Lotterihästen?

Är det bara jag som tycker det är en dum idé att lotta ut en häst?Känns som en gammal grej som hängt kvar fast det egentligen inte är en speciellt bra idé från första början. Även fast de kollar upp att vinnaren kan ha häst, har stallplats och är kunnig osv så tycker jag fortfarande att det är fel. Om någon nu vinner hästen och anses inte kunna ge den ett bra hem, får denna person ett annat pris då eller får den gå hem tomhänt?Jag menar har man vunnit en häst och sedan inte får den borde man få ett väldigt bra tröstpris. Tycker det är lite taskigt faktiskt och jag tycker hela idén är knäpp.
Tänk en liten tjej som kanske är 12 år som vinner hästen men som sedan inte får den?Någon som vet hur det fungerar? Det lär ju vara väldigt många som köper lotter även fast de inte alls har möjlighet att ha häst överhuvudtaget eller vad tror ni? Om nu inte vinnaren och hästen skulle funka ihop vad händer då?
Minns att även Min Häst hade liknande tävlingar och har hört att vissa av de hästarna/ponnyerna inte fick det så bra men vet inte om det stämmer. Tycker ni att det är rätt eller fel att lotta ut hästar?
Akrobat den finaste av de lotterihästar som varit de senaste åren enligt mig

Kommentarer
Postat av: sara

Instämmer! Helt sjukt tycker jag! Det kan ju gå bra men även dåligt tror jag.

2011-02-17 @ 22:12:27
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Linnea op de Weegh

Dålig idé!, Oftast är de ju väldigt fina hästar! synd om de kommer till en person som inte kan ta vara på talangen!..

2011-02-17 @ 22:31:17
URL: http://polze.blogg.se/
Postat av: sofia

min gamla stallkompis vann akrobat, han finns nu i lindome och har de bra =) de sålde honom en gång men köpte tillbaka honom, men han e liten, känns som de skickar iväg de små hästarna som annars e lite svårsålda. de har ju inte gjort sådär jätte mkt när de lottas ut å presis som du skriver tänk om de skulle vara en 12årig tjej som vann en unghäst borde va åldergräns eller att man borde ha hästkörkort ihhi

2011-02-17 @ 22:34:34
Postat av: Katrinne

Har samma funderingar som du... Och har alltid undrat hur det fungerar......

2011-02-17 @ 22:34:49
URL: http://ryttare.blogspot.com
Postat av: emelie

Själva ideen tycker jag är bra, & kul. Men seriöst, Inte särskillt bra. Det kan ju bli hur fel som helst.

2011-02-18 @ 02:02:27
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Tilde Åhlin

Jag har aldrig gillat idéen om att lotta ut hästar, de kan hamna hur fel som helst. Bara för att personen har stallplats osv. Så betyder inte det att den kan rida hästen och ta hand om den på bästa sätt.



Det var en bloggare (isabelle från ponnyakuten) som skulle lotta ut en häst i sin blogg, för det var en av hennes kompisar som skulle skänka bort sin häst. Men jag tror att hon gav upp idéen för att hon fick så mycket kritik :S

2011-02-18 @ 06:43:03
Postat av: Anonym

håller med, det är knäppt att lotta ut ett djur på det viset. tänk så hade vi männsikor lottat ut typ hemhjälp osv? ^^ hah

2011-02-18 @ 07:31:52
Postat av: Anneli Johansson

tycker de e vansinigt att lotta ut en häst, den kan hamna hos en helt nybörjare eller folk som igentligen inte vet av de innebär att ha egen häst. men ja hade gärna vunnit ;) dock har ja ingen box ledig ;P

2011-02-18 @ 08:37:34
URL: http://stallekekullen.blogg.se/
Postat av: Camilla

Tycker också att det är en dum idé att lotta ut en häst. Dessutom skulle jag aldrig vilja vinna en för jag är så himla petig med dom hästarna jag väljer.

