011-02-07 @ 13:18:16
URL: http://soffiloppan.blogg.se/
Postat av: Anna

Word.

2011-02-07 @ 14:09:14
Postat av: Susanna

Har också läst det reportaget och håller med dig fullständigt. Hon sjönk väldigt mycket i mina ögon. Otrevligt och omoget beter hon sig. När en tidning skriver om en vill man väl framställa sig från sin bästa sida, vara GLAD över att någon vill ge en uppmärksamhet, ge en chansen att synas osv. Tycker hennes sätt i tidningen var otroligt löjligt. Inte kunna ha hjälm på en bild eller två. Vad kan det ta, en minut att fota kanske?

2011-02-07 @ 14:13:53
URL: http://supersus.blogg.se/
Postat av: Emily

Håller med till fullo!

2011-02-07 @ 14:27:54
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Malin

Word.



Jag känner mig naken om jag rider utan hjälm, och inte ens fast jag litar på min pålle till 99% så skulle jag få för mig att rida utan hjälm! Icke!

För mig är det ungefär som att köra bil utan säkerhetsbälte - otänkbart och korkat. Man vet aldrig helt säkert vad som kommer att hända. Dendär ena gången utan hjälm/säkerhetsbälte KAN vara livsfarlig.



Så, i mitt tycke är det bara oerhört korkat att rida utan hjälm.



Kändishoppningen har jag inte mycket att säga till om, för den har jag aldrig sett själv, bara hört talas om. Det låter jävligt dumt det med dock.

2011-02-07 @ 14:31:35
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com/
Postat av: LINA

Håller absolut med! Ponnyakuten är ett till bra exempel på det. Ska barnen bära hjälm ska självklart Tobbe det med. Förstår överhuvudtaget inte varför man ska rida utan. Mycket omoget av Helena!! Ett barn har ju mer vett i skallen då!

2011-02-07 @ 14:40:00
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Loppz

Håller med dig. Tycker det är för jäkla dåligt av jan Brink att rida utan hjälm i programmet Ponnyakuten!

2011-02-07 @ 14:43:56
Postat av: Mia

Jag håller med dej. Jag blev fruktansvärt upprörd över den här artikeln åxo när jag läste den. Jag hajjade till bara jag såg bilderna innan jag hade börjat läsa. Sen blev jag mest bara arg.

2011-02-07 @ 14:57:49
URL: http://miawetterstrom.blogg.se/
Postat av: Olivia S

håller med! Men har man inte hjälm har man antagligen inget att skydda. En häst kan vara hur lugn som helst, och "aldrig bli rädd för ngt" men så kommer det en hare springades rakt över ridbanan framför fötterna på hästen, eller en älg precis i skogen intill, klart som fan de blir rädda och typ tvärnitar osv då. Till och med elitryttarna måste ju ha svårt att hänga med då. Och det kan man inte styra över, hästar är flyktdjur. Ren idioti att rida utan hjälm då.

2011-02-07 @ 15:03:16
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Candra

Jag håller med helt och hållet!

Jag tycker det oerhört korkat och dumt, jag blir förbannad varje gång jag ser folk lägga upp bilder på sig själv når dom hoppar/rider utan hjälm, man undrar vart fan dom har vettet nånstans!

Lagom kul att behöva tänka på vilken idiot man varit den dan man skadar sig, jag har ramlat av med hälm, och kan vara tacksam att man fått lindrigare hjärnskakningar, vet inte om jag haft samma tur om jag inte haft hjälmen på mig!

korkat är vad jag tycker att det är.

