Dag 18 -Mitt favoritminne

Detta är rätt svårt faktiskt. Men eftersom jag tänkt att välja något hästrelaterat så får det bli den dagen då vi köpte Orianda. Det känns verkligen som ödet att jag skulle hitta just Orianda för jag hade köpt en annan häst först men så blev det som det blev...läs historien nedan

Alla ryttare dras väl oftast till olika saker hos en häst och letar efter vissa kvalitéer. Jag själv hade en bild i huvudet hur min drömhäst såg ut och det var precis så som Orianda ser ut. Dock skulle jag givetvis aldrig köpa en häst efter färg och åkte och tittade på både svarta,bruna,skimlar och fuxar innan jag bestämde mig. Hästen jag fastnade för var en fux, en stor valack e:Zeppelin en 5åring som inte kunde så mycket han var inte ens riden i form. Men han löshoppade bra och verkade trevlig. Jag var och provred honom 2 gånger. Sedan bestämde jag mig för att köpa honom så jag och pappa åkte upp för att hämta honom. Ägarna som var äldre och skulle sluta med sin uppfödning hade försäkrat oss om att han hade åkt transport innan.
Så när vi skulle lasta ville han inte gå på, jag kände direkt åhnej för det var ett av mina absoluta krav att hästen var lättlastad då jag redan hade en häst hemma som hade varit svårlastad.

Till slut så började ägarna bli allt mer desperata så dom sprutade honom med lugnande, han stegrade sig, sparkade min pappa och gjorde sönder longerlinan. När ägarna började slå hästen och försöka få in honom med hjälp av en stege? så sa vi stopp innan hästen blir skadad. Ägarna verkade inte ha en tanke på att sluta. Vi sa tack för oss och åkte hem utan häst så otroligt besvikna och något chockade av ägarnas beteende. Sedan bestämde jag mig för att ta en liten paus i hästletandet.

Men så en dag såg jag en annons på Bukefalos. Det var en fin skimmel som en tjej red med gramantygel på bilden. Vi ringde och tyckte det lät bra så vi åkte dit ner till Båstad. Det var en solig varm dag och vi mötte upp ägarna så åkte vi efter till en anläggning där jag skulle rida. Luckan var öppen bak på transporten eftersom det var så fint väder, jag kände mig så förväntansfull och kände redan då på mig när jag såg henne stå i transporten att det här måste vara rätt.
Sedan när vi kom fram så såg jag hur fin hon var, det var exakt den bilden som fanns i mitt huvud hur min drömhäst såg ut.

Försäljarna visade hästen för mig fast de hoppade inte för ryttaren hade skadat armen. Jag kan se när någon rider om hästen passar mig så jag kände det på mig att det skulle gå bra. Jag red runt i en sandpaddock och hoppade lite och kände mig för. Mamma tittade på mig och sa till försäljaren att vi tar henne! Jag var så glad. Jag hade hittat min drömhäst!
Såhär i efterhand är jag så glad att den fuxen inte ville gå på transporten den dagen, för annars skulle jag aldrig ha träffat och köpt Orianda.


Kommentarer
Postat av: Sofie

ödet liksom :p hände en ganska liknande sak för oss, vi hade hittat en häst som verkade passa, dock itne mycket hoppad och lite osäker, det var ända minuset. Men han gick itne igenom besiktningen, och tur är väl det, annars hade vi inte köpt min älskade rebell<3

2011-01-08 @ 14:25:12
URL: http://jagochrebell.bloggplatsen.se
Postat av: Emilia

Sv; jaha okej. Jag som så jätte gärna vela ha det där översta lamicell. Men jg får väl hålla utskik om du köper in nå nyss snart :) tror du att du kommer göra det?? /emilia

2011-01-08 @ 15:21:16
URL: http://eemiliaaramo.blogg.se/
Postat av: Agnes

Hej! Om du vill kan inte du göra ett inlägg om vad som är skillnaden på pullar/remont/engelskt m.m? Om du har lust asså haha, jag vet lite skillnad men är det inte mest utseendet de flesta går på? Och vet du några alternativ på träns/förbygel i midbrown? Har kollat på dyon, men känns lite onödigt att lägga 4000 på det, fast dom är ju snygga men :D

2011-01-08 @ 15:45:37
URL: http://aagneshansson.blogg.se/
Postat av: Agnes

Vad ligger unigefär frakten på från ett annat land? typ england / usa? tex ett par stigbyglar?

2011-01-08 @ 16:08:59
URL: http://aagneshansson.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak!

Oj men vad hemskt med den första stackars hästen. Hur kan man göra så?! Men ödet förde er nog samman. :) Jag köpte ju en annan häst innan Bellnoa, eftersom bellona inte var till salu. Me jag tänkte bara på bellona hela tiden ändå och vi tjatade och tjatade tills vi fick köpa henne:P

2011-01-08 @ 17:20:03
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Emilia

Sv; ja jag vet, så otroligt omoget att skriva såna fula ord, får en massa sånt på bloggen från en och samma ip adress. Hur orkar man liksom? Blir så less på allt! Det är tur att det finns bland annat din blogg som man kan läsa så man blir lite glad och får inspiration :)

2011-01-08 @ 21:25:26
URL: http://eemiliaaramo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0