2011-02-18 @ 08:45:31
URL: http://camfra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om häst och vinnare ej fungerar ihop får man helt enkelt sälja hästen. Värdet på hästarna som lottas ut uppgår till 100-110 ' så det blir ganska mycket pengar ändå.



Det är Ackordhäststiftelsen som köper hästen av Bollerup för att sedan lotta ut den. Fram tills att hästen skrivs över på lottvinnaren ägs den alltså utav stiftelsen.

2011-02-18 @ 08:45:47
Postat av: Emeline

Några jag vet vann för flera år sen. Men dom tappade lotten. Dom vet att dom hade det numret men inte mycket att göra. Undrar bara hur det gick med hästen sen..

2011-02-18 @ 09:57:13
URL: http://ponnyprinsessans.blogg.se/
Postat av: Ellen

Min farbrors sambos systers famlj (haha) vann en utav hästarna där. Var nog fem år sedan. De fick med sig hästen, men skckade iväg den på utbildning, och sedan tll en av mina kompisar som har den på foder tills tjejen som van blir 18. Hästen i fråga går stadgt 135 och har fått det hur bra som helst, och om 1,5 år ska hon till vinnarfamiljen. Tjejen som vann hästen då för många år sedan var 12 och hade ridit på ridskola, hennes mamma hade haft häst innan o de bor i en liten ort på landet. Men med denna lösning så får de en fin och välutbildad häst, och är även jättelyckliga för att de vann henne.

2011-02-18 @ 09:57:31
Postat av: Frida

Träffade han som har hand om lotteriet för ett par veckor sedan på ett möte inför Gbg hs...Han berättade att dom alltid såg till att vinnaren kunde ha hästen och att hästen fick det bra. Ville inte vinnaren ha hästen fick den antingen sälja den eller så tog Gbg hs hand om den, alltså skickade tillbaka den till Bollerup eller vart den nu kom ifrån antar jag...

Om en 12:åring skulle vinna så antar jag ( kommer inte ihåg exakt vad han sa) att vinsten tillfaller hennes föräldrar. Jag är tveksam om man verkligen sätter en liten tjej som ägare till en 4-åring för 125000...

Dom är alltså verkligen väldigt noga med att se till så att det blir bra! Vill man inte ha hästen så vet jag inte om man får ngt annat...Möjligtvis något av alla presentkort på Hööks och sånt där som alltid blir kvar några stycken..Men man får nog inget i samma prisklass :)

Själv tycker jag det är helt okej att lotta ut hästar så länge dom gör allt för att det ska bli bra och att dom lottar ut en stabil häst som skulle kunna passa dom flesta... Självklart mycket roligare om en erfaren ryttare som siktar på lite tävling och träning än en som mest rider i skogen liksom....

Lite lulligt svar kanske men ändå^^

2011-02-18 @ 10:03:09
URL: http://zvaigzniz.webblogg.se/
Postat av: Paulina

Jag tycker det är en dum idé, det är ju en ren lyckochansning av det hela. Den är ju så ung, det vore lite dumt ifall den kom till en sådan som har tillgång att ha en häst, men kanske inte klarar av en sådan ung häst? Många vill nog kanske ha andra eller tredjepriset, men ifall de får hästen, och står där med en de inte vet hur de ska hantera? En unghäst kan du inte låta hur många som helst komma och titta på heller som man kan med en äldre häst.

Samt har jag träffat några hästar som blivit bortlottade i lotteri och så, alla gånger har inte hästarna varit de bästa, eller de som vunnit ljugit en hel del..



Nej, tycker man borde lotta ut mer vettiga saker än en livs levande individ, speciellt en sådan ung, varför inte lita fina grejer till sig själv eller hästen, en hel outfit till båda t.ex.?

2011-02-18 @ 10:30:20
URL: http://ponnypuff.blogg.se/
Postat av: Matilda

Tycker också att det är helt vansinnigt! Speciellt när de lottar bort, som årets häst, unga hästar. Där gäller det att man kan lite om hur man sköter en ex. 4 åring, bättre att lotta ut släp och mer materiella grejer!