2011-02-07 @ 15:03:16
URL: http://dixiestraning.blogg.se/
Postat av: LINA

SV: ja det är märkligt att hästarna är så snälla. har skrivit ett längre inlägg om sånt där som kommer framöver. min häst (skimmeln) skadade sig på strömsholm när hon rullade fast i en box. efter de förknippade hon transport med smärta, eftersom hon var tvungen att åka hem. ny transport, lugnande och 11 månaders träning behövdes för den hästen, som absolut inte går tvinga till ngt för då flippar hon totalt

2011-02-07 @ 15:04:53
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Linn

I december skrev du om ett RG schabrak, som var i färgerna Champange/lila. Kommer du fortsätta sälja dessa? Vad kostar dessa?

jag har letat länge sedan jag såg dessa på din blogg men har inte hittat dom nånstans...



2011-02-07 @ 15:13:26
Postat av: Anonym

Förstår inte hur hon kan tävla med hjälm då om hon får så ont i huvudet, men det kasnke förklarar endel konstiga ritter haha! Hon borde ha hjälm hemma till vardags så hon vande sig, eller skaffa en som passar, låter som hon har en i några storlekar för liten.



Haha, nej men tyvärr verkan hon inte ha så mkt att skydda heller... Såg dock att hon har hjälm på sig på den lilla snutten de visar i Lets Dance varje gång.

2011-02-07 @ 15:41:23
Postat av: Jessica

Jag kan bara instämma till fullo i det du skriver. Hjälmen SKA vara på! Och speciellt vid diverse reportage, då tusentals barn och ungdomar ser och läser om sina idoler. Som en gammal klyscha säger: barn gör inte som du säger. De gör som DU gör.



Och hade inte min dotter haft sin hjälm på när hon red den-jättesnälla-hästen-som-aldrig-slänger-av-någon, så hade hennes ordentliga hjärnskakning som hon fick när han oprovocerat slängde henne med huvudet först över paddockstaketet, kunnat sluta i något ännu mera tragiskt. Brr!



Att det inte är plogat ända fram hos denna hoppryttare fick man väl bara bekräftat svart på vitt i artikeln... Men det kan ju också vara så att de som inte använder hjälm, tycker inte att de har något i huvudet att vara rädda om.



Men bra inlägg, och bra rutet!

2011-02-07 @ 15:48:16
URL: http://somprickenpamoset.blogspot.com/
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

Jag rider utan hjälm ibland. Det är inte något om att jag "vill bete mig som en snorunge" det handlar om val som är upp till mig. Och om jag ramlar av (för ovanlighetensskull) och skadar mig utan hjälm, är det väl ödet samma som det är ödet om jag ramlar av och skadar mig med hjälm. Vet att helena är en såpass duktig ryttare att hon kan avgöra om hon behöver hjälm eller inte och inte bara för att hon "vill bete sig som en obstinat snorunge!" Detta är ett sånt där ämne man kan jämföra med cykelhjälmar.

2011-02-07 @ 16:03:27
URL: http://forzi.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Nu finns det dessutom ett sådant enormt utbud av hjälmar på marknaden som är både lätta och välventilerade (speed airen märker jag knappt att jag har på mig ens!) att inte ens bekvämlighet kan vara ett argument längre.

Hade det varit jag som frågade Helena om hon inte kunde ta på sig en hjälm och fått det svaret hade jag sagt att då ska hon nog köpa en ny hjälm... ;-)

2011-02-07 @ 16:04:45
URL: http://equilina.se
Postat av: Mia

Ska dressyr ryttarna ha hjälm på träning när dom är med i tv, när dom i vanliga fall får starta höga tävlingar i hatt. Dessa tävlingar visas oxå i tv. Ska vi ta bort bilderna från dressyr VM? Menar inte att man ska rida utan hjälm. Men det är accepterat på tävling. Eller är det bara hoppryttare som borde ha hjälm ;)

2011-02-07 @ 16:19:20
Postat av: Sandra

Kloka ord. Håller med dig, hjälm är en säkerhetsåtgärd för det är stora och starka djur man har att göra med. Men rider man utan hjälm så har man inte mycket att skydda innanför.

