Made in China?

En sak som jag funderar på mer och mer är var saker och ting man köper tillverkas någonstans. Saker som tillverkas i U-länder är i mina ögon inte värda lika mycket eftersom detta görs för att hålla nere kostnaderna. Alltså kan man tycka att exklusiva saker inte ska tillverkas i annat än sitt ursprungsland. Detta är lurigt. Vem har inte läst made in China i sina Kingsland kläder? CWD sadlarna görs tillexempel i Marocko, borde inte de kosta mindre då? Dyon har iallafall delat upp sitt sortiment, en billigare kollektion som görs i u-land och är av buffellläder och resten är av engelskt läder och görs på Sedgewick tanneries. Saker som tillverkas i u-länder bör också ha ett pris därefter kan jag tycka.  Det kostar inte lika mycket att tillverka något i Kina som det gör i Frankrike.
Köper man ett italienskt märke så ska det vara tillverkat i Italien också och inte i något u-land! Det kan ju lika gärna vara barnarbetare som sitter och gör kläderna, vem vet.
Bryr ni er om var det ni köper har tillverkats någonstans?tycker ni att en sak är värt lika mycket oavsett vart den har tillverkats?

Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

SV: ne, inget jag letade efter till bra pris :/ önskade bra mässpriser, itne typ 10% (som jag får på hippoteket).

2011-02-27 @ 21:15:36
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Malin

Kvaliten behöver inte vara sämre bara för det tillverkas i Kina. De flesta saker tillverkas där idag. Visst, de finns mycket skit man kan köpa för en billig peng men det finns också riktiga kavlitetsprodukter om man är villig att betala lite mer. :)

2011-02-27 @ 21:24:58
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Malin

Det e sant, priserna borde inte ligga på samma nivå. Det är mycket märket man betalar för då man köper en produkt. De kända märkerna tjänar stora pengar på detta.

2011-02-27 @ 21:40:31
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: IA

SV: Ja verkligen :)

Ojdå, 5000 betalar jag nog inte för en magplatta hehe. Och helst ska fårdskinnet vara avtagbart tycker jag allt :)

2011-02-27 @ 22:00:52
URL: http://missia.blogg.se/
Postat av: Matilda

Ja och när kingslands kläder produceras i Kina kan man enkelt lista ut att deras päls som finns på jackor o dyl. kommer från hund. (schäfer bl.a) för att vara mer exakt :(

2011-02-27 @ 22:25:42
URL: http://[email protected]
Postat av: Olivia

Sv; Jag förstår henne, är också kär i det ;)

Jag brukar inte titta efter vart mina grejer är tillverkade. Men däremot känns de skönt när de är tillverkade någon annanstans än i kina och thaiwan, typ i europa, för då har ofta arbetarna bättre förhållanden än i kina.

2011-02-27 @ 22:30:18
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Caroline

Matilda:

Fast Kinglands päls är tvättbjörn enligt dom, tror inte det är hundpäls!

2011-02-27 @ 22:31:02
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: klara

Har faktiskt aldrig tänkt på de så, men du har helt rätt i det! De e märkena som tjänar på de, inte dom som gör grejerna.

2011-02-27 @ 22:35:31
URL: http://klaralevenstam.se
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Jag betalar gärna mer och vet att de som tillverkat sakerna jobbar under schyssta förhållanden, tyvärr är det sällan så lätt att veta! :-S

2011-02-27 @ 23:49:29
URL: http://equilina.se
Postat av: Mia

Jag har tyvärr inte tänkt nått speciellt på detta. Men det var en bra tanke du hade!

2011-02-28 @ 07:13:05
URL: http://miawetterstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Själv vet jag om en häsbutik som köper mycket grejer i china och säljer tex hästäcken dyrt i butiken och har rea på täckena och butiken tjänar massor med pengar på detta. Det är sjukt att en del köpare går på det och tror att det gjort västa kapet i butiken.

2011-02-28 @ 08:15:36
Postat av: Rebecca ♥

Det där med schäferpäls hoppas jag verkligen inte stämmer.. :(

2011-02-28 @ 08:28:35
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Nina

Nu slog det mig att jag tror jag ALDRIG har sett en sådan lapp där det står vart sakerna är gjorda inom hästvärlden. Vanliga grejer ser man ju lappar och sånt men inte inom hästvärlden :S

2011-02-28 @ 08:59:17
URL: http://brahastfakta.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fast CWD tillverkas i Nontron.. absolut inte i marocko

2011-02-28 @ 10:09:24
Postat av: Matilda

Låter frågan vara obesvarad vilka djur kingsland-fabriken i Kina använder sig av för sin päls. Oavsett så förändrar det inte hur djuren har det i Kina, tvättbjörn som hund. Finns fruktansvärda filmer på på hur pälsindustrin fungerar i Kina. Och fruktansvärt är bara förnamnet. Och om det nu är tvättbjörn så kan man enkelt lista ut att kineserna inte skjutit djuren helt ovetandes på jakt en fridfull dag ute i skogen. Oavsett, kinesisk pälsindustri är ett grymt öde för djuren, vilket djur det rör sig om saknar relevans. För lider gör de ändå :/

2011-02-28 @ 10:12:30
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Just därför köper jag inte Kingsland, det är så fruktansvärt löjligt vilket pris de har, en väst kostar väl inte ens en hundring att tillverka... Fast det är ju fint sytt och så, men de är väl hårt hållna de stackarna ;)

2011-02-28 @ 10:47:01
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

har itne kollat på ridsakerna specifikt. men jag tycker det är hemskt att man låter folk i fattigare länder göra saker och så får de inte skälig lön för det, men ändå ska de ha betalt..