2011-02-18 @ 11:03:53
Postat av: LINA

gillar inte heller idén! finns ju folk där som inte har möjlighet eller råd med häst och särskilt en unghäst kan då vara helt fel. jag skulle inte vilja vinna en häst heller, så tycker de kan lägga de pengarna på andra saker kanske, även om hästen kanske lockar många?

2011-02-18 @ 13:28:21
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: matilda

Kan berätta om förra årets lotterihäst!

För de första var de ju inte den lotterihästen som egentligen skulle lottas ut, den egentliga lotterihästen blev skadad precis innan!

Den som vann hästen kommer ifrån mina trakter.

Och vet ni!? Den är nu utdömd pga. att den hade jättemkt problem med rygg mm!

Så jäkla synd:(

2011-02-18 @ 13:56:56
Postat av: Olivia

håller med, ganska sjukt att lotta ut hästar över huvud taget. Fast jag visste faktiskt inte att de "kollade upp" vinnaren, men det är väl tur det. Kanske är därför jag aldrig vunnit, haha ;)

2011-02-18 @ 15:15:14
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Jessica

Men, det är ju också så att det är många som inte är lämpade att ha häst, pga brist på kunskaper o dyl, går och köper sig en. Det är ju lika illa, kan jag tycka. Det ligger ju i säljarens, eller i det här fallet lotteriansvariges, intresse att ha koll på att hästen får det bra. Är det gjort så spelar det ju egentligen ingen roll om hästen säljs dyrt, billigt eller ges bort i utbyte mot en lott.



Sen kan jag tycka att även om hästen har bra stam, gång och andra mycket goda egenskaper som på marknaden renderar i ett högt salupris, så ser jag inget fel i att en hobbyryttare skulle gå och vinna hästen. Talangerna hos hästen kanske inte tas tillvara när det kommer till tävlingar, men de kan ändå skänka glädje i skog och mark.

Så såna argument luktar lite avundsjuka, tycker jag.



Men ska det nu vara ett lotteri med en häst som första pris, så skulle jag önska att det var ett antal hästar i samma prisklass som fanns att välja på, så att 12-åringen fick en utbildad, mer erfaren häst att jobba vidare med, och att de som anses lämpliga att utbilda unghästar fick en sån att jobba fram mot sina mål. En annan kanske hellre vill ha ett avelssto som lämnar fina avkommor.



Annars går det ju alltid att sälja hästen. Då har man ju vunnit pengar i alla fall, och kan köpa sig det man egentligen vill ha.

2011-02-18 @ 15:38:57
URL: http://somprickenpamoset.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Svar t matilda.



Antar att det är Estelle du talar om...

Nu ska jag inte kasta skit öh. men det är konstigt att hon blev utdömd av en vet. men ej utav en annan.

Nu fick ju vinnaren ut sina pengar men det är dålig stil att kasta skit på Bollerup och lotteriet när hon fick ut pengar utav lotteriet till samma värde som hästen ifråga. Detta utan större problem.

2011-02-18 @ 20:03:03
Postat av: warnmark -Presspass på GHS 2010 & 2011 -Vinn benlindor från JW

Håller verkligen med dig om att Akrobat är den finaste hästen de har lottat ut. Det känns som att efter han har det bara gått "utför" när det gäller hästarna. Ingen är ju dålig, men de håller inte samma klass eller hur man ska uttrycka sig :/

2011-02-19 @ 14:51:51
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

jag tycker att den är en dum idé, för hästens skull!



har frågestund på bloggen!:) Alla som ställer en fråga från en länk!:)

2011-02-19 @ 20:55:45
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Felizia

Håller med dig!

2011-02-20 @ 10:47:11
URL: http://allineedisyou.webbogg.se
Postat av: Tess

Har du bild på min gamle Akrobat <3

2011-02-20 @ 19:00:12
Postat av: Annika

Vad skönt att se att det inte bara var jag som reagerade på det här eventet! Jag trodde inte mina öron när jag idag hörde att det skulle lottas ut en häst!

2011-02-27 @ 12:25:12
URL: http://liffueridt.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0