2011-02-07 @ 16:19:25
URL: http://sandrabystroom.blogg.se/
Postat av: Katarina

Reagerade också väldigt på reportaget - på ett negativt sätt! Nu borde Bukowskis gå in och säga "tryck på dig en hjälm för fan eller så blir det inga mer pengar!" De får ju också dålig publicitet av detta... Har suttit på min häst utan hjälm (när hon vart lugn och snäll inför fotografering) men det har hänt en gång på 14-15 år (;

2011-02-07 @ 16:36:57
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller med dig till fullo!

Helt fantastiskt korkat av Helena, men som någon nämnde.. Hon är bevisligen inte så smart!

Synd bara att hennes dumhet kanske får andra att imitera & ta efter..

2011-02-07 @ 16:58:52
Postat av: Frida/ruby

Jag håller helt med dig, till hundra procent, har ALLTID hjälm och säkerhetsväst när jag rider, vare sig min egen ponny eller någon annan häst,

2011-02-07 @ 16:59:41
Postat av: Anna-Klara

Kan inget annat än att hålla med!

Däremot kan jag se en förbättring i dressyrsporten, allt fler framstående ryttare väljer att använda hjälm . T.ex på den offentliga träningen på Globen, red Anky, Adelinde, Rath hjälm. Det tyckte jag var trevligt att se. Kittel skippade hjälmen visserligen, men det var inte så förvånande.. Extremt omoget av Helena, men det förvånar mig inte så mycket heller, tyvärr. Grejen är ju att nuförtiden finns det ingen ursäkt till att rida utan hjälm, det finns hjälmar i alla olika utformningar, med bra ventilation osv.

Jag själv rider också alltid med hjälm, var med om en olycka för cirka 4 år sedan, hade jag inte haft då hade jag varit väldigt död just nu.

2011-02-07 @ 17:13:36
URL: http://hallingstrom.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag kan bara hålla med dig och det du skrivit!!

2011-02-07 @ 18:25:28
URL: http://equest.blogg.se/
Postat av: Jenny

Håller med till tusen på båda punkterna.

Att rida utan hjälm är som att köra utan bälte och

är enligt mig lika korkat och obetänksamt.

Snacka om att inte vara rädd om varken sig själv eller sina nära! Känner 2 st som har hittat familjemedlemmar i skogen med spruckna skallar efter att inte ha kommit tillbaka från uteritter. Den ena av dem dressyr och den andra hoppryttare, en tjej och en kille. Så i båda grenarna är man lika vårdslös, och det är nog också rätt lika mellan killar/tjejer. Många killar för att de är "orädda" och "tuffa" och en del tjejer för att inte bli ful i frisyren eller andra fåfänga anledningar. Och så såklart att det ser såå himla "proffsigt" ut!!



Apropå Stjärnornas hoppning (som jag fullkomligt avskyr) tycker jag att det är så tragiskt. Att vi genuint intresserade lägger massor av tid och pengar på hästar, utrustning, resor, träningar och allt vad det är - med siktet (en del av oss iaf) på att en dag få rida i t.ex. globen. Så kommer då B kändisar (som redan drar nytta av sitt kändisskap alltför väl) och glider in på ett bananskal och får göra det vi andra som ridit i hela våra liv drömmer om. Inte för att de jobbat hårt, är talangfulla eller har kvalat sig dit. Nej, för att de är - just det - kända.

Dessutom är ALLA som varit med i det (mött dem i korridorerna och stallarna, ätit lunch i restaurangen med dom, you name it - i globen) SÅÅÅ duktiga, nästan lika bra som de riktiga hoppryttarna. De tycker på fullaste allvar att de skulle kunna tävla på 160nivå om 2-3 år, om de bara hade tyckt det var tillräckligt kul, och det är ju synd att de har så mycket annat bättre för sig, för de är ju så talangfulla!

2011-02-07 @ 18:26:12
Postat av: FRIDA ELMLUND

Tycker det är korkat att rida utan hjälm, förstår inte hur folk kan vara så oansvariga. Visserligen är de bara de själva som tar skada av det.