2011-02-28 @ 11:34:18
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: sara

Det har jag faktiskt inte ens tänkt på

2011-02-28 @ 11:34:44
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag har tänkt på det här länge. Bra att du tar upp det! Nu ska man ju inte tro att det är Arlas lyckliga kossor som hamnar i den mycket kemikalieintensiva läderindustrin. Paradoxalt nog är Indiens hantering av kor en av världens mest grymma. Utan att gå in på detaljer. Det är inte svårt att ta reda på fakta idag och personligen tittar jag extra noga på ursprung i den mån det går.



Jag köper aldrig äkta skinn i övrigt, men det är svårt att ersätta ”äkta vara” med syntet just inom häst- och ryttarutrustning.



2011-02-28 @ 11:44:35
Postat av: Kina

Det går inte riktigt att jämföra lön i kina med sverige. Dels är den inte beskattad på samma vis. Det är billigare att bo i Kina. Om man jobbar här (som jag gör)med en summa motsvarnde en svensk, så är man riktigt rik, och då menar jag i sättet man kan leva för den summan. Men varken sjukvård eller äldre vård är i närheten av sveriges. Man får bara hoppas att företagen åker till Kina för att kolla förhållanden i fabrikerna. Men Kina är stort, här finns allt, på gott och på ont.

2011-02-28 @ 14:33:56
Postat av: Kina

Glömde säga, har varit i en fabrik i Italien som sydde

åt Equalityline..

2011-02-28 @ 14:35:41
Postat av: lisen

Min CWD sadel gjordes i Frankrike iaf, och även bara varit i Frankrike när jag skickat den på ändring :)

2011-02-28 @ 15:17:09
Postat av: S

Precis som någon annan påpekat så tillverkas CWD sadlarna i Nontron, vem har sagt att de görs i Marocko?

2011-02-28 @ 15:54:11
Postat av: Caroline

Flera som har sagt det till mig och nej det är inte vilka som helst som har sagt det. Kan säkert tänka mig att de kan ha viss produktion där, det är trots allt inget ovanligt idag.

2011-02-28 @ 16:49:12
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: mia

Har du tänk på att Kina är ett värdsledande industri och teknikland, inte ett u- land

Spelar ingen roll vart produkterna kommer i från kolla på IKEA tex, de gör ju inte så mkt i Sverige eller många andra varumärken peak preformance Hans K möbler tex görs i Kina mfl. fö. är väl alla som säljer intresserade av proffit är inte du? bra pris bra arbetsförhållanden är givetvis önskvärt men det är tyvärr marknaden som styr, vi alltså.

2011-02-28 @ 18:12:22
Postat av: Anonym

Jo de tillverkas i Marocko, CWD alltså.. har hört det från flera olika säkra källor jag med!

2011-03-01 @ 12:04:22
Postat av: Anonym

nejnejnej cwd tillverkas definitivt i nontron då jag varit i fabriken..

ryktet om marocko startades för flera år sedan av en svensk sadelförsäljare..

2011-03-01 @ 12:32:06
Postat av: anna

ja, om det är ett engelskt märke ska det ju inte vara tillverkat i tex indien eller kina :S Jätteonödigt att sakerna ska behöva transporteras så långt, och som du skrev tänk om det är barnarbetare som gör sakerna? Skulle INTE kännas bra om man visste att ens saker var gjorda av barn i fattiga länder som tvingas arbeta istället för att gå i skolan bara för att vi ska få fina schabrak tex till våra hästar?!! Usch säger jag bara om sånt, får alltid dåligt samvete när jag tänker på det, liksom här sitter vi o latar oss medans dom tvingas slita 12 timmar per dag varje dag året runt för ingen eller mycket liten lön, bara för att vi lyckligt lottade människor ska få fina saker, märkena borde tillverka sakerna i egna fabriker i samma land som märket kommer ifrån!

2011-03-02 @ 22:32:31
Postat av: Kattis

Genom att sälja saker billigare bara för att de är tillverkade i ett u-land gör ingenting bättre. Är arbetarna i u-länderna värda mindre och förtjänar inte lika mycket i lön som någon i EU? Världen är orättvis, men att sänka priserna kommer inte göra det bättre för arbetarna som förmodligen redan har det nog tungt. Det är en komplicerad fråga, men u-länder har det svårt och utan export från deras land kommer de förmodligen att få det ännu sämre och aldrig kunna utvecklas till i-länder! Sen kan man ju tycka att till exempel svenska märken (eller andra EU länder) som tillverkar sina produkter i u-länder bör hålla koll och uppmärksamma sina konsumenter på vilka villkor arbetarna har och se till att de har mänskliga villkor.

2011-03-03 @ 07:25:40
URL: http://kattisitexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0