2011-02-07 @ 18:58:44
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: sandy

Håller precis som alla andra med dig om det du skrivit! Tycker det är löjligt att inte kunna rida med hjälm ens på bild. Särskilt dessa toppryttare som har pengar så det räcker och blir över, de borde ju sannerligen ha möjlighet till att prova ut en hjälm som är lätt och sitter perfekt, utan att ge huvudvärk som Helena Lundbäck nu påstått.......

2011-02-07 @ 18:58:51
URL: http://sandrabanana.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Håller absolut med! Hjärnan är svår att byta ut eller klara sig utan.



Och det en skrev om cykelhjälmar, tycker människor ska använda det med! Jag bor i en studentstad och det innebär massvis med cyklister utan varken lyse eller hjälm :S

2011-02-07 @ 19:03:33
URL: http://beawall.blogg.se/
Postat av: linda

Hjälm för mig är lika självklart som bilbälte.

I tyskland har man den inställningen att man använder hjälm om man inte kan rida.

En synsätt som är gammal, som troligtvis endast kommer att ändras om den yngre generationen tar sitt ansvar.

2011-02-07 @ 19:23:22
Postat av: Frida

Efter att jag läst reportaget om Helena Lundbäck har jag fått en annan syn på henne. Tycker att hon beter sig oproffesionellt och allmänt korkat! Pinsamt. Man blir bara förbannad efter man läst det. Tack för en bra blogg :)

2011-02-07 @ 19:42:41
Postat av: Caroline

Själv rider jag alltid med hjälm, det har jag alltid gjort. Det är en självklarhet för mig. Alla på mitt jobb rider med hjälm. Vill man rida på anläggningen måste man bära hjälm, det är bra tycker jag, då det vistas mycket barn där.

2011-02-07 @ 19:56:10
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Bra inlägg Caroline!

2011-02-07 @ 20:02:36
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag tycker att alla får göra som dom vill.

MEN, tycker det Helena gjorde var barnsligt. Om tidningen ville att hon skulle ha hjälm så tycker jag hon gott kunde ha satt på sig en, och kanske få hjälp att hitta en hjälp som sitter bra....



Jag rider ofta utan hjälm hemma, och även på tävling då jag har hatt. Men när jag är och tränar på ridklubben där det är hjälmtvång så sätter jag ju självklart på mig en. Respekt kallas det...

2011-02-07 @ 20:03:21
URL: http://aleksisaleksis.blogspot.com
Postat av: Eleonor

Helena kommer en vacker dag få betydligt mer huvudvärk än vad hon verkar få nu när hon använder hjälmen...

2011-02-07 @ 21:05:21
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: fie

Vill bara kommentera ett inlägg, det är tyvärr inte bara ryttaren som tar skada om det händer något, för alla har vi föräldrar och vänner som bryr sig om oss, skulle det hända något tragiskt ja då är det dom som tar skada, och bryr man sig inte om sina nära och kära, fine rid utan hjälm då. Personligen hatar jag folk som rider utan, så barnsligt!! Riktigt respektlöst mot alla andra. På med hjälmen för f*n.

2011-02-07 @ 21:12:22
Postat av: Filippa

Jag blev också väldigt upprörd över artikeln med Helena. Sämsta förebilden man kan vara. Jag förstår inte hur folk kan rida utan hjälm, vare sig det är amatören eller toppryttaren. Varken när de rider markarbete hemma eller framridningen innan stora hopptävlingar. Varför varför varför?

För 10 år sedan såg jag knappt bilder med hobby-folk som red utan hjälm, även det ser jag mer och mer. Folk rider i klänningar och med fladdrande hår när kompisar tar foton, visst, det blir superfina foton, men olyckan kan hända då också. Jag står i ett kollektivstall (med obligatorisk hjämtvång!) där en tjej drygt 20 börjar rida utan hjälm. Under kommande månad rider 4 till i stallet (av 25!!) utan hjälm, yngre och äldre. Folk påverkas otroligt mycket, speciellt från dem de anser vara duktigare och kunnande. Ärligt talat tycker jag tidningen skulle tagit bort hela artikeln om Helena, inte bara en miniliten notis: tidningen rekommenderar att alltid använda hjälm blabla. Förebilder se för bövelen till och skärp er!!

2011-02-07 @ 22:16:27
Postat av: johanna

Jag håller med dig till 100% hade inte jag haft min ridhjälm vid en rid olycka för några år sedan så hde inte jag levt idag det kunde läkarna konstera.Jag hade tur att dt var hjälmen som gick o inte skallen! Helena är bara en omogen surkärring! sen undrar jag ifall du skulle kunna göra ett inlägg om äkerhetsvästar och hjälmar i olika prislasser och ta dom som annses som marknadens bästa.

2011-02-07 @ 22:17:15
URL: http://hoppryttarej.logg.se
Postat av: Siri

Jag håller verkligen med. Jag blev fruktansvärt provocerad över hennes attityd när jag läste den artikeln. Jag står fast vid att det bara är hjärndöda personer som rider utan hjälm, jag har tänkt väldigt mycket på det här och aldrig kommit på en enda fördel med att inte ha en hjälm på sig.

2011-02-07 @ 22:36:38
URL: http://callestraning.blogg.se/
Postat av: Maja

I den här frågan är jag alltid kluven...



Genrellt anser jag att det är upp till var och en. Visst att kändisprofiler borde kunna försöka vara goda föredömen, men det är ju någonstans upp till dem själva där också.

Jag rider i regel alltid med hjälm, men jag har inte alltid gjort det. En period under tonårstiden red jag western och då hade man ju hatt istället, precis som i dressyrens högre klasser.

Just nu jobbar jag som inridare/beridare av unghästar, och de busfröna skulle jag inte sitta upp på utan hjälm. Men senaste sommaren hända det att jag red i keps istället vissa varma dagar (när inga barn var på anläggningen och kunde se iofs).



ja, som sagt tycker jag att det är upp till var och en. Det tar bara massa energi att ha åsikter om hur andra gör eller inte gör, låt dem bry sig om sitt eget huvud kan jag tycka.

Helena kommer inte börja använda hjälm bara för att hippson från massa klagomål, det är hon alldeles för tjurskallig för.



2011-02-07 @ 23:33:54
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jättebra skrivet!

Nu finns det ju dessutom så många snygga, bekväma och moderna hjälmar på marknaden, man kan ju hoppas att det lockar fler att använda hjälmen.

Viktig fråga att ta upp!

2011-02-08 @ 07:23:30
Postat av: Linda

Herregud vad onödigt. Det finns ju så många olika varianter av hjälmar så nån borde man ju kunna hitta som passar.. Jag älskar min ridhjälm och känner mig naken utan den!

2011-02-08 @ 07:37:05
URL: http://lindabj.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag håller med dig. Toppryttarna borde väl ändå känna att de har ett ansvar för alla små hästtjejer som ser upp till dem?

2011-02-08 @ 07:57:35
URL: http://trasselfia.webblogg.se/
Postat av: Elin

Jag håller helt klart med! :)

2011-02-09 @ 09:19:31
URL: http://horzeriders.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag håller med till 100 procent och jag fattar inte varför vissa gör det. En av mina kompisar rider utan hjälm bara för att få fina bilder. Med en häst som stegrar med henne tycker jag det är rätt dumt.

2011-02-09 @ 10:50:36
URL: http://onlyyoursnessie.blogg.se/
Postat av: Camilla

Håller med! Förstår inte varför man ens kommer med en massa dumma ursäkter som att min häst är ju ändå så snäll eller att det är för varmt. Man använder hjälmen ca 1 timmer per gång! Är olyckan framme kan det bli otroligt stora konsekvenser

2011-02-09 @ 13:22:03
URL: http://camfra.blogg.se/
Postat av: Josephine

2011-02-09 @ 22:18:46
Postat av: Josephine

Kan bara hålla med dig! Kan man trycka på sig hjälmen för ett Grand Prix kan man väl göra det för Hippsons alla läsare, speciellt barnen?! Dessutom tycker jag att man tydligt ser att det är något som "saknas", hon ser nästan lite naken utan hjälmen. :P Jag tycker att det är super att du tar upp detta! :)

2011-02-09 @ 22:21:26
Postat av: Linnéa

Dock är PONNYAKTUEN skräckexempel när Jan Brink i första säsongen red Briar utan hjälm framför ALLA barnen.

2011-02-09 @ 23:22:26
Postat av: Glenn J Unger

Kanonbra att du tar upp detta ämnet - du har helt rätt ia att alltför ofta så rider välkända namn utan de säkerhetsutrustningar de borde ha.

Att Hippson som tidning väljer att visa en bild där en ryttare visar upp sig utan hjälm kan man också ha åsikter om ...

Hjälm och väst borde vara självklart men västen slarvas det nog ännu mera med än hjälmarna.

Du kan ta upp det igen om ett tag - kan aldrig belysas tillräckligt och det är riktigt bra att du tar upp det , igen ....

Glenn

2011-02-10 @ 18:38:55
URL: http://wordet.jacglenphoto.se/
Postat av: Wenche Liwing, livet i Belgien

Asså, jag tillhör väl den skaran som är tillräckligt dumma för att rida utan hjälm, min ligger fint inpackad i lastbilen och används på tävling. Jag är väl egentligen en amatör men jobbar proffesionellt med hästar som beridare i Belgien. Jag har ramlat avsäker 100 gånger utan hjälm och för drygt ett år sedan krossade jag foten, med totalt 19 brutna ben. Men jag red så fort jag fick komma tillbaka till stallet efter två veckor. Red då, med gips(i totalt 8 veckor) och utan hjälm och lyckades ramla av 3 gånger, så skador betyder inte att man har hjälm. Dock är jag duktig på att ha hjälm när vi rider in unghästar och brukar ha hjälmen på iaf första veckan. Jag har egentligen ingenting till mitt försvar till att jag rider utan hjälm förutom att jag dumt nog hatar det. Det är varmt på sommaren och kallt på vintern, obekväm, klumpig och den är i vägen. Om jag en gång är så dum att jag ramlar illa när jag faller av, då är det nog dags för mig att byta arbete.

2011-02-18 @ 21:46:48
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/
Postat av: Närstående

Bra inlägg och intressanta kommentarer. Själv använder jag alltid hjälm. En häst är ett djur inte maskin. Jag tillhör dem som har närstående som har överlevt tack vara hjälmen och när läkaren förklarar det för en, då är man tacksam för att hjälmen fanns på. Kör ni utan bilbälte när ni kör bil också, för att ni är så duktiga bilförare? Att säga att man hatar hjämen, kallt, varmt, obekvämt ser jag som omoget och mycket tramsigt. Byt idrott jobb innan något händer! Det är skattebetalarna och din familj som får betala för idrottsskadorna.

2011-02-19 @ 11:54:03
Postat av: marre

riktigt bra inlägg måste jag säga! håller med dig till 100%. Hur som helst är de toppryttarna som är i blickfånget och är de som man ser upp till, vad ger det för signaler till barnen när man på tv får se framridningar och framhoppningar där de rider och hopparfram utan hjälm?. Det har pratats väldigt mycket säkerhet på sista tiden, med att ha västtvång, ha in mera stilhoppningar osv. nu säger inte jag att det är helt fel även fast jag inte är för det heller, men vore det inte rätt att även fokusera på säkerheten på högre nivå också?.



Det här är verkligen ett ämne som jag tycker borde tas upp betydligt mer i tidningar, ifrågasätta varför man egentligen plötsligt börjar rida utan hjälm.

Tack för en bra blogg förresten :)

2011-03-04 @ 23:57:47
URL: http://clarquists.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0